Flashback bygger pepparkakshus!
2023-05-31, 21:58
Medlem
Redan nu finns det stöd för Unreal Engine 5 med hjälp av plugins, till exempel Convai, för att skapa realistiska konversationer med icke-spelarfigurer (NPCs). Det bästa är att vem som helst kan åstadkomma detta med bara grundläggande kunskaper i Unreal Engine. Detta öppnar upp möjligheter för väldigt intressanta indie-spel. Karaktärernas konversationer kan anpassas baserat på tidigare interaktioner med andra karaktärer och spelarens handlingar. Dessutom, med MetaHuman, är det enklare att skapa intressanta karaktärer.

Tidigare var det en mycket tidskrävande process att skapa karaktärer och animera dem. Dessutom var det en utmaning att skapa en sammanhängande och intressant berättelse i ett spel, något som spelarna skulle uppskatta och få dem att känna sig som en del av det. Men tack vare AI har detta blivit mycket enklare.

Hur tror ni att detta kommer påverka spelbranschen? Tror ni att det kommer att vara bra för branschen och generera fler unika spel, eller har ni andra tankar? Någon som testa att integrera Convai eller annan röst-till-röst-interaktion i någon spelmotorer?

Youtube: Unreal Engine 5 AI NPC Tutorial

Youtube: Unreal Engine 5 AI NPC Demo
Citera
2023-05-31, 22:47
Medlem
Hade jag spelat spel så hade jag varit exalterad, även om tekniken behöver mer finputsning så är det ändå väldigt lovande.

Många framtida spel kommer nog bli väldigt dynamiska med en mer levande värld, där berättelse och din karaktär är helt upp till dig att avgöra vad den ska bli. Du slängs i en värld med diverse egenskaper och sedan skapar du din egen berättelse i den, ingen förskriven berättelse som du måste följa. Får hoppas att inte att alla npc är pk programmerade bara.
Citera
2023-05-31, 22:49
Medlem
Autobahn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Hade jag spelat spel så hade jag varit exalterad, även om tekniken behöver mer finputsning så är det ändå väldigt lovande.

Många framtida spel kommer nog bli väldigt dynamiska med en mer levande värld, där berättelse och din karaktär är helt upp till dig att avgöra vad den ska bli. Du slängs i en värld med diverse egenskaper och sedan skapar du din egen berättelse i den, ingen förskriven berättelse som du måste följa. Får hoppas att inte att alla npc är pk programmerade bara.

Ungefär som livet självt?
Citera
2023-05-31, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Ungefär som livet självt?

Precis, fast med kanske lite mer intressantare verktyg.
Citera
2023-06-01, 16:48
Medlem
Citat:
Får hoppas att inte att alla npc är pk programmerade bara.

Absolut, men risken är ju väldigt stor till en början att AI-karaktärerna blir politiskt korrekta. Idag är ju t.ex. ChatGPT rätt begränsad när det gäller vad som är acceptabelt att skriva, till exempel om kroppsformer. Förhoppningsvis kommer det att finnas fler språkmodeller som är mer frispråkiga och mindre begränsade i framtiden.
Citera
2023-06-01, 17:20
Medlem
Autobahn76s avatar
Citat:
Precis, fast med kanske lite mer intressantare verktyg.

Jag syftade på att vi bygger en simulation lika verklig som denna verklighet. På så sätt går vi "varvet runt" och börjar ifrågasätta vem och vad som satte igång den här simulationen som vi befinner oss i nu. Men... Det var lite off topic.
Gaming industrin kommer att bli helt bananas med den här tekniken. Spännande tider!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in