• 1
  • 2
2023-05-26, 11:20
Bannlyst
Hej

Fler än jag som lever på 4000 kr i månaden efter alla räkningar är betalda? Sparar 2000 kr i månaden och är 33 år. Det går utmärkt.
Citera
2023-05-26, 11:26
Medlem
Snusaren94s avatar
Det finns gatanterat fler än du som lever på 4 000kr i månaden när "allt" är betalt. Det finns även dem som lever på en ännu mindre summa, om ens någon summa alls när det viktigaste är betalt.
Ser inte riktigt vart du vill komma med tråden?
Citera
2023-05-26, 11:35
Medlem
Vad ska vi diskutera? Är det inte lite fattigt att bara äta för 2000 kr i månaden?
Citera
2023-05-26, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frogixo
Hej

Fler än jag som lever på 4000 kr i månaden efter alla räkningar är betalda? Sparar 2000 kr i månaden och är 33 år. Det går utmärkt.

Sannolikt ja.
Citera
2023-05-26, 11:57
Medlem
Jag lever på cirka 4-5k i månaden efter alla räk ingår är betalda mina totala utgifter landar på ca 8-9k per månad och känner ej att något saknas eller att jag lever speciellt fattigt.

Jag sparar/investerar resterande 20k av lönen i diverse saker så som fastigheter/aktier.
Citera
2023-05-26, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
Jag lever på cirka 4-5k i månaden efter alla räk ingår är betalda mina totala utgifter landar på ca 8-9k per månad och känner ej att något saknas eller att jag lever speciellt fattigt.

Jag sparar/investerar resterande 20k av lönen i diverse saker så som fastigheter/aktier.

Hur ofta går du ut och äter?
Tar en kaffe eller öl på stan?
Citera
2023-05-26, 11:59
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Vad ska vi diskutera? Är det inte lite fattigt att bara äta för 2000 kr i månaden?

Om man gillar att vara tanig och leva på e-ämnen produkter.
Citera
2023-05-26, 12:13
Medlem
Klas-Vegass avatar
Nu vet vi inte om X arbetar fulltid eller vad hans fasta utgifter är. Det låter som ett studentliv man lever under några år.

Om han jobbar fulltid med någon han trivs med och kan tänka sig fortsätta med det över tid skulle jag se över fasta kostnader.

Det går inte att bara säga att man har 4k över och sparar 2k. Det är för lite information för att vi skall kunna dra slutsatser.

Man kan äta billigt med ris, pasta och annan kolhydratrik mat. Men så fort man skall äta nyttigare eller annan mer inriktad kan maten springa iväg.

Det är egentligen inte beloppet man sparar som gör skilnaden utan tiden. Regelbundet över lång tid är det som har effekt.
Citera
2023-05-26, 12:51
Medlem
over9ks avatar
Ja det är ganska lätt, bättre att spara och investera än att slösa på massa skit.
Citera
2023-05-26, 13:07
Medlem
Vad menas egentligen med "efter alla räkningar är betalda"?

2000 kr i månaden på transport, mat, hygien(!!), övrigt osv är ganska tatteaktigt. Kanske om man fortfarande bor hemma hos päronen och får mycket gratis.
Citera
2023-05-26, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Hur ofta går du ut och äter?
Tar en kaffe eller öl på stan?

Förr så åt jag ute mycket mer ute men iom att jag blivit striktare med min kost/hälsa så äter jag ute kanske 1 gång i veckan på ett enklare lunchhak resten lagas hemma (tycker även det är roligt att laga mat)

När jag var yngre flängde jag mycket i stan o brände en jäkla massa på krogar etc men även det har jag helt tröttnat på idag så föredrar jag en dag på stranden eller skogen med egenhavd kaffe.
Men det är klart ett par ggr om året så slinker det i någon öl i stan men inget som hör till det vanliga för mig.

Jag tror det som gör mitt liv ganska billigt är att jag gillar att vara i naturen vilket ej kostar förutom en jäkla massa tid

Men det är klart jag förstår att mitt avbetalda boende där jag ej har några lån kvar möjliggör för mig att pressa ner min månadsbudget.
Många har ej den lyxen att bo billigt de flesta har ju höga lån etc.
Senast redigerad av trefemmor 2023-05-26 kl. 13:46.
Citera
2023-05-26, 14:09
Medlem
Jag har ungefär samma, fast jag sparar minst 10k per månad. 4-5k räcker gott till allt jag behöver nöjesmässigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in