Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2023-05-17, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kukpasta
Men kan de verkligen förslava oss med AI alltså att allt eget tänkande fungerar och man agerar enbart enligt AIn?
Kan de alldeles säkert med deras jävla chat control och andra diktaturverktyg.
Citera
2023-05-17, 12:18
Medlem
Nä.
Citera
2023-05-17, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kukpasta
Alltså att AI helt och hållet kommer ta över din hjärna, rentav på ett fysiskt plan. Staten kommer på ett eller annat sätt skjuta in chippet i din kropp. Sen förlorar du helt och hållet allt eget tänkande, alltså helt och hållet, och du kontrolleras helt och hållet av AI.

Hur rädd är du för detta?

Jag är mer orolig att AI kommer bli använt för ett socialt poäng system a'la Kina, du kommer inte kunna åka vart du vill, du kommer inte kunna köpa din kaffe vart du vill, du kommer inte kunna gå och åka in i vilka områden som du vill. Allting är grundat på din sociala poäng och vad du tidigare gjort i ditt liv, det kommer uppstå ännu större klyftor i samhället. Dom på botten kommer aldrig kunna ta sig upp och dom där uppe kommer gå till orimliga längder för att stanna kvar i solen.

Det här är redan ett system som pågår i större delar av Kina just nu.
Citera
2023-05-17, 12:45
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Dom som inte är rädda för AI har en skruv lös, måste bara bero på att dom inte förstår vad som kommer hända!

Framtiden behöver inga eller minimalt med jurister, advokater, läkare, mäklare, civilingenjörer, chaufförer, egentligen inga jobb som kräver studiekunskaper sitter säkert.

Då tänker korkskallen men det drabbar ju inte mig för jag är inget av dom ovanstående, men dessa människor kommer ta ditt lågutbildade jobb och du har ingenting att säga till om, har du tur så får du dela ut reklam eller panta burkar i framtiden. Ett toppjobb i framtiden är att byta blöjor inom långvården.

Så den som inte är rädd för AI är bara korkad.
Citera
2023-05-17, 12:47
Moderator
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kilowattjagaren
Dom som inte är rädda för AI har en skruv lös, måste bara bero på att dom inte förstår vad som kommer hända!

Framtiden behöver inga eller minimalt med jurister, advokater, läkare, mäklare, civilingenjörer, chaufförer, egentligen inga jobb som kräver studiekunskaper sitter säkert.

Då tänker korkskallen men det drabbar ju inte mig för jag är inget av dom ovanstående, men dessa människor kommer ta ditt lågutbildade jobb och du har ingenting att säga till om, har du tur så får du dela ut reklam eller panta burkar i framtiden. Ett toppjobb i framtiden är att byta blöjor inom långvården.

Så den som inte är rädd för AI är bara korkad.
Kommer vi till ett sådant läge är ju allt frid och fröjd. Då börjar vi närma oss någon form av medborgarlönssamhälle. Kanske man kan göra någon form av "jour" inom vissa yrken några veckor om året och resten av tiden lever man bara.
Citera
2023-05-17, 12:50
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Frågan är hur rädda vi ska vara.

Kanske är det lika så gott att Al tar över alla politiska beslut, vi "tänkande individer" verkar ju inte vara så bra på det.

Vem vet, det kanske leder till världsfred, och en optimal hantering av jordens resurser så ingen behöver svälta.

Al kan väl knappast lyckas sämre
Citera
2023-05-17, 12:50
Medlem
Jag ser den risken som klart försumbar. Kom igen bara robotman!
Citera
2023-05-17, 14:58
Medlem
Autobahn76s avatar
Jag tror att den primära och största risken för hur AI skulle kunna att kontrollera våra liv är hur lätt den skulle kunna få in dig i en "filterbubbla" genom alla algoritmer som vi har idag. AI vet vad du vill ha och du ser inte så mycket annat. Men föreställ dig också exempelvis att Flashback har blivit hackat och AI skapar en kopia som du i ren tro loggar in på där alla trådar, inlägg och användare är AI-bottar utan att du ens skulle märka något. Det är ett långsökt exempel men saker lite åt det hållet tror jag är bra att vara vaksam på när vi snart inte vet vad som är "verkligt" eller inte på internet längre.

Och som tidigare nämnts så ser vi även ut att vara på väg mot ett socialt kreditsystem.
Senast redigerad av Autobahn76 2023-05-17 kl. 15:01.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in