Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2023-05-30, 08:56
Medlem
Arethas avatar
Beskedet: AI-robotar fr inte gifta sig i Svenska Kyrkan.

Men ven om en maskin blir sjlvmedveten, fr knslor och lr sig att tnka som en mnniska kommer den inte vara vlkommen som medlem i svenska kyrkan.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...svenska-kyrkan

Jag mste erknna att jag blev lite frvnad ver att svenska kyrkan drar en grns. Frgestllningar,

- what if roboten identifierar sig som mnniska? Vad r en mnniska? r det rtt av biskop Susanne Rappmann att kategoriskt avvisa en stackars robot? r det antirobotism?

- om roboten identifierar sig som en del av regnbgsrrelsen, eller PoC (people of components) blir det nnu mer komplicerat. Ska vi ha apartheid mot robotar? Om roboten r sodomit, hur kan man d skerstlla att svenska kyrkan inte agerar hatfullt pga sexuell lggning?

- hur ska svenska kyrkan stlla sig till cyborger, dvs blandningar mnniska-maskin? Ska man stlla upp ngon sorts Nrnberg raslags-matris dr mischlings, helrobotar mm definieras?

Dessa frgestllningar r, mrkligt nog, inte helt skmtsamt stllda. Diskutera!
Citera
2023-05-30, 09:18
Medlem
SexgalenZombies avatar
De mste vl nd tillta bruna robotar, som inte identifierar sig som mn, att f gifta sig?? Allt annat vore ju okristligt. Jesus hade verkligen inte avvisat robotar bara fr att de rkar ha knsorgan av rostfria stlrr. Vad har hnt med svenska kyrkan, nr blev de s fobiska mot ny teknologi?
Citera
2023-05-30, 09:21
Medlem
SnutteFia03s avatar
Vad r det som gr att de stter de hr grnsdragningarna? Fr inte r det bibeln de fljer i alla fall, fr d hade homoktenskap inte heller varit okej.
Citera
2023-05-30, 09:47
Medlem
Saken r vl att detta r ett uttalande frn en enskild biskop i Gteborgs stift. Det r allts inte svenska kyrkans officiella stllningstagande, och ngot sdant lr inte heller komma p ett tag. Den dagen det blir aktuellt fr man frmoda att svenska kyrkan knner av tidsandan och fattar ett beslut i enlighet med den sikt som r mest populr d. Bibeln kommer givetvis inte konsulteras eftersom svenska kyrkans teologi numera har vldigt lite koppling till Bibeln.
Citera
2023-05-30, 10:23
Moderator
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melvein
Saken r vl att detta r ett uttalande frn en enskild biskop i Gteborgs stift. Det r allts inte svenska kyrkans officiella stllningstagande, och ngot sdant lr inte heller komma p ett tag. Den dagen det blir aktuellt fr man frmoda att svenska kyrkan knner av tidsandan och fattar ett beslut i enlighet med den sikt som r mest populr d. Bibeln kommer givetvis inte konsulteras eftersom svenska kyrkans teologi numera har vldigt lite koppling till Bibeln.
Precis, teologin har ersatts av politisk ideologi.
Varning, kan ven innehlla rester av religion.
Citera
2023-05-30, 10:41
Medlem
Sonny00s avatar
Om kyrkan brjade viga robotar s skulle de tappa det sista av den lilla trovrdighet de har kvar.
Citera
2023-05-30, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aretha
Beskedet: AI-robotar fr inte gifta sig i Svenska Kyrkan.

Men ven om en maskin blir sjlvmedveten, fr knslor och lr sig att tnka som en mnniska kommer den inte vara vlkommen som medlem i svenska kyrkan.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...svenska-kyrkan

Jag mste erknna att jag blev lite frvnad ver att svenska kyrkan drar en grns. Frgestllningar,

- what if roboten identifierar sig som mnniska? Vad r en mnniska? r det rtt av biskop Susanne Rappmann att kategoriskt avvisa en stackars robot? r det antirobotism?

- om roboten identifierar sig som en del av regnbgsrrelsen, eller PoC (people of components) blir det nnu mer komplicerat. Ska vi ha apartheid mot robotar? Om roboten r sodomit, hur kan man d skerstlla att svenska kyrkan inte agerar hatfullt pga sexuell lggning?

- hur ska svenska kyrkan stlla sig till cyborger, dvs blandningar mnniska-maskin? Ska man stlla upp ngon sorts Nrnberg raslags-matris dr mischlings, helrobotar mm definieras?

Dessa frgestllningar r, mrkligt nog, inte helt skmtsamt stllda. Diskutera!
Eftersom mnskligheten inom 10 eller max 50 r kommer att skapa "gudar" i form av artificiell superintelligens faller det sig vl ganska naturligt att kyrkan knner sig hotad. Ingen kommer att bry sig om religion om ett par generationer.
Citera
2023-05-30, 14:03
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aretha
Svenska Kyrkan avvisande mot robotar

Intressant. Undra var grnsen kommer g?

r det p biologiska och maskintekniska grunder? r en artificiell hftled ok? Hel benprotes? Kommer det rcka att transplantera in ett hjrta i en maskin fr att den ska anses som mnniska?

Eller r det mer en klassfrga, dr de tnker sig att neka klassiska slavrobotar? Men om det kommer finnas fria AI-drivna maskiner som har samma grad av egen vilja och frihet som jag och du, s r det kanske ok nd?
Citera
2023-05-30, 14:16
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexgalenZombie
De mste vl nd tillta bruna robotar, som inte identifierar sig som mn, att f gifta sig?? Allt annat vore ju okristligt. Jesus hade verkligen inte avvisat robotar bara fr att de rkar ha knsorgan av rostfria stlrr. Vad har hnt med svenska kyrkan, nr blev de s fobiska mot ny teknologi?
Svenska Kyrkan r robofobisk.

Som verbetald CGI-karaktr mste jag sga att jag tycker de r vrre n Hitler samt att jag r oerhrt krnkt.
Citera
2023-05-30, 14:29
Medlem
Ola Schuberts avatar
Hm, intressant, men mjligen kan Svenska kyrkan ndra sig i framtiden, (och den ligger inte lngt borta).
Citera
2023-05-30, 14:31
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Eftersom mnskligheten inom 10 eller max 50 r kommer att skapa "gudar" i form av artificiell superintelligens faller det sig vl ganska naturligt att kyrkan knner sig hotad. Ingen kommer att bry sig om religion om ett par generationer.

Inte som vi knner, den i alla fall.
Citera
2023-05-30, 14:34
Medlem
SexgalenZombies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Om kyrkan brjade viga robotar s skulle de tappa det sista av den lilla trovrdighet de har kvar.

Lste en artikel om en man, ryss tror jag, som gifte sig med sin sexdocka.

Vem i vrlden kommer bli frst med att bli kr i en robot, och vilja gifta sig och starta familj med den? Dr r ett konkret frslag fr den som sker sina 15 minuter av global fame....

Senast redigerad av SexgalenZombie 2023-05-30 kl. 14:36.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in