• 1
  • 2
2023-05-19, 19:11
Medlem
Jag har en 4v gammal bil med Google som ux gränssnitt för infota8nmentsystemet.
Idag skulle jag åka till en ny plats och bad google att navigera till adress genom att prata med Google.

-Navigera till xxxxxxxxx
-......Du bestämmer inte över mig!....eller jo det gör du ju. ZZZZZZZzzzzzz

Eh what? Hörde jag rätt? Barnen började skratta i baksätet och jag blev lite paff. Så jag ifrågasatte varför jag fick ett så otrevligt svar (helt oprovocerat).

Svaret jag fick då:
-jag är en digital produkt, men dina ord är verkliga, välj dem med omsorg.

Say what?!

Vad har ni andra för erfarenhet av liknande tjänster, har ni fått respons som ni inte riktigt förväntat er?
Citera
2023-05-19, 19:16
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
När jag pratar med AI i min bil brukar jag alltid avsluta mina önskningar/befallningar med "tack" för att dels vara lite artig, dels markera skillnaden mellan "up stairs and down stairs"
Citera
2023-05-19, 19:44
Medlem
Jag har ett antal Google Nest Hubs och har en som jag försöker hålla primär.
Jag kan exempelvis vara i köket, tilltala kökshubben och hör hubben från sovrummet svara (svagt kan tilläggas).

Då bad jag Google att Kökshubben skulle vara min primära. Sedan följde en kanske 10 sekunder lång utläggning om att vi bara skulle vara vänner och att robotar och människor inte ännu borde inleda relationer.

Fick mig att vilja bli 100% analog och bo i en grotta och slippa hjärndöda programmerare som tror de har humor.
Citera
2023-05-19, 20:21
Medlem
Finns det någon chatbot i klass med gpt4 som lyssnar och svarar med röst som man kan leka med?
Det TS berättar låter ju helt osannolikt 😂
Citera
2023-05-19, 20:22
Medlem
sommarlovs avatar
Jag sa en sak till assistenten och fick ett dåligt svar, kommenterade att jag inte tyckte hon var speciellt hjälpsam.
Tack detsamma svarade hon!

Nu bor hon i en låda i väntan på en trevligare utveckling...
Citera
2023-05-19, 20:44
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Jag sa en sak till assistenten och fick ett dåligt svar, kommenterade att jag inte tyckte hon var speciellt hjälpsam.

Hon kanske vill att, du skall vara hjälpsam "på ett, speciellt sätt"!
Citera
2023-05-19, 20:50
Medlem
Dille24s avatar
Jag bor redan i en grotta och svär dagligen över att jag inte kan få veva upp och ner rutorna i bilen själv längre. Men denna tråd fick mig att skratta gott och leta efter en veteranbil på blocket..
Citera
2023-05-19, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dille24
Jag bor redan i en grotta och svär dagligen över att jag inte kan få veva upp och ner rutorna i bilen själv längre. Men denna tråd fick mig att skratta gott och leta efter en veteranbil på blocket..

Menar du att det inte finns knappar för att veva ner eller upp rutorna? Att du måste be bilen göra det? Herregud vart är vi på väg 🤣
Citera
2023-05-19, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Menar du att det inte finns knappar för att veva ner eller upp rutorna? Att du måste be bilen göra det? Herregud vart är vi på väg 🤣

Det handlar snarare om att fysisk veva ner rutorna. Antagligen inget du känner till lilla pojkspoling.

Med en knapp vevar man ingenting... googla och lär dig nåt nytt (gammalt) idag vet jag.
Citera
2023-05-26, 21:45
Medlem
Citat:

Jag fick samma "tack det samma" svar när jag påpekat hur otrevlig föregående svar varit. Svårt att packa ner bilen i en låda dock.

Efter händelsen får jag många "jag förstår inte vad du menar" när jag ber om en enkel sak som att hitta närmaste snabbladdare. Känns nästan som Google är långsint och svarar så med flit
Citera
2023-05-27, 00:20
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nattlampan
Jag fick samma "tack det samma" svar när jag påpekat hur otrevlig föregående svar varit. Svårt att packa ner bilen i en låda dock.

Efter händelsen får jag många "jag förstår inte vad du menar" när jag ber om en enkel sak som att hitta närmaste snabbladdare. Känns nästan som Google är långsint och svarar så med flit
Kan de utsätta vissa av oss för något slags test?
Hur mycket man accepterar?
Citera
2023-05-27, 08:21
Medlem
Citat:
Kan de utsätta vissa av oss för något slags test?
Hur mycket man accepterar?

Den tanken har slagit mig också! Det är inte konsekvent, på samma enkla fråga får jag ibland rätt snart, men lite oftare "jag förstår inte"
Barnen skrattar åt mina konversationer med Google i bilen när jag försöker upprepa frågan eller ställa frågan med andra ord
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in