Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-05-16, 20:07
  #1
Medlem
Sagodjurs avatar
Grannens tv har slutat fungera, vet att den funkade för några veckor sen... nu är det "no signal"...

Lite oklart hur han hade för set-up tidigare om han råkat rycka ut några sladdar eller så men jag har försökt det mesta känns det som:

- Antennkabel från vägguttaget direkt in i tvn.

Detta borde väl vara tillräckligt? Kabel-tv finns i huset, det är antingen Comhem eller Tele2 (Tele2 äger väl numera comhem) och jag bör väl välja "digital" och inte "analog" när jag letar kanaler? (har provat båda för säkerhetsskull)

Jag har testat både manuell sökning efter kanaler och automatisk sökning men den hittar ingenting...

Jag har för mig att han kört tidigare med antennkabel till vhs-spelare och sen vhs via scart till tvn... men fattar inte riktigt vad det ska vara bra för eller om det ens behövs.

Antennkabel från väggen till tv's uttag för antennkabel borde väl vara allt som krävs?
Citera
2023-05-16, 20:13
  #2
Medlem
TheJackets avatar
Sök på digitala bandet
Citera
2023-05-16, 20:20
  #3
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
jag bör väl välja "digital" och inte "analog" när jag letar kanaler? (har provat båda för säkerhetsskull)
Nej det är väl "tre hål i väggen"?

Du ska söka på "kabel-tv" inte "antenn".
Citera
2023-05-16, 20:26
  #4
Medlem
welcometorealitys avatar
Testa att gå in i Source och välj bland olika källor där, de kan vara fel källa, testa olika källor där..
Citera
2023-05-16, 20:31
  #5
Medlem
Poteters avatar
Jag har Tele2 men kör med TV-Hub och behöver betala för Tv abonnemang
men det verkar fortfarande finnas hus som man slipper betala för ett tv abonnemang och kan se på TV med en vanlig antennkabel (vilket jag faktiskt inte trodde)

"Vilka kanaler som finns tillgängliga varierar i olika fastigheter och styrs ofta av din bostadsrättsförening eller hyresvärd. Du får på så sätt tillgång till kanalerna utan att teckna ett eget avtal med Tele2. Det som krävs är att du bor i ett Tele2-hus där vi levererar kabel-tv genom FiberKoax."

läs mer här
https://www.tele2.se/kundservice/tv-...d-grundutbudet
Citera
2023-05-17, 04:28
  #6
Medlem
Iifyousaysos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poteter
Jag har Tele2 men kör med TV-Hub och behöver betala för Tv abonnemang
men det verkar fortfarande finnas hus som man slipper betala för ett tv abonnemang och kan se på TV med en vanlig antennkabel (vilket jag faktiskt inte trodde)

"Vilka kanaler som finns tillgängliga varierar i olika fastigheter och styrs ofta av din bostadsrättsförening eller hyresvärd. Du får på så sätt tillgång till kanalerna utan att teckna ett eget avtal med Tele2. Det som krävs är att du bor i ett Tele2-hus där vi levererar kabel-tv genom FiberKoax."

läs mer här
https://www.tele2.se/kundservice/tv-...d-grundutbudet

Jag bor i ett hus där du kan plugga in en vanlig antennkabel i tv uttaget....

Det är analog TV... via Tele2... det suger och inget som en normalbegåvad står ut med.
Citera
2023-05-17, 08:31
  #7
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iifyousayso
Jag bor i ett hus där du kan plugga in en vanlig antennkabel i tv uttaget....

Det är analog TV... via Tele2... det suger och inget som en normalbegåvad står ut med.
Nej, Tele2 har inga analoga utsändningar sedan 8 september 2020.
Citera
2023-05-17, 08:36
  #8
Medlem
Poteters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iifyousayso
Jag bor i ett hus där du kan plugga in en vanlig antennkabel i tv uttaget....

Det är analog TV... via Tele2... det suger och inget som en normalbegåvad står ut med.

Men det är digitalsändning via anntenutaget. (Dagens TV apparater klarar detta men en TV som är äldre än 15 år kan få problem)

Skaffa en TV Hub hos Tele2 ! så får du in fler kanaler!
och om TV inte är alltför gammal kan du då ha appar (Tv typ runt 9år?) och casta mm (om TV inte är alltför gammal typ 6år)
__________________
Senast redigerad av Poteter 2023-05-17 kl. 09:16.
Citera
2023-05-17, 15:16
  #9
Medlem
Iifyousaysos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
Grannens tv har slutat fungera, vet att den funkade för några veckor sen... nu är det "no signal"...

Lite oklart hur han hade för set-up tidigare om han råkat rycka ut några sladdar eller så men jag har försökt det mesta känns det som:

- Antennkabel från vägguttaget direkt in i tvn.

Detta borde väl vara tillräckligt? Kabel-tv finns i huset, det är antingen Comhem eller Tele2 (Tele2 äger väl numera comhem) och jag bör väl välja "digital" och inte "analog" när jag letar kanaler? (har provat båda för säkerhetsskull)

Jag har testat både manuell sökning efter kanaler och automatisk sökning men den hittar ingenting...

Jag har för mig att han kört tidigare med antennkabel till vhs-spelare och sen vhs via scart till tvn... men fattar inte riktigt vad det ska vara bra för eller om det ens behövs.

Antennkabel från väggen till tv's uttag för antennkabel borde väl vara allt som krävs?

Har grannen inget abbonnemang på digital tv och en tv med modul och programkort så blir det ju analogt du får köra om ni bor i ett hus där det finns. Digital kräver modul eller en box.

Citat:
Ursprungligen postat av Poteter
Men det är digitalsändning via anntenuttaget. (Dagens TV apparater klarar detta men en TV som är äldre än 15 år kan få problem)

Skaffa en TV Hub hos Tele2 ! så får du in fler kanaler!
och om TV inte är alltför gammal kan du då ha appar (Tv typ runt 9år?) och casta mm (om TV inte är alltför gammal typ 6år)

TS vet ju inte om det är Tele2 eller Comhem.
Tipset vore väl att han först ska ta reda på vilket bolag det är om digital TV skulle vara aktuellt.

Klarar alla moderna tv apparater det utan en TV-modul?


TS skriver om antenn från uttag och rätt in i väggen.

Bor han då som jag i ett bostadshus med analog TV så behövs inget mer än så.

Och en hub kräver väl ändå bredband?

TS skriver om att få TV via antennuttag.
Citera
2023-05-17, 15:22
  #10
Medlem
Ichwills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iifyousayso
Har grannen inget abbonnemang på digital tv och en tv med modul och programkort så blir det ju analogt du får köra om ni bor i ett hus där det finns. Digital kräver modul eller en box.



TS vet ju inte om det är Tele2 eller Comhem.
Tipset vore väl att han först ska ta reda på vilket bolag det är om digital TV skulle vara aktuellt.

Klarar alla moderna tv apparater det utan en TV-modul?


TS skriver om antenn från uttag och rätt in i väggen.

Bor han då som jag i ett bostadshus med analog TV så behövs inget mer än så.

Och en hub kräver väl ändå bredband?

TS skriver om att få TV via antennuttag.
Tele2 och Comhem är samma, numera heter det bara Tele2.
Citera
2023-05-17, 15:52
  #11
Medlem
Iifyousaysos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ichwill
Tele2 och Comhem är samma, numera heter det bara Tele2.

Tack. Då vet jag att jag har Tele2 i lägenheten på det analoga TV utbudet.. skrev som jag skrev pga att en annan skrivit:

Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Nej, Tele2 har inga analoga utsändningar sedan 8 september 2020.
Citera
2023-05-17, 16:36
  #12
Medlem
Poteters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iifyousayso
Klarar alla moderna tv apparater det utan en TV-modul?

TS skriver om antenn från uttag och rätt in i väggen.

Bor han då som jag i ett bostadshus med analog TV så behövs inget mer än så.

Och en hub kräver väl ändå bredband?

TS skriver om att få TV via antennuttag.

Har man kanaler i ett vanligt antenuttag där det förut sändes analog tv med analog sändning så är det numera digitalasignaler i det antennutaget, de flesta TVapparater som är nyare än ca 15år kan då få in de kanalerna.

Ja en TV hub kräver bredband och man använder då även datauttaget (tre hål i väggen).
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback