Redan nu finns det stöd för Unreal Engine 5 med hjälp av plugins, till exempel Convai, för att skapa realistiska konversationer med icke-spelarfigurer (NPCs). Det bästa är att vem som helst kan åstadkomma detta med bara grundläggande kunskaper i Unreal Engine. Detta öppnar upp möjligheter för väldigt intressanta indie-spel. Karaktärernas konversationer kan anpassas baserat på tidigare interaktioner med andra karaktärer och spelarens handlingar. Dessutom, med MetaHuman, är det enklare att skapa intressanta karaktärer.
Tidigare var det en mycket tidskrävande process att skapa karaktärer och animera dem. Dessutom var det en utmaning att skapa en sammanhängande och intressant berättelse i ett spel, något som spelarna skulle uppskatta och få dem att känna sig som en del av det. Men tack vare AI har detta blivit mycket enklare.
Hur tror ni att detta kommer påverka spelbranschen? Tror ni att det kommer att vara bra för branschen och generera fler unika spel, eller har ni andra tankar? Någon som testa att integrera Convai eller annan röst-till-röst-interaktion i någon spelmotorer?
Youtube: Unreal Engine 5 AI NPC Tutorial
Youtube: Unreal Engine 5 AI NPC Demo