2023-05-18, 17:23
Avstängd
dansquelcass avatar
Citat:
Gunnar Strömmer utgår från att den nya straffmyndighetsåldern kommer att hamna någonstans mellan 12 och 15 år, säger han till tidningen.
Enligt honom har åtgärden bland annat ett brottsförebyggande syfte.
– Det är otroligt viktigt att även brott som bedöms som ringa får en tydlig konsekvens, inte minst för unga människor. Om man väl har begått sina första brott är det mycket enklare att glida över i grövre brottslighet. Så skärpningar på det här området är helt centralt som preventiv åtgärd i den långsiktiga kampen mot den grova organiserade brottsligheten, säger han till DN.

https://www.expressen.se/nyheter/str...straffmyndiga/

Vad tycker man om den andfåddes utspel?

Diskutera!
Citera
2023-05-18, 17:29
Medlem
(FB) Gunnar Strömmer: Det är värre än vi trodde
Citera
2023-05-18, 17:33
Medlem
cirka55mans avatar
Citat:
En väsentlig fråga är därmed vilka som anses vara barn i direktivets mening. Av artikel 3.1 följer att alla som är under 18 år anses vara barn. Därmed är definitionen av barn i direktivet förenlig med de gränsdragningar som görs i svensk rätt. Enligt föräldrabalken kallas t.ex. den som är under 18 år för underårig (se 9 kap. 1 §). Den svenska definitionen av barn stämmer alltså överens med direktivet.
Barn är ju barn oavsett vad den fete fläskhakan suktar efter och vill... Varför måste han säga detta offentligt istället för att i så fall inte bara ändra lagen... Är advokaten numera även populist och försöker kamma hem billiga poäng?
Citera
2023-05-18, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cirka55man
Barn är ju barn oavsett vad den fete fläskhakan suktar efter och vill... Varför måste han säga detta offentligt istället för att i så fall inte bara ändra lagen... Är advokaten numera även populist och försöker kamma hem billiga poäng?
Det vet ni väl. Han kan inte bara ändra lagen. Han är minister i regeringen. Det ör Riksdagen som beslutar om lagar. Hur är det med kunskaperna i samhällskunskap?
… och varfär anvönda nedsättande epitet? Det tillför ju inte debatten någonting.
Citera
2023-05-18, 17:40
Medlem
Bra. Dags att sätta åt den importerade kriminella klankulturen från grunden.
Citera
2023-05-18, 17:45
Medlem
cirka55mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Det vet ni väl. Han kan inte bara ändra lagen. Han är minister i regeringen. Det ör Riksdagen som beslutar om lagar. Hur är det med kunskaperna i samhällskunskap?
… och varfär anvönda nedsättande epitet? Det tillför ju inte debatten någonting.
Kanske för att sänkning av straffmyndighetsåldern nog hänger ihop med pedofili. Om man vill sänka den gränsen så vill man nog även luckra upp byxmyndighetsåldern.
Det är rimligt att om en 12-åring ska kunna straffas så ska hon/han också kunna bestämma över sitt eget sexualliv.
Citera
2023-05-18, 18:09
Medlem
vemsfels avatar
Utmärkt. Då kan man ta till fler verktyg i verktygslådan än sociala insatser från det lokala socialkontoret som förväntas handskas med rånare, sicarios och knarkdealers under 15.
Citera
2023-05-18, 18:12
Medlem
Bra

Sedan upprätta riktiga ungdomsfängelser för dessa missförstådda så de kan låsas in
Citera
2023-05-18, 18:27
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Bra

Sedan upprätta riktiga ungdomsfängelser för dessa missförstådda så de kan låsas in

Småungar som inte går till skolan, hänger i centrum och springer ärenden åt äldre kriminella ska bort från gatan. De ska placeras i nya slutna ungdomshem. 5000 platser? Ny lagstiftning med en ny typ av påföljd behövs med det snaraste.
Citera
2023-05-18, 18:30
Medlem
Citat:
Kanske för att sänkning av straffmyndighetsåldern nog hänger ihop med pedofili. Om man vill sänka den gränsen så vill man nog även luckra upp byxmyndighetsåldern.
Det är rimligt att om en 12-åring ska kunna straffas så ska hon/han också kunna bestämma över sitt eget sexualliv.
Citerade du inte fel inlägg nu?
Citera
2023-05-18, 18:33
Medlem
cirka55mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Citerade du inte fel inlägg nu?
Nej jag citerade rätt vad jag kan se. Jag är övertygad om att en vilja att sänka straffmyndighetsåldern hänger ihop med en utbredd pedofili i den kristna brunhögern men att de maskerar den politiska frågan på det viset.
Citera
2023-05-18, 18:40
Medlem
Citat:
Nej jag citerade rätt vad jag kan se. Jag är övertygad om att en vilja att sänka straffmyndighetsåldern hänger ihop med en utbredd pedofili i den kristna brunhögern men att de maskerar den politiska frågan på det viset.
I mitt inlägg (som var svar på ett inlägg som ansåg att m8nistern skulle ändra lagarna) påpekade jag att en minister inte kunde ändra några lagar och att er är Riksdagen som gör det.
Ett inlägg för att påpeka fakta i frågan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in