Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2023-06-05, 13:35
  #85
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Är en prästmördare någon som har mördat en präst eller en mördande präst?
Det kanske var Sillbodalsprästen, en seriemördare som förgiftade byns fattiga för att spara pengar.


Själv är jag släkt med flera norrländska präster som mördade samer som vägrade att konvertera.
Herr Per kallades en av dem och han slog en gång ihjäl en same pga att samen glömde att ta av sig mössan för att visa respekt.
Men han skapade också deras skriftspråk och bidrog mycket till att bevara samisk kultur.


"Han förde ett strängt reglemente under sin tid i den aflägsna fjällsocknen, och ofta lär han ha användt sin käpp i stället för lag och evangelium, när det när det gällde att omvända lapparna från hedendomen."
https://winnberg.nu/herr-per/

Jag är släkt både med de prästerna och de mördare samerna.
Citera
2023-06-06, 01:27
  #86
Medlem
KomTillGullmarss avatar
Jag är släkt på långt håll med en av Sveriges ledande antirasister. Det känns stort, betydelsefullt och mäktigt!
Citera
2023-06-11, 19:51
  #87
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Kallades Molich:
1671 1688 Mullikka Steffen Stephensen Molich

Det var en international mix på Crowe:







Kollade upp den norska anknytningen och han hette:

Johannes Johannesen Frysjøberget
Födelse: 05 oktober 1848 Grue, Hedmark, Norway (Norge)
Död: 23 juni 1922 New Zealand (Nya Zeeland)
Förvaltad av: Jason Scott Wills

Tyvärr bara en ingift relation till mig. Johannes var en riktig skogsfinne med cirka 8 släktled med finska efternamn.
Var kan man se dessa släktled?
Citera
2023-06-22, 20:27
  #88
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Är även utomäktenskapligt släkt med en kun som betalade mycket pengar till en hovdam i min släkt.

Så härstamnar jag från valoner, livgrenadierer, torpare och skomakare oxå.

Mormors morfar satt en månad på vatten och bröd på tukthus, eftersom han hade stulit en höna.
__________________
Senast redigerad av TunderTarFyr 2023-06-22 kl. 20:35.
Citera
2023-06-25, 08:28
  #89
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PooSausage
Var kan man se dessa släktled?

https://www.geni.com/

https://www.geni.com/people

Citat:
Geni's Genealogy Database has records for more than 230 million profiles, including over 160 million profiles in the world family tree.

https://www.genealogyexplained.com/geni-com-review/

Något som är bra där är att det sitter volontärer som rättar i trädet. Det mesta går ut på att ta bort dubletter. Det ska bara finnas en post/person i världsträdet. Jag knappade in mig själv och mina föräldrar. Strax fick jag en inbjudan av en släkting att delta i hans släktgrupp.

Citat:
Dedication to accuracy
Geni has a “curator program” of volunteers who assist with cleaning, organizing and correcting world tree data, a massive endeavor to make the Geni tree as accurate as possible. Curators have “special privileges” to access tree data, and must demonstrate “integrity” and a high work quality in order to be selected for this task.


On Topic:
Kollade just om jag har Alan Turing i mina släktled. Alan Turing var han som knäckte tyskarnas Enigmachiffer.
Yipee!!!

Citat:
Alan Turing lade en stor del av grunderna för dagens informations- och datorteknologi, samtidigt som han av många anses vara fadern till området artificiell intelligens. Han är mest känd för turingtestet, turingmaskinen och sina insatser i andra världskriget med kodknäckandet av tyskarnas Enigmachiffer.

Alan Turings svenska ana.
Citat:
Christian (Christopher) Sundius
Födelse: 25 augusti 1754 Allerum, Skåne, Sweden (Sverige)
Död: 02 mars 1835 London Hackney, Stoke Newington, England, United Kingdom of Great Britain
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2023-06-25 kl. 09:07.
Citera
2023-07-04, 21:57
  #90
Medlem
Lillarapunzels avatar
Förutom på min morfars sida finns det gedigen släktforskning ned till 13-1400-tal på mormors sida, och slutet av 1600-talet på pappas sida. Kanske inte roligt något av det, men ändå lite intressant.

Farfar
Den delen av släkten är från Västra Götaland. Från mitten av 1700-talet till strax efter sekelskiftet 1900 gifte sig åtskilliga släktingar från de grenarna i Seglora kyrka, som sedermera exporterades till Skansen i Stockholm.

Farmor
Den släktgrenen härstammar från Jämtland. Farmors mor ska vara den enda överlevande till vuxen ålder, i en syskonskara på 12 barn. Alla de andra avled i en ålder av 2-5 års ålder pga sjukdom. Detta var i början av 1900-talet, innan spanska sjukan, så det kan omöjligen ha varit anledningen. Släkten i övrigt påstås ha varit av det "finare" slaget och under senare delen av 1800-talet och framåt varit framgångsrika företagare uppe i Östersund. Några ska också ha haft stor hästgård och varit framgångsrika hästuppfödare kring sekelskiftet 1900 och något decennium in på 1900-talet. Privat beskrevs dock framförallt en del av männen som "värsta sortens skitstövlar", vad nu det åsyftade.

Morfar
Den enda delen av släkten som inte är utforskad pga. att han kom från Algeriet och det är svårt att hitta gamla källor därifrån. Han rörde sig dock i Paris intellektuella miljöer under senare delen av 1940- och första hälften av 1950-talet, och kände personligen flera av de intellektuella med algerisk bakgrund. Var också med och demonstrerade för Algeriets frihet i början av 1960-talet (i Sverige dock).

Mormor
Hon kommer från Tyskland och kom till Sverige i mitten av 1950-talet. Hon kommer från en intellektuell och politisk uppburen släkt. Hennes far var politiker under 1930- och första hälften av 1940-talen. Dennes far i sin tur har fått en gata uppkallad efter sig i sin hemstad. Längre bak är släkten omnämnd i flertalet kyrkmålningar, främst från 1700-talet. Detta är också den del av släkten som gått att utforska längst bakåt i tiden, enda till slutet av 1300-talet. Antagligen mycket tack vare att det är just en uppburen släkt.
Citera
2024-03-12, 19:03
  #91
Medlem
tempeZZts avatar
Upptäckte just att under Nordenskiölds Vegaexpedition 1878-1880 vilken var den första som genomseglade hela Nordostpassagen och som anses vara en av de främsta svenska vetenskapliga framgångarna så var en släkting till mig en av besättningsmännen.

Vet att det är en massa sjömän på den grenen men hade ingen aning om att det fanns någon så meriterad. Själv blir jag sjösjuk i ett badkar.
Citera
2024-03-13, 03:33
  #92
Medlem
Att min farmor ocj farfar var kusiner.

Dom var födda kring 1920
Citera
2024-03-13, 11:38
  #93
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smushkush
Att min farmor ocj farfar var kusiner.

Dom var födda kring 1920

Det påminner mig om att min farfars föräldrar var sysslingar med varandra.
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback