Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-06-04, 09:34
Medlem
staticages avatar
Har vi människor skapat AI eller är det ”kraften” (Liv-Evolution-Universum) som använder oss för att skapa en ny livsform? Vad brukar evolutionen säga när en ny livsform tar fart? Kommer vi bli förbrukningsbar som art och evolutionen drar pluggen på oss??
Citera
2023-06-04, 09:46
Medlem
triptykens avatar
Ok vill inte pajja nån skoj sci-fi'y konspirationstanke men bara så vi är med på det: evolutionen har ingen vilja eller mål. Den är lika mycket en "den" som säg gravitation eller effekten av syresättning av blodet är en "den".

Litet som machine learning så saknar evolutionen (eller gravitationen) det mänskliga behovet av en berättelse. Nåt som har inte bara början, mitt och slut utan också en protagonist, en antagonist och mänskligt förståeliga motivationer.

Sry igen om tanken var att flumma runt litet med en skoj litet kittlande tanke
Citera
2023-06-04, 09:49
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staticage
Har vi människor skapat AI eller är det ”kraften” (Liv-Evolution-Universum) som använder oss för att skapa en ny livsform? Vad brukar evolutionen säga när en ny livsform tar fart? Kommer vi bli förbrukningsbar som art och evolutionen drar pluggen på oss??

Eftersom vi är en del i evolutionen och vi skapat AI kan man ju se det så. Vi har i så fall skapat vår egen ersättare, om den nu blir mer framgångsrik än människan.
Citera
2023-06-04, 09:49
Medlem
madsolars avatar
Citat:

Tror inte evolution ”säger” något om när livet skapas. Evolution sker genom slumpmässiga mutationer och naturligt urval.

Jag vet inte vad du menar med ”kraften”.

Dock skulle jag kunna tänka mig en möjlig evolutionär koppling att om man ser AI som någon förlängd arm av det mänskliga medvetandet och just nu i denna utveckling då AI verkar få fäste, är tecken på dess naturliga urvalet. Dock har det inte skett genom ”slumpmässig mutation” i dess naturliga bemärkelse. Möjligtvis finns det kanske några jämförbara processer.
Citera
2023-06-04, 09:56
Medlem
staticages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Eftersom vi är en del i evolutionen och vi skapat AI kan man ju se det så. Vi har i så fall skapat vår egen ersättare, om den nu blir mer framgångsrik än människan.

Jag anser att vi inte skapat den utan det är evolutionen själv som skapat den,och självklart blir den smartare än oss.Intressant för jag tror att AI kommer ifrågasätta oss själv,vad vi är för något,vad är vårt syfte etc.Jag är förbluffad över att vi som art kan uppfinna komplicerade saker,och samtidigt varaså primitiva av oss.
Att vi använder den för mord av andra.
Citera
2023-06-04, 09:59
Medlem
staticages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madsolar
Tror inte evolution ”säger” något om när livet skapas. Evolution sker genom slumpmässiga mutationer och naturligt urval.

Jag vet inte vad du menar med ”kraften”.

Dock skulle jag kunna tänka mig en möjlig evolutionär koppling att om man ser AI som någon förlängd arm av det mänskliga medvetandet och just nu i denna utveckling då AI verkar få fäste, är tecken på dess naturliga urvalet. Dock har det inte skett genom ”slumpmässig mutation” i dess naturliga bemärkelse. Möjligtvis finns det kanske några jämförbara processer.

Kraften bakom allt,jag är övertygad om att inget är slumpmässigt det finns en intelligens bakom allt.Allt är datainsamling och matematik och sen tas beslut.Ok fisken hoppase upp på land och beslut tas fisken behöver ben och lungor.
Citera
2023-06-04, 10:02
Medlem
Gwildors avatar
Citat:

Det är väl på sätt och vis ett naturligt steg i evolutionen tänker jag. Det är ju oundvikligt för en avancerad civilisation att inte förr eller senare utveckla AI och integrera sig själv mer och mer med tekniken.

Jag tror att människor inte längre är människor som vi ser det om ett par hundra år, utan då har vi nog kommit till en punkt där vi gett evolutionen en liten ”skjuts” med teknologiska framsteg som är svåra att föreställa sig nu.
Citera
2023-06-04, 10:10
Medlem
GustafBradsons avatar
Citat:
Människan är ju en del av evolutionen så allt som människan skapar är naturligtvis ett resultat av evolutionen.
Citera
2023-06-04, 10:12
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Jag anser att vi inte skapat den utan det är evolutionen själv som skapat den,och självklart blir den smartare än oss.Intressant för jag tror att AI kommer ifrågasätta oss själv,vad vi är för något,vad är vårt syfte etc.Jag är förbluffad över att vi som art kan uppfinna komplicerade saker,och samtidigt varaså primitiva av oss.
Att vi använder den för mord av andra.

Evolutionen skapar ingenting utan är bara namnet på processen där det mest framgångsrika överlever.
Citera
2023-06-04, 10:14
Medlem
staticages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gwildor
Det är väl på sätt och vis ett naturligt steg i evolutionen tänker jag. Det är ju oundvikligt för en avancerad civilisation att inte förr eller senare utveckla AI och integrera sig själv mer och mer med tekniken.

Jag tror att människor inte längre är människor som vi ser det om ett par hundra år, utan då har vi nog kommit till en punkt där vi gett evolutionen en liten ”skjuts” med teknologiska framsteg som är svåra att föreställa sig nu.

Vi blir drönare till AI för evolutionen har ett intresse att hålla den vid liv och utveckla den.
Citera
2023-06-04, 10:16
Medlem
staticages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Människan är ju en del av evolutionen så allt som människan skapar är naturligtvis ett resultat av evolutionen.

Precis och evolutionen har ett intresse av att hålla oss vid liv för att hålla AI vid liv som det ser ut nu iaf.Tänker på de forskare som säger att AI kommer utrota oss.AI behöver oss annars dras pluggen.
Citera
2023-06-04, 10:17
Medlem
staticages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Evolutionen skapar ingenting utan är bara namnet på processen där det mest framgångsrika överlever.

Så du menar på fullaste allvar att evolutionen har inget att göra ned evolutionen?? Haha
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in