Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-10-05, 22:58
Medlem
Börjar Hasse bli desperat? Han erbjuder sedan en tid en "gratis" utbildning, han vill "ge något till dem som inte har råd att gå med i +". Nu är ju inte erbjudandet gratis, det är snarast ett rån. För att få tillgång till det skall man:

Öppna ett konto på T4Trade, samma CFD mäklare som andra scammers använder sig av. När man skapar kontot måste man välja att handla med hävstång 1:1000 - jag har svårt att se att det överhuvudtaget går att handla med sådan hävstång utan att förlora pengr? Någon som är smartare än mig kan nog reda ut det. Man måste också sätta in minst 3000kr för att få vara med i Hasses gratisgrupp. Så gratis och gentilt var det erbjudandet.

Är det inte ett rån så är det snudd på bedrägeri. Om Hasse velat framstå som seriös hade det ju varit bättre att sälja en kurs för 3000kr.
Citera
2024-10-13, 08:26
Medlem
Mitt Instagramflöde blir just nu bombat av reklam för Analyshasse. Han verkar tagit till sig av kritiken i det här forumet och kör massa ”intervjuer” från nöjda kunder. Funderingen som slog mig är om det är skådisar.
Citera
2024-10-13, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valainon
Mitt Instagramflöde blir just nu bombat av reklam för Analyshasse. Han verkar tagit till sig av kritiken i det här forumet och kör massa ”intervjuer” från nöjda kunder. Funderingen som slog mig är om det är skådisar.

Det är hans polare.
Citera
2024-10-13, 12:31
Medlem
Det är ENORM skillnad mellan TA och FA.
T ex Warren Buffet har blivit rik på FA (och han har nog tjänat en del extra på att utnyttja TA-suckers för de är lättlästa. Han kan säkert SKAPA både sälj och köp TA-signaler, eftersom jag vet hur man gör. (Men det är olagligt i Sverige att göra sådana manipulationer.9

Eftersom det kallas "signaler" antar jag att bara är TA. = Tittar BARA på vad andra köper för.
Det kan man lära sig själv eller skaffa ett "superverktyg" som är bara byggt på TA-beräkningar.

8 av 10 rätt är INTE imponerande...
(På den tiden - 20+ år sedan - jag publicerade FA = verkliga värdet analyser, hade jag ALLA rätt Då introducerade jag även vad jag kallade "kvartalsrapport i förväg" i några aktier, som jag kollade extra. De var så nära resultaten i de riktiga rapporterna att en del trodde jag hade insiderinfo men jag hade bara läst rapporter och pressmeddelanden.)

Ännu tidigare funderade en kompis, som har blivit mångmiljonär mest på aktier med FA, och jag på att starta försäljning av sådana FA-tips, men det gjorde vi inte. Han är mycket bra på bedömning av detaljer i enskilda företag, men dålig på psykologi och större grejer som branchtrender, vilket jag hade mycket bättre koll på. Jag talade även om två stora allmänna ras ungefär ett halvår innan de hände...
(Vi har haft fel EN gång gång då BÅDA sagt köp internt, men då hade företagsledningen ljugit brottsligt inför en emmision. Fast jag tror att vi inte hade rekomenderat den till någon.)
Citat:
Ursprungligen postat av aremak
Nu var det inte frågan, det finns ju annars gott om exempel på de som lever på daytrading. Dock kan inte alla göra det, eller rättare sagt väldigt få klarar det. .
Ja. För länge sedan gjordes en undersökning. Kommer inte ihåg siffrorna men typ
80 procent förlorade mycket.
De flesta av resten gick bara ungefär jämnt upp.
Några få procent tjänade bra...

Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Folk kan leva på att handla aktier men antagligen hade de också kunnat leva på att klippa räntekuponger eller utdelningar därför att de har så mycket pengar. Frågan är vad de haft för avkastning, hur de skaffat sina pengar och om detta går att bekräfta eller om du måste lita på vad de säger.

Det måste gå att hitta en person som sysslar med daytrading och där man kan bekräfta vart inkomsterna kommit ifrån från början samt vilken avkastning strategin gett.
Mycket större chans att hitta en som ISTÄLLET tjänat bra på bra gjord FA, eftersom bra gjord FA kan knappt förlora (För att de ska bli fel, måste företagsledningen ha ljugit brottsligt. Eller att det blir något, som inte gick att förutspå som covid, MEN om FA är bra gjord så återhämtar företaget sig om man bara väntar.)
T ex Warren Buffet.
((Och jag tjänade ganska mycket (innan jag bytte till fastigheter med produktkapacitet i låglöneland, eftersom det mesta i väst är övervärderat så det har blivit mycket mer jobb att hitta fynden.
T ex hittade jag en aktie som var värd 18, men kostade bara 6.))

Det går att använda FA även till att UNDVIKA FÖRLUSTRISK genom att sälja i tid eller inte köpa även om TA säger annat Och man kan även TJÄNA PÅ RAS om man räknat ut att de kommer och ungefär när, för i sådana satsningar kostar tidsfaktorn.
Citat:
Ursprungligen postat av godmannen
Alla som säger sig kunna förutsäga framtiden är bedragare. Och om man tror det är vad teknisk analys handlar om så är man dömd att misslyckas med trading.
Men det har jag ju gjort många gånger
/Men TA är bara för SMÅ förändringar.
/Jag använde huvudsakligen FA. T ex då något kostar 10, men är värd 18, så är det en tidsfråga innan marknaden begriper. De flesta av de som läser rapporter läser bara resultatraden. Därför går det att "förutspå framtiden" om man listar ut att det KOMMER att bli mycket bättre resultat. Sedan startar resultatsläsarna TA-signalen till dem som inte ens gör det.
/Logic. Det var så jag kunde förutse ITbubbelraset ett halvår innan den hände.
/Psykologi. Marknader ÖVERreagerar både då den bygger bubblor och extra nedåt efter ras.
(Jag tjänade även efter ITbubbelraset då jag gick in i aktier som hade dragits med i raset bara för att de hörde till ITsektorn, fastän de var sunda företag. Köpte 4 olika. 3 av dem gick upp snabbt. Sålde allt efter 3 månader då jag hittade en annan slags överreaktion på en nyhet.)
Citera
2024-10-13, 13:28
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Ännu tidigare funderade en kompis, som har blivit mångmiljonär mest på aktier med FA, och jag på att starta försäljning av sådana FA-tips, men det gjorde vi inte. Han är mycket bra på bedömning av detaljer i enskilda företag, men dålig på psykologi och större grejer som branchtrender, vilket jag hade mycket bättre koll på. Jag talade även om två stora allmänna ras ungefär ett halvår innan de hände...
(Vi har haft fel EN gång gång då BÅDA sagt köp internt, men då hade företagsledningen ljugit brottsligt inför en emmision. Fast jag tror att vi inte hade rekomenderat den till någon.)

Om ni nu är så skickliga och dessutom kompletterar varandra så bra borde ni absolut starta en rörelse ihop och tjäna storkovan. Ni skulle troligen tjäna betydligt mer på det än på egen handel, för så brukar det vara bland dem som säljer sina analyser och tips i olika kanaler.

Eftersom de allra flesta dessutom är charlataner som talar brett och vitt men inte klarar av att prestera själva - inget de vill visa upp offentligt, åtminstone - så skulle ni snabbt bli superstjärnor i genren, iom att ni så gott som aldrig har fel. Bokförlagen skulle stå på rad för att trycka era råd.

Du verkar ju ha gott självförtroende så det skulle säkert gå utmärkt om du gör det på egen hand också
Citera
2024-10-13, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Om ni nu är så skickliga och dessutom kompletterar varandra så bra borde ni absolut starta en rörelse ihop och tjäna storkovan. Ni skulle troligen tjäna betydligt mer på det än på egen handel, för så brukar det vara bland dem som säljer sina analyser och tips i olika kanaler.
Han har blivit mångmiljonär på aktier
och jag har tjänat ganska mycket på aktier men mest hållit på med helt andra typer av egna företag. Själv bryr jag mig inte mycket om pengar, ser det mer som MÅTT på hur mina aktieaffärer och företag har lyckats. Jag har jobbat mycket ideellt och skänkt pengar till Hjälp-till-självhjälpsprojekt, skapade t o m en liten sådan hjälporganisation. Ungefär som Percy Barnevik, men han är mycket större
Nu håller jag på med att starta två företag, som är en kombination av bra* företag och hjälp till en mycket fattig stam på Filipinerna. Formellt är det mesta mitt, för att jag inte ska kunna bli nedröstat och bli dåligt, men då jag dör tänker jag ge företagen till dem - efter att ha lärt dem hur leda dem.

*Det ena kommer säkert att få en vinst på MINST 4 x insatsen plus marken kvar plus att stammen får jobb.
Det andra är gambling för den mycket billigare produktionsmetoden görs med en egentillerjad maskin, som är mycket billigare i drift, men oklart om den kan producera toppkvalitet. Så den kan bli vad som helst mellan torsk av startkapitalet och miljoner vinst.
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Eftersom de allra flesta dessutom är charlataner som talar brett och vitt men inte klarar av att prestera själva - inget de vill visa upp offentligt, åtminstone - så skulle ni snabbt bli superstjärnor i genren, iom att ni så gott som aldrig har fel. Bokförlagen skulle stå på rad för att trycka era råd.

Du verkar ju ha gott självförtroende så det skulle säkert gå utmärkt om du gör det på egen hand också
Det är helt enkelt BRA gjord FA
ihop med logik
och förståelse om psykologi.

Då jag höll på med aktier, publicerade jag flera GRATIS.
T ex då en aktie kostade 6:50 publicerade jag varför de var värda 18.

Då VARNADE jag även för flera ras, som kom.

Numera bryr jag mig inte om att leta efter fynd bland aktier, eftersom det är ont om sådana efter mina mått
(Köpte fastighet med intressant produktionskapacitet istället.)

Nu varnar jag för bubblan Bitcoin
Citera
2024-10-13, 15:26
Medlem
Citat:
[b]
/Jag använde huvudsakligen FA. T ex då något kostar 10, men är värd 18, så är det en tidsfråga innan marknaden begriper. )

Vad är det som säger att övriga marknaden också tycker den är värd 18? Om de inte gör det kan du stå där med dina aktier och gnälla på marknaden. Skulle dock marknaden se det upptäcks det snart i graferna.
Många har gått bort sig på olika former av FA värderingar allt från de som investerat i Northwolt till insiders som köpte SBB nära toppen. Att ha förståelse för både FA o TA är en fördel.

Du verkar vara en perfekt människa utan fel. Vad skönt att du fick skriva av dig lite.
Citera
2024-10-13, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enuddafigur
Vad är det som säger att övriga marknaden också tycker den är värd 18?
Du har totalt missat poängen.
Marknaden har INTE förstått det, det är DÄRFÖR man kan göra fynd
FÅ försöker ens göra FA, ännu färre förstår hur man gör en BRA FA.
Nästa nivå är de, som läser resultatraden, vilket startar TA-köpsignal då de köper.
DÅ vaknar de som bara använder TA.

Så långt senare FATTAR marknaden.
Citat:
Om de inte gör det kan du stå där med dina aktier och gnälla på marknaden. Skulle dock marknaden se det upptäcks det snart i graferna.
Men det gör de ju till slut då FA-analysen gjordes bra

Men då har både först jag och sedan resultatsläsarna redan köpt billigare
Som t ex då jag i lugn och ro kunde köpa allt jag ville ha för 6 - 6:50.
Då jag publicerade min analys, såg och fattade några, så då gick de upp till runt 9.
När nästa kvartalsrapport kom rusade de upp till 16:50 innan det lugnade ner sig lite.
Citat:
Många har gått bort sig på olika former av FA värderingar allt från de som investerat i Northwolt till insiders som köpte SBB nära toppen.
Då har de ju INTE gjort en BRA FA-analys...
Citat:
Att ha förståelse för både FA o TA är en fördel.
Ja, men FA är mycket viktigare,
eftersom då kan man även UNDVIKA att köpa skit.

Då man gör BRA FA-analyser är det s g s riskfritt eftersom då kan man bara vänta till marknaden begriper....

FA är för att hitta köpa VAD.
Då det inte är lika uppenbart undervärdet, eller vid försäljning kan man ibland ha användning av TA för NÄR för att tjäna lite extra.
Citat:
Du verkar vara en perfekt människa utan fel.
Njae.
/Jag "lyckades" köra för hårt med sport och blev allvarligt skadad.
/Jag har INTE problem med korkade personer, UTOM sådana som hävdar att de är smarta OCH hävdar korkade saker ofta i kombination med personangreppslögner e d då de inte har något bra sakargument att komma med. Då blir jag arrogant.
Citat:
Vad skönt att du fick skriva av dig lite.
Tydligen skrev FÖR LITE eftersom du inte fattade den viktigaste poängen
Citera
2024-10-13, 16:42
Medlem
Citat:
Du har totalt missat poängen.
Marknaden har INTE förstått det, det är DÄRFÖR man kan göra fynd
FÅ försöker ens göra FA, ännu färre förstår hur man gör en BRA FA.
Nästa nivå är de, som läser resultatraden, vilket startar TA-köpsignal då de köper.
DÅ vaknar de som bara använder TA.

Så långt senare FATTAR marknaden.
Men det gör de ju till slut då FA-analysen gjordes bra

Men då har både först jag och sedan resultatsläsarna redan köpt billigare
Som t ex då jag i lugn och ro kunde köpa allt jag ville ha för 6 - 6:50.
Då jag publicerade min analys, såg och fattade några, så då gick de upp till runt 9.
När nästa kvartalsrapport kom rusade de upp till 16:50 innan det lugnade ner sig lite.
Då har de ju INTE gjort en BRA FA-analys...
Ja, men FA är mycket viktigare,
eftersom då kan man även UNDVIKA att köpa skit.

Då man gör BRA FA-analyser är det s g s riskfritt eftersom då kan man bara vänta till marknaden begriper....

FA är för att hitta köpa VAD.
Då det inte är lika uppenbart undervärdet, eller vid försäljning kan man ibland ha användning av TA för NÄR för att tjäna lite extra.
Njae.
/Jag "lyckades" köra för hårt med sport och blev allvarligt skadad.
/Jag har INTE problem med korkade personer, UTOM sådana som hävdar att de är smarta OCH hävdar korkade saker ofta i kombination med personangreppslögner e d då de inte har något bra sakargument att komma med. Då blir jag arrogant.
Tydligen skrev FÖR LITE eftersom du inte fattade den viktigaste poängen

hej Aktieanalytikern. Jag förstår vad du skriver, men håller inte med dig.
Citera
2024-10-13, 16:53
Medlem
Citat:
hej Aktieanalytikern. Jag förstår vad du skriver, men håller inte med dig.
Om vadå? Jag har ju vederlagt invändningarna du hade
och det jag säger har BEVISATS många gånger av t ex Warren Buffet och mig

TA (day)traders däremot har en stor andel misslyckats med.
Någon skrev att Analyshasse hade bara 8 av 10 rätt. INTE imponerande...

I en allmänt stigande marknad är allt mycket lättare, då kan även idioter tjäna pengar.
Citera
2024-10-13, 17:02
Medlem
Citat:
Om vadå? Jag har ju vederlagt invändningarna du hade
och det jag säger har BEVISATS många gånger av t ex Warren Buffet och mig

TA (day)traders däremot har en stor andel misslyckats med.
Någon skrev att Analyshasse hade bara 8 av 10 rätt. INTE imponerande...

I en allmänt stigande marknad är allt mycket lättare, då kan även idioter tjäna pengar.

Kul att du jämför dig med WB. Bara för att du skriver något betyder inte att det är fakta. Du får tro vad du vill men vi har alla olika utgångspunkter och och erfarenheter.

8 av 10 är mycket imponerande, men det är inte det som varken är poängen eller avgörande - men det lär du nog inte förstå. Det är bättre du skriver i tråden om Aktieanalytikern som verkar vara din tvillingsjäl.
Citera
2024-10-13, 18:09
Medlem
Citat:
Kul att du jämför dig med WB. Bara för att du skriver något betyder inte att det är fakta. Du får tro vad du vill men vi har alla olika utgångspunkter och och erfarenheter.
Nämnandet av WB var lite skämtsamt,
MEN vi har SAMMA grundprinciper, liksom även de flesta Draknästet o d har...

Jag tror inte, jag vet

Är du säker på att du har några RELEVANTA erfarenheter?
Som jag skrev så är det LÄTT att tjäna pengar då "allt" går upp...
Citat:
8 av 10 är mycket imponerande, men det är inte det som varken är poängen eller avgörande - men det lär du nog inte förstå.

Typiskt svar när man inte har något bra att komma med...
Citat:
Det är bättre du skriver i tråden om Aktieanalytikern som verkar vara din tvillingsjäl.
Det visar att DU inte begriper. Det är ju HÄR det behövs där fler inte begriper...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in