Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-05-25, 02:23
  #1
Avstängd
Iwannakissrihannas avatar
Den här tiden vaknar jag ofta, kring 02-03 på nattid. Vad är det som gör att man vaknar den tiden?

Finns det någon förklaring?

Vill då somna igen, men somnar ej då.
Citera
2023-05-25, 02:52
  #2
Medlem
Fåglarna brukar börja stimma den tiden. Du kanske blir väckt?
Citera
2023-05-25, 03:48
  #3
Medlem
Iifyousaysos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Den här tiden vaknar jag ofta, kring 02-03 på nattid. Vad är det som gör att man vaknar den tiden?

Finns det någon förklaring?

Vill då somna igen, men somnar ej då.

Oavsett när jag sover dag eller natt så när jag vaknar prickar jag oftast in exakt +/- 10 minuter vad klockan är.. och då vaknar jag ofta.. typ.. okej jag var vaken senast 01 nu är den 03.. och det är den.

En del har helt enkelt tur med sin inre klocka.

Om du dock alltid vaknar då så är det din "spöktimme". Den brukar ligga 00 och en timme framåt normalt sett. Och om du inte somnar om så har du väl en förskjuten "spöktimme".
Citera
2023-05-25, 05:01
  #4
Medlem
zombie-nations avatar
Känner igen det där. Förr brukade jag sova om jag somnade. Men nu vaknar jag varje natt, kl 3. Eller ja 2:40 rätt exakt. Kan inte somna igen utan att ta t ex melatonin och ibland inte alls. Har jag tur somnar jag, men ofta somnar jag inte förrän förmiddagen.
Citera
2023-05-25, 06:51
  #5
Medlem
Har du någon partner?
Citera
2023-05-25, 06:58
  #6
Medlem
Cindells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Den här tiden vaknar jag ofta, kring 02-03 på nattid. Vad är det som gör att man vaknar den tiden?

Finns det någon förklaring?

Vill då somna igen, men somnar ej då.

Lite intressant nattläsning för dig.

"... historical evidence that humans used to sleep in two distinct chunks."

"... a first sleep which began about two hours after dusk, followed by waking period of one or two hours and then a second sleep."

"... During this waking period people were quite active. They often got up, went to the toilet or smoked tobacco and some even visited neighbours. Most people stayed in bed, read, wrote and often prayed.

And these hours weren't entirely solitary - people often chatted to bed-fellows or had sex."


Jag är själv en person som är vaken någon timme mitt i natten. Lite skönt att vara vaken ett tag när världen är lugn och tyst.
__________________
Senast redigerad av Cindell 2023-05-25 kl. 07:06.
Citera
2023-05-25, 08:24
  #7
Medlem
kaffekoppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Den här tiden vaknar jag ofta, kring 02-03 på nattid. Vad är det som gör att man vaknar den tiden?

Finns det någon förklaring?

Vill då somna igen, men somnar ej då.

Du vaknar under den s.k vargtimmen! Har själv precis samma sovmönster som du.

Förr i tiden, dvs innan den industriella revolutionen på 1800-talet, så var det inte alls ovanligt att folk vaknade vid den tiden och gjorde nåt annat en stund för att sedan somna om.

Med det sagt: testa att göra något annat en stund - dock ej något som innefattar några skärmar.
Du kan läsa en bok, en tidning eller lyssna på radion.

Mvh.
Citera
2024-01-23, 09:28
  #8
Medlem
Har också detta problem. Jag tror att det började för ett halvår sedan. Vad fan ska man göra om man inte vill ta läkemedel? Bara acceptera situationen och dela upp dygnet, och anpassa sin vardag efter det?

Kl 3 är inte ens morgon ju, visst om det hade varit kl 5. Men efter 3-4 h somnar jag igen, och detta funkar ju bara om jag har möjlighet att gå upp efter 9… Det krockar lite med vardagen just nu.
Citera
2024-02-09, 19:25
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Har också detta problem. Jag tror att det började för ett halvår sedan. Vad fan ska man göra om man inte vill ta läkemedel? Bara acceptera situationen och dela upp dygnet, och anpassa sin vardag efter det?

Kl 3 är inte ens morgon ju, visst om det hade varit kl 5. Men efter 3-4 h somnar jag igen, och detta funkar ju bara om jag har möjlighet att gå upp efter 9… Det krockar lite med vardagen just nu.

Nästa gång det händer gör följande. Kliv ur sängen och placera fötterna mot golvet. Stå sen på ett ben och räkna högt till 100. Sen går du och lägger dig igen. Det fungerar.
Citera
2024-02-09, 19:37
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Har också detta problem. Jag tror att det började för ett halvår sedan. Vad fan ska man göra om man inte vill ta läkemedel? Bara acceptera situationen och dela upp dygnet, och anpassa sin vardag efter det?

Kl 3 är inte ens morgon ju, visst om det hade varit kl 5. Men efter 3-4 h somnar jag igen, och detta funkar ju bara om jag har möjlighet att gå upp efter 9… Det krockar lite med vardagen just nu.
Vaknar 03.30 vareviga morgon, spelar ingen roll när jag lägger mig, klart somnar jag 02.00 sover jag lite längre, spelar heller ingen roll hur trött jag är när jag ska sova eller om jag lägger mig asfull, riktigt jobbigt, vägrar ta sovpiller eller annat
Citera
2024-02-09, 23:14
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Born-in-Sweden
Vaknar 03.30 vareviga morgon, spelar ingen roll när jag lägger mig, klart somnar jag 02.00 sover jag lite längre, spelar heller ingen roll hur trött jag är när jag ska sova eller om jag lägger mig asfull, riktigt jobbigt, vägrar ta sovpiller eller annat
Somnar du om eller går du upp då?
Citera
2024-02-09, 23:18
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Nästa gång det händer gör följande. Kliv ur sängen och placera fötterna mot golvet. Stå sen på ett ben och räkna högt till 100. Sen går du och lägger dig igen. Det fungerar.
Eller så här:
-Hitta en bild som: https://images.app.goo.gl/YZ3MgeXFAjh8izeE6
-Räkna alla fåren på bilden

Ett mer effektivt sätt att trötta ut hjärnan?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback