Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-05-10, 16:22
Medlem
Tjena, köpte en moped billigt av en polare som jag tänkte försöka få igång. Mopeden har stått emellan 5-10 helt stilla utomhus under tak. PGO Scooter G-max 50
Har bytt bensin, oljor mm, gjort rent förgasaren i bensinbad.
Nu till det roliga, moppen startar lätt och går med tomgång ( med tomgångsskruven fullt inskruvad )
Mopeden går bättre när jag skruvar ut luftskruven på förgasaren så mycket som möjligt, utan luftkåpan på då.
Mopeden går hur fint som helst utan luftkåpan på luftboxen, men när jag monterar dit den och drar åt skruvarna så vill knappt moppen orka iväg när jag sitter på den.
Luftfiltret är nytt(Funkar inte utan luftfilter heller om kåpan kommer på) har kollat så att luftboxens alla ingångar är rena, Trottelnålen går ej att justera, har provat alla olika inställningar med ställskruvar på förgasaren.
Har kollat automatchoken och det ser ut som den fungerar som den ska.
Tar jag bort bensinslangen från förgasaren rinner det ut det som är i slangen sen stannar det, så verkar ju som soppakranen funkar.
Har kollat flottören och den ser schysst ut, moppen är original och funkade innan dom ställde den åt sidan i 5-10 år.
Antar att mopeden får för mycket soppa så när man tar av luftkåpan får den luft rätt in i förgasaren och funkar? eller är jag ute och cyklar?
Eller är det ett luftproblem?
Eller kan det vara sot i avgasarröret? Men borde den funka då utan luftkåpan på?
Alla tips är jag tacksam för! /sten
Citera
2023-05-10, 16:48
Medlem
RaketDoriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av steiny
Tjena, köpte en moped billigt av en polare som jag tänkte försöka få igång. Mopeden har stått emellan 5-10 helt stilla utomhus under tak. PGO Scooter G-max 50
Har bytt bensin, oljor mm, gjort rent förgasaren i bensinbad.
Nu till det roliga, moppen startar lätt och går med tomgång ( med tomgångsskruven fullt inskruvad )
Mopeden går bättre när jag skruvar ut luftskruven på förgasaren så mycket som möjligt, utan luftkåpan på då.
Mopeden går hur fint som helst utan luftkåpan på luftboxen, men när jag monterar dit den och drar åt skruvarna så vill knappt moppen orka iväg när jag sitter på den.
Luftfiltret är nytt(Funkar inte utan luftfilter heller om kåpan kommer på) har kollat så att luftboxens alla ingångar är rena, Trottelnålen går ej att justera, har provat alla olika inställningar med ställskruvar på förgasaren.
Har kollat automatchoken och det ser ut som den fungerar som den ska.
Tar jag bort bensinslangen från förgasaren rinner det ut det som är i slangen sen stannar det, så verkar ju som soppakranen funkar.
Har kollat flottören och den ser schysst ut, moppen är original och funkade innan dom ställde den åt sidan i 5-10 år.
Antar att mopeden får för mycket soppa så när man tar av luftkåpan får den luft rätt in i förgasaren och funkar? eller är jag ute och cyklar?
Eller är det ett luftproblem?
Eller kan det vara sot i avgasarröret? Men borde den funka då utan luftkåpan på?
Alla tips är jag tacksam för! /sten
Verkar precis som du säger. Så får den för mycket soppa. Är munstycket bytte på förgasaren till ett större? de kanske har kört ett effektrör innan på den eller dylikt.
Citera
2023-05-12, 21:24
Medlem
Nej, inget ska va bytt då mopeden är helt orginal.
Har testat igen att göra rent förgasare kolla extra noga att nålventil tätar m.m.
Kollade även bränslefilter och slangar. Verkar bra enligt mig.
Citera
2023-05-13, 12:41
Medlem
eltonkebabs avatar
Kan vara att avgasröret är igensatt, kolla det. Hade nästan exakt det här problemet, då var det avgasröret.
Citera
2023-05-14, 16:44
Medlem
Tack för tips! ska kolla på det!
Citera
2023-05-16, 16:55
Medlem
Provade skurva bort avgasarröret men moppen gick likadant utan det, passade ändå på att göra rent det med avfettning men tråkigt att det inte ar problemet.
Citera
2023-05-17, 08:49
Medlem
paskharens avatar
Har du kollat hur tändstiftet ser ut? Är det blött eller missfärgat? Om du inte bytt det så kan det vara läge att göra det. Hemligheten med förbränningsmotorer är: Korrekt luft- och bränsleblandning och sedan en gnista som antänder det.
Citera
2023-05-17, 13:34
Medlem
Läckage i plastslangar säkert.
Billigt byta, värt prova

Och sedan ställ in förgasaren till fabriksläge enligt manual.
du hittar manual via nätet
Citera
2023-05-17, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paskharen
Har du kollat hur tändstiftet ser ut? Är det blött eller missfärgat? Om du inte bytt det så kan det vara läge att göra det. Hemligheten med förbränningsmotorer är: Korrekt luft- och bränsleblandning och sedan en gnista som antänder det.

Citat:
Ursprungligen postat av falukorvenshemlis
Läckage i plastslangar säkert.
Billigt byta, värt prova

Och sedan ställ in förgasaren till fabriksläge enligt manual.
du hittar manual via nätet

Stiftet är lite missfärgad, väldigt mörkt tycker jag det är efter jag kört en vända.

Villka plastslangar menar du då? plastslangarna i alllmänhet? Har inte sett något soppaläckage iallafall.
Citera
2023-05-17, 17:21
Medlem
paskharens avatar
Citat:
Stiftet är lite missfärgad, väldigt mörkt tycker jag det är efter jag kört en vända.

Villka plastslangar menar du då? plastslangarna i alllmänhet? Har inte sett något soppaläckage iallafall.

Då är det tecken på för fet blandning. Testa byta munstycke till mindre sen får du se till att den får mer luft i blandningen. Vad är det för luftfilter du har? Är det skumgummi? Oljar du in det eller kör du det torrt?
Citera
2023-05-17, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paskharen
Då är det tecken på för fet blandning. Testa byta munstycke till mindre sen får du se till att den får mer luft i blandningen. Vad är det för luftfilter du har? Är det skumgummi? Oljar du in det eller kör du det torrt?

ja jo har funderat på att prova byta munstycken tycker bara det är konstigt att det ska behövas när det gick fint innan och är orginal.
Det är ett skumgummi, köpte ett nytt, torrt.
Dock så spelar det ingen roll om luftfiltret sitter där drar jag på kåpan utan luftfilter blir det samma sak.
Citera
2023-05-17, 17:57
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
ja jo har funderat på att prova byta munstycken tycker bara det är konstigt att det ska behövas när det gick fint innan och är orginal.
Det är ett skumgummi, köpte ett nytt, torrt.
Dock så spelar det ingen roll om luftfiltret sitter där drar jag på kåpan utan luftfilter blir det samma sak.

Skumt. Men det enda som jag ser kan påverka på det sättet är att luftintaget på luftfiltret inte är anpassad till förgasarens bestyckning eller kommer från någon annan förgasare. En dum fråga, men finns det en inbyggd choke i luftrenaren? För jag tycker du verkar köra med choken på.
Annars funderar man om luftburken trycks mot något annat när man sätter dit den.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in