Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2023-05-18, 17:24
  #37
Medlem
Iifyousaysos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kabeltattaren

Jag tror faktiskt att både du och Näckrosen med flera har rätt här. Innan Tele2 köpte upp ComHem (som mycket riktigt inte har några analoga sändningar sen ett par år tillbaka) så hade Tele2 ett eget kabel-TV-nät där de körde med analoga sändningar, detta finns säkert kvar på ett antal ställen (jag jobbar inte i de näten längre så kan inte konfirmera att de fortfarande kör analogt). Det skulle kunna förklara varför du säger dig ha Tele2 och fortfarande kunna titta analogt. Telia har också en likadan lösning i några få nät (detta kan jag däremot bekräfta stämmer).

TV via kabel-TV (övriga operatörer): varierar, men oftast både analogt samt parallellt digitalt via DVB-C. Här får man kolla med sin kabel-TV-operatör hur de valt att göra.

Du har helt rätt. Jag vet inte operatören då nätet ägs av hyresvärden.
Så har det alltid varit så att de ska kunna göra smarta upphandlingar.
Sist jag fick info var det Tele2 men det var ett tag sen så det kan såklart ha ändrats.
Kunde tänkt på detta tidigare iofs men saken är just den att det är analogt och som du skriver.
Det kan vara både analogt och digitalt. Faktiskt både och i samma uttag så att folk ska kunna skaffa digitalboxar. Tack för ditt inlägg.
Citera
2023-05-18, 17:26
  #38
Medlem
Automatsökning.

Minns förr de gamla tjocktv när bilden rullade,
så slog de näven på Tv'n, funkade då
Citera
2023-05-18, 18:21
  #39
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poteter
Jaha nu visar det sig att du inte ens har Tele2
Du bor alltså i ett hus med ett helt annat system.

Distrubererar du kanalerna?
Nej det gör du inte du är en kund i systemet!

"Från huvudcentralen distribueras det en analog signal (dvs. ett tv-program) ut till hushållen. För att kunna distribuera digital signal kompletteras huvudcentralen med "speglingsutrustning".
https://www.allente.se/foretag/smatv...ital-spegling/

"Till fristående kabel-tv-nät med eget CA-system kan vi erbjuda färdiga digitala kanalpaket. På så sätt kan du erbjuda ett attraktivt digitalt tilläggsutbud till hushållen i ditt kabel-tv-nät.

Hur går det till?
Du som nätägare äger huvudcentralen och levererar egna digitalboxar med egna kort till abonnenterna i ditt kabel-tv nät. Du har hand om slutkundsfaktureringen och kundservice."
https://www.allente.se/foretag/smatv...paket-eget-ca/

Jag tror att Tele2 (Com Hem) hade något annat system som inte krävde något kort. Man betalade för ett kanalpaket och sedan distribuerades kanalerna okrypterade till abonnentens antennuttag. När man sade upp kanalpaketet så skickade de ut kanalerna med kryptering.

Jag bodde i ett hus med UPC och där krävdes det en CI-modul plus ett kort för att se på ett visst utbud. När Com Hem köpte upp bolaget så fick jag så kallat "tre hål i väggen" via en installation. Sedan krävdes det inte längre någon CI-modul för att kunna ta del av betalkanalerna.
Citera
2023-05-18, 20:01
  #40
Medlem
Sagodjurs avatar
Provade igen fick det inte att funka.

Spelar ingen roll om jag väljer analog eller digital, automatisk eller manuell sökning, antenn eller kabel-tv, den hittar inte en enda kanal.

Sen kan man välja mellan "S" och "C" tror jag, testade båda ingenting hände.
Citera
2023-05-18, 22:14
  #41
Medlem
Iifyousaysos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
Provade igen fick det inte att funka.

Spelar ingen roll om jag väljer analog eller digital, automatisk eller manuell sökning, antenn eller kabel-tv, den hittar inte en enda kanal.

Sen kan man välja mellan "S" och "C" tror jag, testade båda ingenting hände.

Du pratar om en granne.
Prövat ta in din TV dit och se om det funkar?

För det du skriver känns rätt långsökt.

Har grannen tidigare använt antennenkabel utan box/CA-modul med programkort så bör det vara analoga signaler. Annars är det digitala och då krävs just en box/CA-modul med programkort.
Citera
2023-05-19, 18:47
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iifyousayso
Du pratar om en granne.
Prövat ta in din TV dit och se om det funkar?

För det du skriver känns rätt långsökt.

Har grannen tidigare använt antennenkabel utan box/CA-modul med programkort så bör det vara analoga signaler. Annars är det digitala och då krävs just en box/CA-modul med programkort.

Kan du inte sluta svamla. Du verkar vara helt obildbar och saknar kunskap. Jag kör Tele2 (fd ComHem) med en antennkabel mellan uttaget och min platt-tv utan vare sig box eller CA-modul.

Status är:
Ljud MPEG 2.o
Kanaltyp Digital - Kabel
Signalstyrka 100
Signalkvalitet 100 ( BER.0.0 X 1E-6)

Du gör bara bort dig med din okunskap....

Nej, du behöver inte svara, jag har fått nog av dig!
Citera
2023-05-19, 19:53
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
Provade igen fick det inte att funka.

Spelar ingen roll om jag väljer analog eller digital, automatisk eller manuell sökning, antenn eller kabel-tv, den hittar inte en enda kanal.

Sen kan man välja mellan "S" och "C" tror jag, testade båda ingenting hände.

Är du säker på att kabeln är oskadad och inte klämd? Du skall köra DVB-C, alltså C. Hade en tv som aldrig sökte från början av frekvensbandet så jag fick söka några gånger så hittade den kanalerna.

Lycka till!
Citera
2023-08-22, 19:08
  #44
Avstängd
Bentaygas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
Grannens tv har slutat fungera, vet att den funkade för några veckor sen... nu är det "no signal"...

Lite oklart hur han hade för set-up tidigare om han råkat rycka ut några sladdar eller så men jag har försökt det mesta känns det som:

- Antennkabel från vägguttaget direkt in i tvn.

Detta borde väl vara tillräckligt? Kabel-tv finns i huset, det är antingen Comhem eller Tele2 (Tele2 äger väl numera comhem) och jag bör väl välja "digital" och inte "analog" när jag letar kanaler? (har provat båda för säkerhetsskull)

Jag har testat både manuell sökning efter kanaler och automatisk sökning men den hittar ingenting...

Jag har för mig att han kört tidigare med antennkabel till vhs-spelare och sen vhs via scart till tvn... men fattar inte riktigt vad det ska vara bra för eller om det ens behövs.

Antennkabel från väggen till tv's uttag för antennkabel borde väl vara allt som krävs?

får man inte en tv att fungera, då är man efterbliven på riktigt.
Är du tjej eller vad?
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback