Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-05-26, 11:56
Medlem
Smithsonians avatar
Definition: telegoni innebär att en kvinnas tidigare sexpartner påverkar avkomman hon får med en ny partner.

Beskrivning: Spermier simmar in i livmodern och penetrerar vävnaden och bildar ”uterosomer”. En kvinnas livmoder innehåller celler från män hon haft sex med.

Det finns också sk uterosome like vesicles (ULV) som är fettdroppar med bland annat ”genetiskt aktivt” material från spermier som liksom flyter runt i livmodern.

ULV kan i sin tur smälta ihop med nya spermier och likt ett virus injicera ”genetiskt aktivt” material i dessa spermier.

Med genetiskt aktivt material avses material som kan påverka hur generna i de nya spermierna uttrycks.

Vad innebär detta egentligen?

När jag ser på min son som är genetiskt min ser jag faktiskt drag av min tjejs ex i min son. Han har tex en grop i hakan likt ett av hennes ex, vilket vare sig jag eller hon har.

Helt klart min son (gentestat honom via två separata laboratorier och jämfört DNA-profilen med min egen på 23andme.

Men jag kan se att gamla spermier i tjejens livmoder har påverkat genuttrycket i min son. Jag hoppas han får ut så mycket av mina gener som möjligt men jag kan redan nu se genetiska skador. Hoppas inte han får en kinesisk mikropenis för att min tjej låg med en kines.

https://www.sciencedirect.com/scienc...79610722000682
https://academic.oup.com/molehr/arti...22?login=false
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26709901/

Telegoni är verkligt. Om du nånsin tittar på dina ungar och märker att dom inte riktigt liknar dig så vet du varför. Gammalt spermamaterial från tidigare sexpartners simmar runt i hennes livmoder och ”infekterar” dina spermier.
Citera
2023-05-26, 14:17
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smithsonian
Definition: telegoni innebär att en kvinnas tidigare sexpartner påverkar avkomman hon får med en ny partner.

Beskrivning: Spermier simmar in i livmodern och penetrerar vävnaden och bildar ”uterosomer”. En kvinnas livmoder innehåller celler från män hon haft sex med.

Det finns också sk uterosome like vesicles (ULV) som är fettdroppar med bland annat ”genetiskt aktivt” material från spermier som liksom flyter runt i livmodern.

ULV kan i sin tur smälta ihop med nya spermier och likt ett virus injicera ”genetiskt aktivt” material i dessa spermier.

Med genetiskt aktivt material avses material som kan påverka hur generna i de nya spermierna uttrycks.

Vad innebär detta egentligen?

När jag ser på min son som är genetiskt min ser jag faktiskt drag av min tjejs ex i min son. Han har tex en grop i hakan likt ett av hennes ex, vilket vare sig jag eller hon har.

Helt klart min son (gentestat honom via två separata laboratorier och jämfört DNA-profilen med min egen på 23andme.

Men jag kan se att gamla spermier i tjejens livmoder har påverkat genuttrycket i min son. Jag hoppas han får ut så mycket av mina gener som möjligt men jag kan redan nu se genetiska skador. Hoppas inte han får en kinesisk mikropenis för att min tjej låg med en kines.

https://www.sciencedirect.com/scienc...79610722000682
https://academic.oup.com/molehr/arti...22?login=false
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26709901/

Telegoni är verkligt. Om du nånsin tittar på dina ungar och märker att dom inte riktigt liknar dig så vet du varför. Gammalt spermamaterial från tidigare sexpartners simmar runt i hennes livmoder och ”infekterar” dina spermier.

Biologin kan vara märkligare än man tror, men det finns inget vetenskapligt stöd för telegoni hos människor.

Telegoni är en teori som Aristoteles hittade på och som folk därför trodde på i 2000 år. Som mycket annat som Aristoteles hittade på har det dock visat sig vara trams.

Det fåtal artiklar som finns om telegoni i den vetenskapliga litteraturen faller i två grupper:

1. Teoretiska spekulationer i tidskrifter med låg impact om möjliga mekanismer som skulle kunna leda till telegoni, t.ex. överföring av DNA eller RNA från spermier till andra celler än ett befruktat ägg. Dessa teorier är ofta i nivå med teorierna om att RNA från spermier skulle kunna ta sig till en kvinnas hjärna och påverka hennes psyke.

2. Beskrivningar av fenomen, t.ex. hos flugor, som egentligen är något helt annat, men där författarna klistrat på etiketten telegoni i ett försök att väcka uppmärksamhet och citeras av andra. Detta är ett exempel på något som tyvärr blir allt vanligare inom vetenskapen: precis som moderna konstnärer och författare ständigt försöker chockera sin publik för att få uppmärksamhet och bli omskrivna gör vissa forskare det, av samma skäl.

När t.ex. blåögda föräldrar får ett brunögt barn finns det ofta en trivial förklaring. I ditt eget fall har du ju till och med gentestat din son, så du bör sluta med dessa funderingar.
Senast redigerad av Regulus 2023-05-26 kl. 14:42.
Citera
2023-05-26, 15:26
Medlem
Smithsonians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Biologin kan vara märkligare än man tror, men det finns inget vetenskapligt stöd för telegoni hos människor.

Telegoni är en teori som Aristoteles hittade på och som folk därför trodde på i 2000 år. Som mycket annat som Aristoteles hittade på har det dock visat sig vara trams.

Det fåtal artiklar som finns om telegoni i den vetenskapliga litteraturen faller i två grupper:

1. Teoretiska spekulationer i tidskrifter med låg impact om möjliga mekanismer som skulle kunna leda till telegoni, t.ex. överföring av DNA eller RNA från spermier till andra celler än ett befruktat ägg. Dessa teorier är ofta i nivå med teorierna om att RNA från spermier skulle kunna ta sig till en kvinnas hjärna och påverka hennes psyke.

2. Beskrivningar av fenomen, t.ex. hos flugor, som egentligen är något helt annat, men där författarna klistrat på etiketten telegoni i ett försök att väcka uppmärksamhet och citeras av andra. Detta är ett exempel på något som tyvärr blir allt vanligare inom vetenskapen: precis som moderna konstnärer och författare ständigt försöker chockera sin publik för att få uppmärksamhet och bli omskrivna gör vissa forskare det, av samma skäl.

När t.ex. blåögda föräldrar får ett brunögt barn finns det ofta en trivial förklaring. I ditt eget fall har du ju till och med gentestat din son, så du bör sluta med dessa funderingar.
Jag förstår vad du menar. Men det här är ny forskning.

Telegoni är som du säger en gammal teori som leder tillbaka till antikens greker, likaså var det en teori som förespråkades av sovjetiska forskare som på ideologisk basis var emot evolutionsteorin. Det uppstod då en väs/östlig teorikonflikt som i många andra områden.

När man sedan upptäckte DNAt trodde man sig förstå hur arvsanlag förs vidare. Denna upptäckt förstärkte den västerländska tanken om en enkel förklaringsmodell där arvsanlag enkom förs vidare genom att spermier från en hane befruktar honans ägg.

Idag (2014-2023) vet man dock att det inte är så enkelt. Man kan säga att det började med upptäckten av epigenetik. Därefter gjordes fler upptäckter bland annat i studier av kvinnors livmödrar som visade på uterosomer och uterosome-like vesicles och att dessa härrör från spermier. Dvs genetiskt material som håller sig kvar i kvinnans livmoder långt efter ett samlag.

Man har visat på att detta material påverkar nya spermier som sprutas in i livmodern, och med detta har man en modell för telegoni. Dvs gamla spermier ”angriper” nya spermier och manipulerar deras DNA.

Dessa upptäckter kommer att få vida konsekvenser i framtidens forskning.

Inte minst inom kvinnlig infertilitet. En del kvinnor kan helt enkelt vara infertila då gamla spermier i livmodern (uterosomer och uterosome-like vesicles) manipulerar spermier och livmodern så att embryon med en annan mans spermier inte kan befrukta antingen ägget eller framgångsrikt implantera sig i livmodern.

En reproduktiv konsekvens för män (och kvinnor) är att dessa uterosomer och uterosome-like vesicles dessutom kan påverka arvsmassan när den nya mannens spermie befruktar kvinnans ägg.

Man kan föreställa sig modeller där dessa gamla spermier infekterar nya och infogar sig i den nya spermans DNA och man kan - som bevisat med fruktflugor föreställa sig en epigenetisk mekanism, dessutom en sådan som kan vara till nackdel för barnet - ur evolutionär synpunkt vore det inte alls konstigt.

Så du har ganska fel, forskningen går framåt och den enkla genetiska modellen är inte tillräcklig för att förklara arvsmassan. Telegoni är i princip ett par års forskning från att vara ett faktum.
Citera
2023-05-26, 16:23
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smithsonian
Man kan föreställa sig modeller där dessa gamla spermier infekterar nya och infogar sig i den nya spermans DNA och man kan - som bevisat med fruktflugor föreställa sig en epigenetisk mekanism, dessutom en sådan som kan vara till nackdel för barnet - ur evolutionär synpunkt vore det inte alls konstigt.

Så du har ganska fel, forskningen går framåt och den enkla genetiska modellen är inte tillräcklig för att förklara arvsmassan. Telegoni är i princip ett par års forskning från att vara ett faktum.

Man kan föreställa sig allt möjligt, men ingen av de tre artiklar du länkade till i TS påvisar telegoni hos människor. En av artiklarna (den från de tre iranska forskarna i Tabriz) spekulerar om att det skulle kunna vara möjligt. Alltså en artikel i det jag kallade grupp 1 ovan.

Vad gäller försöken i flugor, så har de inget med epigenetik att göra. Forskarna konstaterar själva:

By the same token, we can reject an epigenetic (e.g. DNA methylation-based) mechanism: if the effect of male condition on offspring were mediated by epigenetic factors associated with sperm DNA, then the effect would be tied to fertilisation, predicting a second male effect but no first male effect in our experiment.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4282758/

Jag skulle inte heller kalla det de studerar för telegoni. Det handlar ytterst om en miljöfaktor som påverkar avkommans storlek. Att de använder ordet telegoni i rubriken beror på att de vill väcka uppmärksamhet. Alltså en artikel i det jag kallade grupp 2 ovan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in