Flashback bygger pepparkakshus!
2023-05-26, 19:55
Medlem
Visst går det göra begränsade maskin modeller men samtidigt tycker jag att AI och synen på den främst från användare känns ganska överhypad. Jag är själv programmerare av python men jag anser och tror att AI kommer ha samma framtid precis som 3D tekniken i TV, om ni minns så var det ganska hype med tv 3D glasögon och den tekniken blev så misslyckad så den bara dog ut. Jag ser samma framtid med AI.

Mest överhypade sidan är nog chatGPT som bygger på att den hämtar egentligen information från Google och andra sidor, men folk tror att chatGPT vet själv de sakerna. Man kan egentligen säga att chatGPT är en annan typ version av Google söknings motor fast den kommunicerar med dig.

Som python kodare har inte chatGPT kunnat rätta eller hjälpa till med nån av de koderna jag har behövt verkligen hjälp med. Däremot är den sidan endast bra om man ska renskriva mail och texter.

Vad tror ni? Kommer AI dö ut om nån år?
Senast redigerad av Voltage3000 2023-05-26 kl. 20:08.
Citera
2023-05-26, 20:02
Avstängd
Halloween2s avatar
Kommer AI dö ut om nån år?

Det tror jag inte, detta är bara början på något stort och fint.
Citera
2023-05-26, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halloween2
Kommer AI dö ut om nån år?

Det tror jag inte, detta är bara början på något stort och fint.

Stort och fint? Vad tänker du på då? ChatGPT?
Citera
2023-05-26, 20:16
Avstängd
Halloween2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voltage3000
Stort och fint? Vad tänker du på då? ChatGPT?

Du tror inte det kommer komma Ai's som är hundra resor bättre än ChatGPT? Eller är det bara ChatGPT du är orolig för? :/
Citera
2023-05-26, 23:00
Medlem
SKetchers avatar
Citat:
Jag är själv programmerare av python [...]

Som python kodare har inte chatGPT kunnat rätta eller hjälpa till med nån av de koderna jag har behövt verkligen hjälp med. Däremot är den sidan endast bra om man ska renskriva mail och texter.

Nu sitter du och ljuger. Om inte, klistra in chatthistorik där ChatGPT har misslyckats med att hjälpa dig.
Citera
2023-05-26, 23:00
Medlem
Autobahn76s avatar
Citat:
Visst går det göra begränsade maskin modeller men samtidigt tycker jag att AI och synen på den främst från användare känns ganska överhypad. Jag är själv programmerare av python men jag anser och tror att AI kommer ha samma framtid precis som 3D tekniken i TV, om ni minns så var det ganska hype med tv 3D glasögon och den tekniken blev så misslyckad så den bara dog ut. Jag ser samma framtid med AI.

Mest överhypade sidan är nog chatGPT som bygger på att den hämtar egentligen information från Google och andra sidor, men folk tror att chatGPT vet själv de sakerna. Man kan egentligen säga att chatGPT är en annan typ version av Google söknings motor fast den kommunicerar med dig.

Vad tror ni? Kommer AI dö ut om nån år?

Det är exakt detta som är så revolutionerande. Kommunikation kan man komma långt med. Särskilt om den du kommunicerar med är extremt intelligent, snabb och alltid villig att hjälpa till med vad du än vill göra.
Citera
2023-05-27, 07:47
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Det är exakt detta som är så revolutionerande. Kommunikation kan man komma långt med. Särskilt om den du kommunicerar med är extremt intelligent, snabb och alltid villig att hjälpa till med vad du än vill göra.

Stämmer, fast jag skulle vilja, förtydliga:

Ett tänkande och lärande* artificiellt neuralt nätverk som interagerar symboliskt/språkligt med människan, på liknande sätt som byggt den mänskliga framgång sagan vad gäller framsteg genom samarbete. Till saken hör att GPT, under de, senaste åren fördubblat sin övergripande kapacitet var, tredje månad.

* Tänkande: Information som swishar runt i nätverket. Lärande: Information som ändras i nätverkket genom att det tränas och interagerar med användare.

Men, rent psykologiskt, så kan jag förstå att vissa, som själva, sysslar med programmering och systemutveckling, har, svårt att se något unikt med LLM i allmänhet, och de senaste Transformer modellerna i synnerhet.

I mina ögon så är, det beklagligt att man inte ser värdet av att korsbefrukta det socialpsykologiska perspektiivet symbolisk interaktionism med systemutveckling och förståelse för LLM, även fast det, inom systemutveckling, historiskt, funnits ansatser till just att använda sig av symbolik. Men att just LLM utvecklats, så framgångsrikt, mycket beroende av uppskalning, gör väl att man, för tillfället, bortser, ifrån andra vägar. Dock är en ständig uppskalning av LLM ohållbart i längden.
Citera
2023-05-27, 07:51
Medlem
Vill du ge ett exempel på kod ChatGPT misslyckats med att hjälpa dig med? Jag använder GPT4 ofta och det känns nästan magiskt. Den kan kommentera kod, förenkla kod, skriva kod åt mig, den kan summera API:er utifrån dokumentation, och en massa annat. Är du säker att jag att du verkligen använder GPT?
Citera
2023-05-27, 12:05
Medlem
ChatGTP och AI är olika saker.

Det är väldigt troligt att ChatGTP, rent av GTP, rent av LLM kommer att dö ut/ersättas över tid. De flesta saker gör nämligen det.

AI som område är dock redan rotat i massa saker vi gör. Själva konceptet att skriva mjukvara som hittar på egna lösningar kommer inte plötsligt dö ut.
Citera
2023-05-30, 01:13
Medlem
Prempions avatar
Jag är skeptisk till att TS sysslar seriöst med IT. För även om man är för ung för att minnas dotcom-döden så är det ganska grundläggande att känna till vad som hände med sökmotorerna i Internets barndom. De blev giriga och ville ha betalt av företag för att de skulle hamna högt i sökträffarna. Enda sökmotorn som inte gjorde det var Google, vilket gjorde att alla började använda Google för att hitta det de letade efter.

20 år utan konkurrens har gjort att Google tagit sin dominans för given. Allt fler av sökträffarna är SEO-skräp med flera sidor av ordbajseri för information som kan sägas med några rader. Borttagandet av ogillaknappen på Youtube gör att det inte längre går att skilja fungerande instruktionsvideos från spam.

Så idag är det helt enkelt mycket bekvämare att fråga en AI-assistent och få svaret presenterat för sig.
Citera
2023-05-30, 21:43
Medlem
TS chat GPT är inte lika med AI.

ChatGPT är ETT av många exempel och typ första versionen.. Tänk chatgpt 10 ett par år fram i tiden.. kommer säkerligen vara väldigt hjälpsam.

Självkörande bilar, robotar som kan tolka "syn" intryck från en kamera så att den kan gå runt inne på ett lager och hämta rätt paket är på gång hos bla Amazon.. Sedan Tesla roboten som tränas på att "se" på material som teslabilar mm samlar in..

Redan nu kan ju AI göra sjukt fina bilder med rätt prompt och det har väl varit i ropet i ett par månader... tänk hur den tekniken är om 10 år..

Tänk när AI kan ta fram 3d modeller.. Du skriver bara en prompt hur du vill att din spelavatar ska se ut.. en prompt för att göra olika svärd och rustningar.. hej då grafiker yrkeskåren..

AI är stort och är absolut ingen övergående fluga.. tja om vi inte nukar oss själva tillbaks till stenåldern då för då är nog slöjdlärare ett hett yrke att karva klubbor osv..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in