Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-05-16, 07:54
Medlem
Muppetys avatar
Citat:
Rödhåriga män och kvinnor är temperamentsfulla, känsliga och tål inte smärta. Myter finns det gott om men forskningen visar att den "rödhåriga" genen ger speciella egenskaper.
https://illvet.se/manniskan/genetik/...skt-overlagsna

Jag undrar, sen när började man kalla folk för "genetiskt överlägsna" beroende på hår- o hudfärg? Vad hade hänt om Illustrerad Vetenskap påstått att ljushåriga är genetiskt överlägsna? Finns det sådana studier?
Citera
2023-05-16, 08:09
Medlem
Henssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety

Jag undrar, sen när började man kalla folk för "genetiskt överlägsna" beroende på hår- o hudfärg? Vad hade hänt om Illustrerad Vetenskap påstått att ljushåriga är genetiskt överlägsna? Finns det sådana studier?

En onödig formulering, och konstigt vinklad artikel. Är de genetiskt överlägsna för att de har en överlevnadsfördel på 3 månader när överdödligheten för hudcancer är 59%?
Citera
2023-05-16, 08:19
Medlem
Illustrerad vetenskap är ju lite som vetenskapstidningarnas aftonbladet, fakta vinklas för clickbait.
Citera
2023-05-16, 08:41
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety

Så ännu en undersökning som visar att svarta har lägre intelligens då dessa människor aldrig är rödhåriga eller har fräknar

Citat
Personer med den blekaste hudtypen – hudtyp 1 – är nämligen bättre på att producera D-vitamin än personer med mörkare hudtyper. På så sätt fyller rödhåriga och fräkniga personer lättare på D-vitamindepån i kroppen: ett vitamin som spelar en stor roll för vårt immunförsvar.

Det betyder också att alla svarta människor har sämre immunförsvar och sämre D-vitaminvärden än vi vita.

Detta låter nästan som rasforskning
Citera
2023-05-16, 08:46
Medlem
Benyameans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Så ännu en undersökning som visar att svarta har lägre intelligens då dessa människor aldrig är rödhåriga eller har fräknar

Citat
Personer med den blekaste hudtypen – hudtyp 1 – är nämligen bättre på att producera D-vitamin än personer med mörkare hudtyper. På så sätt fyller rödhåriga och fräkniga personer lättare på D-vitamindepån i kroppen: ett vitamin som spelar en stor roll för vårt immunförsvar.

Det betyder också att alla svarta människor har sämre immunförsvar och sämre D-vitaminvärden än vi vita.

Detta låter nästan som rasforskning
Nej, du drar alltför långtgående slutsatser. Det betyder att folk med hudtyp 1, inte alla vita, har lättare att ersätta förbrukat D-vitamin än folk med andra hudtyper, även vita.
Detta är dessutom långt ifrån rasforskning.
Citera
2023-05-16, 09:36
Medlem
Pungpuckels avatar
Bland vita som jag litar mindre på, så är det framförallt två grupper.
Överviktiga och rödhåriga.

Det är små enkla principer i affärer och uppgörelser som kräver förtroende, aldrig med en överviktig eller en rödtott.
Om jag ändå måste, så är jag på min vakt.
Citera
2023-05-16, 09:40
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benyamean
Nej, du drar alltför långtgående slutsatser. Det betyder att folk med hudtyp 1, inte alla vita, har lättare att ersätta förbrukat D-vitamin än folk med andra hudtyper, även vita.
Detta är dessutom långt ifrån rasforskning.

Om man nu har hudtyp 1 eller hudtyp 2 så gissar jag att du tar åt dig med D-vitamin från solen än mörka personer och det är också därför många i Afrika osv får D-vitaminbrist när de sen kommer hit.

https://www.umu.se/nyheter/lagt-d-vi...-umea_5811283/
Citera
2023-05-16, 09:46
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NobleCrusader
Rödhåriga kvinnor brukar se bra ut så dom kan kriga för Sverige starkt nu för det behövs verkligen med dessa fulla betongförorter med muslimer och i Fittja-området finns en moské som ser ut som ett politiskt hatbrott finansierat med surt förvärvade svenska skattekronor. Fast det är inte den enda hatbrotts-moskén i Sverige.
Dom få rödhåriga som ser bra ut brukar se riktigt bra ut men den absoluta majoriteten av rödhåriga ser inte alls bra ut, tvärtom. Se bara på dom i Irland, de rödhårigas epicentrum, dom ser ju ut som inavel i någon zombiefilm.

Sen har inte rödhåriga någon själ, det vet alla.
Citera
2023-05-16, 10:08
Moderator
yz44s avatar
Illustrerad vetenskap är inget att lita på, alltid ytligt och sensationellt.
Trodde inte att folk fortfarande läste tidningar med tanke på att allt finns på nätet.
Citera
2023-05-16, 14:31
Medlem
ZugMaskins avatar
Frenologi i ny tappning. Ok.

Då kan vi säga att det finns underarter av homo sapiens också.
Citera
2023-05-16, 14:33
Medlem
The revenge of the gingers!
Citera
2023-05-16, 16:53
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Dom få rödhåriga som ser bra ut brukar se riktigt bra ut men den absoluta majoriteten av rödhåriga ser inte alls bra ut, tvärtom. Se bara på dom i Irland, de rödhårigas epicentrum, dom ser ju ut som inavel i någon zombiefilm.

Sen har inte rödhåriga någon själ, det vet alla.

Skottland har flest rödhåriga personer, de rödhårigas epicentrum är Edinburgh.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in