Det är ENORM skillnad mellan TA och FA.
T ex
Warren Buffet har blivit rik på FA (och han har nog tjänat en del extra på att utnyttja TA-suckers
för de är lättlästa. Han kan säkert SKAPA både sälj och köp TA-signaler, eftersom jag vet hur man gör. (Men det är olagligt i Sverige att göra sådana manipulationer.9
Eftersom det kallas "signaler" antar jag att
bara är TA. = Tittar BARA på vad andra köper för.
Det kan man lära sig själv eller skaffa ett "superverktyg" som är bara byggt på TA-beräkningar.
8 av 10 rätt är INTE imponerande...
(På den tiden - 20+ år sedan - jag publicerade
FA = verkliga värdet analyser, hade jag ALLA rätt
Då introducerade jag även vad jag kallade "kvartalsrapport i förväg" i några aktier, som jag kollade extra. De var så nära resultaten i de riktiga rapporterna att en del trodde jag hade insiderinfo
men jag hade bara läst rapporter och pressmeddelanden.)
Ännu tidigare funderade en kompis, som har blivit mångmiljonär mest på aktier med FA, och jag på att starta försäljning av sådana FA-tips, men det gjorde vi inte. Han är mycket bra på bedömning av detaljer i enskilda företag, men dålig på psykologi och större grejer som branchtrender, vilket jag hade mycket bättre koll på. Jag talade även om två stora allmänna ras ungefär ett halvår innan de hände...
(Vi har haft fel EN gång gång då BÅDA sagt köp internt, men då hade företagsledningen ljugit brottsligt inför en emmision. Fast jag tror att vi inte hade rekomenderat den till någon.)
Citat:
Ursprungligen postat av
aremak
Nu var det inte frågan, det finns ju annars gott om exempel på de som lever på daytrading. Dock kan inte alla göra det, eller rättare sagt väldigt få klarar det. .
Ja. För länge sedan gjordes en undersökning. Kommer inte ihåg siffrorna men typ
80 procent förlorade mycket.
De flesta av resten gick bara ungefär jämnt upp.
Några få procent tjänade bra...
Citat:
Ursprungligen postat av
KJosef
Folk kan leva på att handla aktier men antagligen hade de också kunnat leva på att klippa räntekuponger eller utdelningar därför att de har så mycket pengar. Frågan är vad de haft för avkastning, hur de skaffat sina pengar och om detta går att bekräfta eller om du måste lita på vad de säger.
Det måste gå att hitta en person som sysslar med daytrading och där man kan bekräfta vart inkomsterna kommit ifrån från början samt vilken avkastning strategin gett.
Mycket större chans att hitta en som ISTÄLLET tjänat bra på bra gjord FA, eftersom bra gjord FA kan knappt förlora
(För att de ska bli fel, måste företagsledningen ha ljugit brottsligt. Eller att det blir något, som inte gick att förutspå som covid, MEN om FA är bra gjord så återhämtar företaget sig om man bara väntar.)
T ex Warren Buffet.
((Och jag
tjänade ganska mycket (innan jag bytte till fastigheter med produktkapacitet i låglöneland, eftersom det mesta i väst är övervärderat så det har blivit mycket mer jobb att hitta fynden.
T ex hittade jag en aktie som var värd 18, men kostade bara 6.))
Det går att använda FA även till att UNDVIKA FÖRLUSTRISK genom att sälja i tid eller inte köpa även om TA säger annat
Och man kan även TJÄNA PÅ RAS om man räknat ut att de kommer och ungefär när, för i sådana satsningar kostar tidsfaktorn.
Citat:
Ursprungligen postat av
godmannen
Alla som säger sig kunna förutsäga framtiden är bedragare. Och om man tror det är vad teknisk analys handlar om så är man dömd att misslyckas med trading.
Men det har jag ju gjort många gånger
/Men TA är bara för SMÅ förändringar.
/Jag använde huvudsakligen FA. T ex då något kostar 10, men är värd 18, så är det en
tidsfråga innan marknaden begriper. De flesta av de som läser rapporter läser bara resultatraden. Därför går det att "förutspå framtiden" om man listar ut att det KOMMER att bli mycket bättre resultat. Sedan startar resultatsläsarna TA-signalen till dem som inte ens gör det.
/Logic. Det var så jag kunde förutse ITbubbelraset ett halvår innan den hände.
/Psykologi. Marknader ÖVERreagerar både då den bygger bubblor och extra nedåt efter ras.
(Jag tjänade även efter ITbubbelraset då jag gick in i aktier som hade dragits med i raset bara för att de hörde till ITsektorn, fastän de var sunda företag. Köpte 4 olika. 3 av dem gick upp snabbt. Sålde allt efter 3 månader då jag hittade en annan slags överreaktion på en nyhet.)