• 1
  • 2
2006-07-27, 17:30
Medlem
West-ens avatar
Jag söker en bra GRATISkompilator för Windowsprogram (Pascal helst, i andra hand delhi, c++, basic eller annan rek.). Jag vill att kompilatorn ska ha en bra arbetsmiljö med verktyg i menyer med mera, och även möjligthet att (precis som i Visual Basic, javabyggare och Delphi) bygga sina applikationer mycket snabbt genom att man placerar ut knapparna med mera i fönstrena, och skriver koden som accosieras med knappklick med mera. Som sagt, det allra viktigaste är att det är GRATIS och att man får dela med sig av programen (exe-filerna) man gör hur man vill (t.o.m sälja dem om man nu vill det).
Någon som har ett bra tips?
Citera
2006-07-27, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av West-en
Jag söker en bra GRATISkompilator för Windowsprogram (Pascal helst, i andra hand delhi, c++, basic eller annan rek.). Jag vill att kompilatorn ska ha en bra arbetsmiljö med verktyg i menyer med mera, och även möjligthet att (precis som i Visual Basic, javabyggare och Delphi) bygga sina applikationer mycket snabbt genom att man placerar ut knapparna med mera i fönstrena, och skriver koden som accosieras med knappklick med mera. Som sagt, det allra viktigaste är att det är GRATIS och att man får dela med sig av programen (exe-filerna) man gör hur man vill (t.o.m sälja dem om man nu vill det).
http://www.icsharpcode.net/OpenSource/SD/
Citera
2006-07-27, 20:04
Medlem
West-ens avatar
Vilket språk är det där?
Ge gärna så många förslag som möjligt!
Citera
2006-07-27, 20:32
Medlem
eclipse är ju en fin IDE som har en JDT å CDT miljö, det finns diverse "GUI-builder" plugins till eclipse.
Citera
2006-07-27, 21:07
Medlem
West-ens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allanon
eclipse är ju en fin IDE som har en JDT å CDT miljö, det finns diverse "GUI-builder" plugins till eclipse.
Språk?
Citera
2006-07-27, 21:24
Medlem
X_surfers avatar
Citat:

http://www.lazarus.freepascal.org/ kanske kan vara nåt för dig
Citera
2006-07-27, 22:12
Medlem
West-ens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
http://www.lazarus.freepascal.org/ kanske kan vara nåt för dig
Laddade hem FPC och blev lite besviken, det var ju dosmiljö!
Till råga på allt en kopia på gamla Turbo Pascal! Får ju en bara att längta tillbaka till den gamla sköna DOS-världen!
Håller nu på att ladda hem lazarus, som jag förstår det är windowsversionen av FPC?
Citera
2006-07-27, 22:49
Medlem
lrtzs avatar
Citat:
http://www.gnu-pascal.de/alpha/
Citera
2006-07-27, 22:56
Medlem
West-ens avatar
Testade lazarus litegrann men varför blir filerna så abnormt stora?
Gjorde ett litet program med en dialogruta och en knapp. När man tryckte på knappen kom en messagebox upp (simplare kan det knappast bli).
Sedan när jag kompilerade det hela så blev exe filen 6.4MB!
Jag tog då bort alla units som jag kunde (units som inte användes).
Men filen blev till min stora överaskning fortfarande stor, 6.15MB! VAd trycker han in där egentligen! Jag hade räknat med en fil på typ 100k max!
Citera
2006-07-27, 23:37
Medlem
sarajevoexpresss avatar
Kan rekomendera dessa två;

Båda är mycket användavänliga, trevlig arbetsmiljö och helt gratis.
Pascal Download
C++ Download
Citera
2006-07-28, 00:03
Medlem
Citat:
Vilket språk är det där?
Ge gärna så många förslag som möjligt!
C#
Citera
2006-07-28, 00:46
Medlem
West-ens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sarajevoexpress
Båda är mycket användavänliga, trevlig arbetsmiljö och helt gratis.
Pascal Download
C++ Download
Antar att du skämtar!
Turbo Pascal upp till version 5.5 är gratis. Så varför 1.0? Har förövrigt Turbo Pascal 7.0 och har suttit vid det i ett antal år, men ibland räcker DOS inte riktigt till. Anser dock att Turbo Psscal 7.0 är det bästa för nybörjare inom programmering, helst i en ren dosmiljö.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in