Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2023-05-29, 19:05
Medlem
Som det ser ut just nu förekommer det mycket bekymmer och oro angående det hela med AI. Och vilka yrken som AI kan och kommer att ersätta inom en snar framtid. Jag personligen står nu inför valet att välja vad jag ska gå för utbildning och vad jag ska ägna mig åt under livet framöver. Jag skulle vilja ha en mer inblick på hur man anpassar sig karriärmässigt till AI. Hela det här gör mig ganska överväldigad och jag är, som jag har tidigare nämnt, vid en punkt i mitt liv där jag bara bestämmer mig för vad jag vill göra. Jag känner att jag måste välja något som hjälper mig att klara av den "storm" som kommer med all AI-utveckling. Jag är inte så insatt i ämnet, men det är många individer som hävdar att många IT-relaterat jobb står inför en stor risk att ersättas av AI. Är detta sant? Om så nu är fallet, vilka karriär ska man satsa på anser ni? Är det inte ett bra val om man går på någon utbildning som jobbar med AI? Typ Civilingenjör i AI och maskininlärning? Eller något liknande kanske? Jag vet inte riktigt. Vad tycker ni?

All svar uppskattas.
Senast redigerad av Physician 2023-05-29 kl. 19:17.
Citera
2023-05-29, 19:09
Avstängd
DevilsDens avatar
Satsa på personlig utveckling, det är mitt tips, ditt eget medvetande, vem du är och vad som är verklighet. Dvs egna tankar och en illusion av dom.
Citera
2023-05-29, 19:09
Bannlyst
Det kommer inte att bli någon AI era.
Citera
2023-05-29, 19:16
Medlem
Väck mig när AI på riktigt börjar ersätta enkla yrken. Innan dess finns det inte på kartan att AI skulle kunna programmera, projektleda, lära ut eller vårda. Däremot lär AI förändra många yrken och sektorer, men det är inget jag skulle ta hänsyn till om jag skulle välja en karriärbana idag.
Citera
2023-05-29, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susozs
Det kommer inte att bli någon AI era.

Utveckla
Citera
2023-05-29, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mangobaer
Väck mig när AI på riktigt börjar ersätta enkla yrken. Innan dess finns det inte på kartan att AI skulle kunna programmera, projektleda, lära ut eller vårda. Däremot lär AI förändra många yrken och sektorer, men det är inget jag skulle ta hänsyn till om jag skulle välja en karriärbana idag.

Mycket av det här kommer att hända snabbare än du tror. Det lovar jag. Det är bara egenskapen hos exponentiella kurvor som krockar med linjärt mänskligt tänkande.
Citera
2023-05-29, 20:00
Medlem
Klas-Vegass avatar
Jag gissar att sköterskor har en bättre framtid än läkare. Därför att det är vårdande i rummet. Läkare får betalt för att ha stora kunskapssjok i huvudet och ta del av ny forskning. Jag tror att AI GÖR DETTA BÄTTRE och ersätter läkare snart. Tja, inte kirurger, narkosläkare och andra som finns i rummet för att ge vård. Men de som bara bidrar intellektuellt (värden kan en sköterska ta) ligger illa till.

Det är först de sista åren det gått upp för mig att konstnärer, författare och filmare kommer snart att vara ett minne blott. Jag trodde de var de sista som skulle bli ersatta. Nu ser de ut att bli först.
Det beror naturligtvis på den låga nivån. Lagerkrantz skriver Zlatans självbiografi ena veckan och fortsättning på millenieskiftet nästa. Hade folk skrivit unika böker hade det varit en sak. Men alla dessa deckarserier gör antagligen AI lika bra och billigare.

Folk kan inte överblicka konsekvenserna. Med hög IQ kan jag göra det bättre, men bara till en viss nivå.

SJälvkörande bilar skulle kunna implementeras redan i morgon om äldre bilar får körförbud. Folk vill inte riktigt ta in hur långt man kommit.

Kolla in videoklippet här när några individer leker med AI och gör otroliga trailers i wes anderson stil https://www.youtube.com/watch?v=KrjL...=CuriousRefuge

Ni är så torsk och vet inte vad som väntar.

Slava cyberdyne systems!
Senast redigerad av Klas-Vegas 2023-05-29 kl. 20:13.
Citera
2023-05-29, 20:06
Medlem
GusFrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Jag gissar att sköterskor har en bättre framtid än läkare. Därför att det är vårdande i rummet. Läkare får betalt för att ha stora kunskapssjok i huvudet och ta del av ny forskning. Jag tror att AI GÖR DETTA BÄTTRE och ersätter läkare snart. Tja, inte kirurger, narkosläkare och andra som finns i rummet för att ge vård. Men de som bara bidrar intellektuellt (värden kan en sköterska ta) ligger illa till.

Det är först de sista åren det gått upp för mig att konstnärer, författare och filmare kommer snart att vara ett minne blott. Jag trodde de var de sista som skulle bli ersatta. Nu ser de ut att bli först.

Folk kan inte överblicka konsekvenserna. Med hög IQ kan jag göra det bättre, men bara till en viss nivå.

SJälvkörande bilar skulle kunna implementeras redan i morgon om äldre bilar får körförbud. Folk vill inte riktigt ta in hur långt man kommit.

mm, sjuksköterskor jobbar med en blandning av praktiska och vissa teoretiska arbetsmoment. Läkare är mer rent teoretiskt jobb som ersätts lättare av AI.
Citera
2023-05-29, 20:08
Medlem
Autobahn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DevilsDen
Satsa på personlig utveckling, det är mitt tips, ditt eget medvetande, vem du är och vad som är verklighet. Dvs egna tankar och en illusion av dom.

+1

Ett starkt psyke är inte kattskit att ha med sig på den här resan som vi står inför.
Citera
2023-05-29, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas

Det beror naturligtvis på den låga nivån. Lagerkrantz skriver Zlatans självbiografi ena veckan och fortsättning på millenieskiftet nästa. Hade folk skrivit unika böker hade det varit en sak. Men alla dessa deckarserier gör antagligen AI lika bra och billigare.

Kolla in videoklippet här när några individer leker med AI och gör otroliga trailers i wes anderson stil https://www.youtube.com/watch?v=KrjL...=CuriousRefuge

Ni är så torsk och vet inte vad som väntar.

Slava cyberdyne systems!
Kirurg och narkosläkare ryker nog de med. En maskin kan skära mycket mer precis. Tror kirurgen kommer ersättas av en maskinoperatör. En överstressad snubbe som kontrollerar att det är rätt patient som sitter fastklämd i maskinen och att maskinen är kalibrerad sedan trycker han på GO och maskinen börjar cutta medan operatören springer till nästa rum.. På så sätt kan en maskinoperatör operera 50 människor på samma tid som en vanlig operation hade tagit..

Narkosläkaren kan mycket väl vara en spänning över 2 elektroder exakt placerade på ditt huvud för att strömmen kopplar bort smärtcentrum sedan en liten projektor som streamar film direkt på näthinnan på patienten.. Ett hjärt-lung byte blir som att gå på bio..

Svårt att förutspå, jag trodde också kreativa yrken som konstnär och grafiker skulle vara svårast att ersätta men det ser ut som de blir de första som ryker..

ONT: Ja du, jag är glad att jag inte står inför dörren att studera. ALLT kommer ställas på ända eftersom kostnaden för kunskap och intelligens kommer närma sig noll med AI precis som kostnaden för muskelkraft kraftigt minskade med uppfinningar som transportband och grävmaskiner under industrialiseringen..

Med lite tur kanske du hinner jobba som tekniker när man anpassar AI implementationen till de olika verksamheterna.. Det kommer säkert ta ett tag.. Stora drakarna först och sedan mindre företag på efterslänten..
Senast redigerad av -FelFelFel- 2023-05-29 kl. 20:24.
Citera
2023-05-29, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mangobaer

Jobbar du med IT? Vi hade en utvecklare som slutade och han ersattes med att utvecklingschefen körde lite chatGPT istället.
Citera
2023-05-29, 22:19
Medlem
Svavelbryggas avatar
Lärare, sjuksköterska eller KYutbildning i valfritt pilligt hantverkaryrke är vad jag hade satsat på.

Nån undersökning rankade arkeolog som säkraste jobbet, men det faller väl lite på ett begränsat utbud av tjänster.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in