Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-05-28, 17:48
  #1
Medlem
Ja, jag tänkte det kunde vara en rolig frågeställning, det måste inte vara roligt, det kan lika gärna vara hemskt, sorgligt, otroligt eller något annat. Det är trots allt lite spännande anser jag!

Jag kan börja tänker jag, jag har fått reda på att min kompis hade en prästmördare i släkten och en förfäder till mig var otroligt rik så bl.a. kyrkan lånade av honom.

Vad är din anekdot?
Citera
2023-05-28, 17:59
  #2
Medlem
snooper123s avatar
Jag hittade att mammas, farmors, mormor är dansk.
Och min fästmö är Lejonhufvud!
Var ganska kul när jag hittade det
Citera
2023-05-28, 18:02
  #3
Medlem
psykoshippiens avatar
23 mordoffer hade en herre sex led bak i min ärade familj. Inte hittat med mitt arbete dock.
Citera
2023-05-28, 18:23
  #4
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dodde03
Ja, jag tänkte det kunde vara en rolig frågeställning, det måste inte vara roligt, det kan lika gärna vara hemskt, sorgligt, otroligt eller något annat. Det är trots allt lite spännande anser jag!

Jag kan börja tänker jag, jag har fått reda på att min kompis hade en prästmördare i släkten och en förfäder till mig var otroligt rik så bl.a. kyrkan lånade av honom.

Vad är din anekdot?
Är en prästmördare någon som har mördat en präst eller en mördande präst?
Det kanske var Sillbodalsprästen, en seriemördare som förgiftade byns fattiga för att spara pengar.


Själv är jag släkt med flera norrländska präster som mördade samer som vägrade att konvertera.
Herr Per kallades en av dem och han slog en gång ihjäl en same pga att samen glömde att ta av sig mössan för att visa respekt.
Men han skapade också deras skriftspråk och bidrog mycket till att bevara samisk kultur.


"Han förde ett strängt reglemente under sin tid i den aflägsna fjällsocknen, och ofta lär han ha användt sin käpp i stället för lag och evangelium, när det när det gällde att omvända lapparna från hedendomen."
https://winnberg.nu/herr-per/
Citera
2023-05-28, 18:37
  #5
Avstängd
Det finns en hel del lite roligare saker som jag upptäckt.

Keksis kväde, ett av de två verk som är kvar handlar om hur en av de jag är släkt med utsattes för bus av bygdens pojkar.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Nico...i_Ulopolitanus

Finns rätt mycket bevarat när det kommer till mina rötter. En dag ska jag väl läsa på om alla de lustiga människor man har kvar bevarat även i dina gener och inte bara på en massa Wikipedia sidor.
__________________
Senast redigerad av SablarKonstaplar 2023-05-28 kl. 18:42.
Citera
2023-05-28, 18:40
  #6
Medlem
En präst i släkten dog vid slaget i Poltava.
Citera
2023-05-28, 18:50
  #7
Medlem
Hade en neger som en dräng/slav
Han fick sovrum och mat på bordet i betalning. Så var väl inte exakt slaveri, men var väl lite slavliknande förhållande. Mer än så vet jag inte, om denna person köptes eller blev "räddad".
Citera
2023-05-28, 18:57
  #8
Medlem
Armons avatar
Inte jag själv som aktivt snokat upp det, men har fått höra att min förfader var den enda som Napoleon var rädd för.
Citera
2023-05-28, 18:57
  #9
Medlem
BoboHulans avatar
Hade en som gifte sig och fick en son med sin systerdotter. Trodde de måste vara något jag missat så bad en släktforskarförening kolla på detta och de kom fram till samma sak.
Man undrar hur de kom undan med detta. Slutet 1800-tal utspelades detta.
Citera
2023-05-28, 18:58
  #10
Medlem
Jag kunde följa min släkt i nedstigande led till 1510.
Citera
2023-05-28, 19:02
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
23 mordoffer hade en herre sex led bak i min ärade familj. Inte hittat med mitt arbete dock.
Massmördare eller seriemördare?
Citera
2023-05-28, 19:03
  #12
Medlem
Min danska farmor (boende här i Sverige sen 50+ år tillbaka) påstår att en dansk släktforskning har visat oss härstamma från en bandit som kallades för Jens Langkniv.

Och från min svenska släkt så ledde det till en privat stallpiga hos en svensk kung. Fadern "okänd". Forskaren gav en muntlig redovisning om hans egna teorier, som för övrigt skulle kunna parafraseras som "Help, Step-king, I'm stuck!" men han kunde givetvis inte signera det i print. Minns faktiskt inte vilken kung det var, eller årtal. Han var i kyrkans goda minne barnlös, i alla fall. Det minns jag.


Kan inte påstå att jag själv kommer krydda till nästkommande generationers släktforskning. Jag är ganska tam och tämligen meningslös.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback