Citat:
Ursprungligen postat av
Autobahn76
Det är exakt detta som är så revolutionerande. Kommunikation kan man komma långt med. Särskilt om den du kommunicerar med är extremt intelligent, snabb och alltid villig att hjälpa till med vad du än vill göra.
Stämmer, fast jag skulle vilja, förtydliga:
Ett tänkande och lärande* artificiellt neuralt nätverk som
interagerar symboliskt/språkligt med människan, på liknande sätt som byggt den mänskliga framgång sagan vad gäller framsteg genom samarbete. Till saken hör att GPT, under de, senaste åren fördubblat sin övergripande kapacitet var, tredje månad.
* Tänkande: Information som swishar runt i nätverket. Lärande: Information som ändras i nätverkket genom att det tränas och interagerar med användare.
Men, rent psykologiskt, så kan jag förstå att vissa, som själva, sysslar med programmering och systemutveckling, har, svårt att se något unikt med LLM i allmänhet, och de senaste Transformer modellerna i synnerhet.
I mina ögon så är, det beklagligt att man inte ser värdet av att korsbefrukta det socialpsykologiska perspektiivet symbolisk interaktionism med systemutveckling och förståelse för LLM, även fast det, inom systemutveckling, historiskt, funnits ansatser till just att använda sig av symbolik. Men att just LLM utvecklats, så framgångsrikt, mycket beroende av uppskalning, gör väl att man, för tillfället, bortser, ifrån andra vägar. Dock är en ständig uppskalning av LLM ohållbart i längden.