Flashback bygger pepparkakshus!
2023-05-14, 09:53
Medlem
Mr.Zebs avatar
Har lekt lite grann med programmet och jag tycker det är rätt roligt, har dock upptäckt att den har en fallenhet att återanvända vissa fraser och scenarier.
Den har heller ingen speciellt bra humor, inte på svenska iaf.

Det jag undrar är om det alltid blir en unik text eller om den återanvänder text, ifall samma fråga dyker upp igen.

Jag skrev in följande kommando ( fråga mig inte varför just blev denna text kommando, jag bara tog något)

Skriv en kort saga om tre citroner och en polis och en åsna

Så här blev svaret

Det var en gång tre citroner som bodde tillsammans på en bondgård på landsbygden. En dag kom en polis förbi och frågade om de hade sett en åsna som hade rymt från en närliggande gård.

Citronerna berättade att de inte hade sett någon åsna, men polisen märkte att en av citronerna betedde sig märkligt och såg ut att dölja något bakom sig. När polisen bad citronen att visa vad den gömde, kom en åsna fram, som tydligen hade gömt sig bakom citronen.

Polisen var förvånad över att hitta åsnan där och tackade citronerna för att de hjälpte till att hitta den bortsprungna åsnan. Åsnan och polisen gick sedan vidare, men citronerna var nöjda över att ha hjälpt till och kände sig stolta över sig själva.

Vad får ni?
Citera
2023-05-14, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Zeb
Har lekt lite grann med programmet och jag tycker det är rätt roligt, har dock upptäckt att den har en fallenhet att återanvända vissa fraser och scenarier.

Det jag undrar är om det alltid blir en unik text eller om den återanvänder text, ifall samma fråga dyker upp igen.

Jag skrev in följande kommando ( fråga mig inte varför just blev denna text kommando, jag bara tog något)

Så här blev svaret

Det var en gång tre citroner som bodde tillsammans på en bondgård på landsbygden. En dag kom en polis förbi och frågade om de hade sett en åsna som hade rymt från en närliggande gård.

Citronerna berättade att de inte hade sett någon åsna, men polisen märkte att en av citronerna betedde sig märkligt och såg ut att dölja något bakom sig. När polisen bad citronen att visa vad den gömde, kom en åsna fram, som tydligen hade gömt sig bakom citronen.

Polisen var förvånad över att hitta åsnan där och tackade citronerna för att de hjälpte till att hitta den bortsprungna åsnan. Åsnan och polisen gick sedan vidare, men citronerna var nöjda över att ha hjälpt till och kände sig stolta över sig själva.

Vad får ni?

Det var en gång tre citroner som bodde i en liten by vid foten av ett berg. En dag bestämde sig citronerna för att gå på en picknick och plockade ihop lite frukt och nötter att ta med sig. Men när de var på väg till sin picknickplats, blev de stoppade av en polis som frågade vad de hade i sin korg.

Citronerna blev oroliga, men de visade sin mat och förklarade att de var på väg på en picknick. Polisen såg att allt var i ordning och lät citronerna fortsätta sin resa.

När citronerna kom fram till sin picknickplats upptäckte de att de hade glömt att ta med en kniv för att skära upp sin frukt. Men som tur var, kom en åsna förbi och lånade dem sin kniv.

Citronerna tackade åsnan och erbjöd honom att dela sin frukt och nötter med dem. De hade en härlig picknick tillsammans och hade mycket roligt.

Efteråt gick citronerna tillbaka till sin by och berättade för alla om deras äventyr med polisen och åsnan. Det blev en populär historia som de delade med sina vänner och familj i många år framöver.
Citera
2023-05-14, 10:13
Medlem
Dyngbaggen2s avatar
Nästan aldrig.
Citera
2023-05-14, 10:15
Medlem
Som en språkmodell, är det möjligt att jag kan återanvända text när samma fråga dyker upp igen, speciellt om det handlar om en vanlig fråga eller ett vanligt ämne. Men jag kommer alltid att generera en unik text i den meningen att den inte kommer att vara identisk med tidigare genererade svar.

Det beror på flera faktorer, till exempel de parametrar och inställningar som används när frågan ställs och på vilket sätt den ställs. Dessutom kan min träning och uppdatering på nya data påverka mitt svar och generera något annorlunda resultat varje gång.

Men i allmänhet kan du förvänta dig att jag kommer att generera ett unikt svar på varje fråga du ställer, även om svaret kan vara liknande eller relaterat till tidigare svar.
Citera
2023-05-14, 10:27
Bannlyst
Citat:

Så här blev svaret

Vad får ni?
Man ska vara försiktig att dra absoluta slutsatser om ChatGPTs potential i nuläget.

GPTn utvecklas över tid och den har inte funnits så länge och den kommer att förbättras kontinuerligt.
Citera
2023-05-14, 10:27
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:

Så här blev svaret

Vad får ni?

Citat:
En gång i tiden, i en liten stad vid namn Solglänta, fanns det tre citroner som var bästa vänner. Deras namn var Sol, Skimrande och Surt. De var inte som andra citroner, de hade förmågan att tala och tänka som människor.

En dag beslöt de sig för att utforska världen utanför deras hemma trädgård. Efter en kort promenad, kom de över en åsna som var fast i en lerig grop. Åsnan såg ledsen och förtvivlad ut.

"Vi måste hjälpa honom!" utbrast Sol, den modigaste av citronerna. Men hur skulle de, med sina små citronkroppar, kunna hjälpa åsnan ur den djupa gropen?

Just då hörde de en polisvissla. Polisen i Solglänta, en stark och vänlig man vid namn Karlsson, var på väg mot dem. Citronerna vinkade och skrek för att få hans uppmärksamhet. När han närmade sig, berättade de om åsnans dilemma.

Polis Karlsson kisade mot gropen och nickade. "Det ser ut som ett jobb för mig," sa han med ett leende. Med några starka drag från hans starka armar, var åsnan snart fri från sin leriga fångenskap.

Åsnan, tacksam för räddningen, bjöd polisen och citronerna på en tur genom staden. Och så blev de alla goda vänner och delade många fler äventyr tillsammans.

Och från den dagen, blev citronerna och åsnan kända som hjältar i Solglänta, och Polis Karlsson blev känd som den polis som alltid var redo att hjälpa, oavsett om det var människor, citroner eller åsnor i nöd. Och de levde lyckliga i alla sina dagar.

Och så slutar sagan om de tre citronerna, polisen och åsnan, en berättelse om vänskap, mod och hjälpsamhet.

Fast jag har GPT-4. Från den betalda versionen
Citera
2023-05-14, 10:30
Medlem
SexgalenZombies avatar
Jag upplever den är sämre om den används på svenska. Kanske har med att den tränat på mycket mindre svenska texter att göra.

Det kommer ju lösa sig med tiden.
Citera
2023-05-14, 10:36
Medlem
Citat:

Så här blev svaret

Vad får ni?

Det här svaret fick jag med exakt samma fråga:

Det var en gång tre citroner som bodde på en bondgård. Deras glänsande gula skal och saftiga fruktkött gjorde dem till stjärnorna på gården. En dag hände det något oväntat – en polis och en åsna dök upp.

Polisen, som hette Officer Orvar, var på jakt efter ett försvunnet äpple. Han frågade citronerna om de hade sett något misstänkt. Citronerna skakade på sina små citruskroppar och sa att de inte hade sett något, men de var redo att hjälpa till på alla sätt de kunde.

Åsnan, vid namn Alfred, hade följt med Officer Orvar för att ge honom sällskap. Han tyckte att det var spännande att vara en del av brottsutredningen. Tillsammans började de undersöka gården.

Citronerna rullade nerför backarna och hoppade glatt runt, hållande ögonen öppna efter något som kunde hjälpa dem att hitta det försvunna äpplet. Officer Orvar och Alfred letade bland buskar och träd, och snart började ledtrådar dyka upp.

Plötsligt hörde citronerna ett märkligt ljud från ladugården. De sprang dit och fann en räv som försökte gömma äpplet i sitt hål. Tillsammans med Officer Orvar och Alfred lyckades citronerna stoppa räven från att fly och återfå äpplet.

Officer Orvar tackade citronerna för deras modiga insats och återvände till byn för att lämna in räven. Citronerna var glada över att de kunde hjälpa till och kände sig stolta över sitt bidrag till brottsbekämpningen.

Så, från den dagen och framåt, var citronerna inte bara kända för sin härliga smak utan också för deras mod och vilja att stå upp för rättvisa. Och varje gång de såg en polisbil eller hörde ljudet av en åsnas hovar, påminde de sig själva om den spännande dagen då de hjälpte Officer Orvar och Alfred att lösa mysteriet om det försvunna äpplet.
Citera
2023-05-14, 11:22
Medlem
Enterprises avatar
GPT 3.5

Citat:
Det var en gång tre citroner som bodde i en fruktträdgård. Deras namn var Citronella, Citronius och Citronetta. Dessa citroner var inte som andra vanliga citroner - de hade en speciell förmåga att sprida glädje och ljus omkring sig med sina glittrande gula skal.

En dag, medan de glatt sjöng och hoppade i trädgården, hörde de plötsligt ett högt oljud. Det var en polis som kom springande mot dem. Polisen, vars namn var Paul, var vanligtvis allvarlig och sträng, men han hade hört talas om de magiska citronerna och ville se deras underverk med egna ögon.

Strax efter att Paul anlände till trädgården, hörde de ett annat ljud. Det var en åsna som närmade sig med tunga steg. Åsnan, vid namn Alfred, hade vandrat vilse och hade ingen aning om var han befann sig. Han kände sig förvirrad och rädd.

Citronerna insåg att de behövde hjälpa åsnan och sprida sin glädje för att lätta på hans oro. Citronella hoppade framför åsnan och började sjunga en upplyftande sång, medan Citronius och Citronetta dansade bredvid.

Paul såg hur åsnan blev lugnare och log för första gången sedan han gått vilse. Han insåg då att citronerna inte bara hade förmågan att sprida glädje till andra, utan också att lösa problem och sprida hopp.

Paul och åsnan Alfred blev snart vänner med citronerna och de tillbringade dagarna tillsammans i trädgården. Paul lärde sig att glädje och värme kan komma från de mest oväntade källorna, medan åsnan upptäckte en ny känsla av mod och förtroende tack vare citronernas sällskap.

Tillsammans fortsatte de att sprida sin glädje och hjälpa dem som behövde det. Och från den dagen och framåt blev trädgården inte bara en plats full av växter, utan också en plats fylld med kärlek och värme från tre citroner, en polis och en åsna som fann varandra och bildade en osannolik men fantastisk vänskap.

GPT 4

Citat:
En gång i en pittoresk liten stad levde tre citroner; Kalle, Lasse och Pelle. De bodde i fruktträdgården till en gammal, godhjärtad dam, men hennes trädgård var inte deras riktiga hem. De var egentligen från en stor citronlund på andra sidan bergen, men en stormig natt hade blåst dem bort till denna okända plats.

I samma stad fanns det också en polis vid namn Olof. Olof var känd för sin skarpa intellekt och sitt mod, men framför allt för sin kärlek till frukt. Han hade en särskild förkärlek för citroner och skulle äta en citron varje morgon för att starta sin dag.

En dag, när Olof var på sin dagliga patrull, märkte han de tre citronerna i den gamla damens trädgård. Han kunde inte motstå deras lockelse och plockade upp dem, med planer på att ta dem hem.

Men just som Olof skulle gå, kom en åsna som hette Greta fram från ingenstans. Greta var en klok och äventyrlig åsna som var känd för sin hjälpsamhet och sin förmåga att kommunicera med både människor och andra djur.

Greta såg hur ledsen den gamla damen blev när hon märkte att hennes citroner var borta. Hon beslöt sig för att hjälpa till. Greta hade sett Olof plocka upp citronerna och följde efter honom. När Olof kom hem och var redo att äta sina citroner, blev han förvånad över att se Greta stå där framför honom.

Greta berättade för Olof om citronernas riktiga hem och om den gamla damens sorg. Olof, som var en rättvis man, blev ledsen när han hörde detta. Han bestämde sig för att rätta till sitt misstag.

Tillsammans med Greta, tog Olof citronerna tillbaka till den gamla damen. De berättade för henne om citronernas riktiga hem och hon förstod. Hon var tacksam för deras ärlighet och beslutade att hjälpa citronerna att komma hem.

Så började den stora resan. Olof, Greta och de tre citronerna reste över bergen och genom skogar tills de äntligen nådde den stora citronlunden. De tre citronerna återförenades lyckligt med sin familj och tackade Olof och Greta för deras hjälp.

Från den dagen framåt, lärde sig Olof vikten av att respektera andras egendom, och han och Greta blev hjältar i sin stad. Och de tre citronerna, Kalle, Lasse och Pelle, levde lyckligt i sin citronlund, men glömde aldrig de två vänner de hade funnit på andra sidan bergen.
Citera
2023-05-14, 11:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SexgalenZombie
Jag upplever den är sämre om den används på svenska. Kanske har med att den tränat på mycket mindre svenska texter att göra.

Det kommer ju lösa sig med tiden.
Ja. Den kommer att bli bättre ju mer den används.
Citera
2023-05-14, 18:51
Medlem
Mr.Zebs avatar
På den banala text som jag ursprungligen skrev så har ju sagorna blivit bättre med tiden. Den saga jag fick är helt klart sämst.

Posta gärna fler
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in