• 5
  • 6
2025-01-16, 13:55
Medlem
henkesss avatar
Hur får dessa skojare finnas kvar?
Citera
2025-01-16, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lordalatar
Just sett reportaget på SVT och tycker det är helt sjukt. Mannen bakom Optio AB och moderbolaget Moregrit AB verkar finnas med bild på LinkedIn, en 51 årig Västerås bo. Helt sjukt att denna Västerås bo får härja runt med människors liv. Jag har själv varit med om andra förvaltare som berikat sig själva på den förvaltades bekostnad. Det verkar helt klart som att systemet med förvaltare är en dålig deal och borde avskaffas snarast möjligt. Optio AB verkar ha 23 anställda, Moregrit AB, moderbolaget är ett brevlådeföretag utan anställda med en "brevlåda" i Stockholm. Upplägget luktar illa och varför skatteverket inte reagerat är svårt att förstå. Varför myndigheter fortsätter anlita företaget är ofattbart.

Ja det är verkligen inget seriöst företag det här. Jag var helt säker, när jag skrev en egen tråd om här på flashback om optio, att det skulle komma upp mer skit om dom, och nu kommer det. Och det kommer komma mer. 100 %

Zilverphang är min förra flashback, men har tappat bort koden så jag får skriva från min andra.

Men jag reagerade på att dom har 13 förvaltare anställda nu. När mitt helvete med Optio och emilia gripvall började, runt 2021, så hade dom 8 anställda.

Så på bara några år så trillade det in så många nya förfrågningar att dom var tvungna att anställa 5 nya förvaltare till företaget. Och dom letar igen efter ny personal.

Det fungerar ju inte som avskräckande för alla överförmyndaren kontor runt om i Sverige att anställa Optio. Det är som att ju mer kritik Optio får, desto fler förfrågningar får dom och därmed får expandera företaget med fler anställa.

Det ska bli intressant att se hur många förvaltare Optio har anställda efter hela den här SVT cirkusen dom tar sig igenom just nu.
Citera
2025-01-17, 02:22
Medlem
Kollade också på UG idag…

Entreprenören Roger Pearson, en av delägarna, går enkelt att hitta på Linkedin. Han är grundare och driver FiMAB, som bedriver familjehemsvård, sedan 31 år tillbaka. I sin bio skriver han att han själv har en dotter med cp-skada. Undrar om hon har handläggare via Optia..

Vad gäller Nils Peter Sporrstedt är han jurist, och expert i överförmyndarjuridik. Han är medförfattare till boken ”God man och förvaltare” som gavs ut via Studentlitteratur 2011. Ett år innan han var med och grundade Optio.

En spaning är ju att den senare herren torde vara synnerligen väl lämpad att spela juridiskt schack med statliga myndigheter i detta snåriga område. Han har ju bokstavligt talat skrivit kurslitteraturen som de myndighetspersoner han anlitats av, och står till svars inför, använt sig av i sin socionomutbildning eller vad de nu har för bakgrund..

Hur kommer det sig att kommuner kan tillåtas fortsätta att bedriva handel på utsatta människors bekostnad med dessa herrar?

I UGs program framstår det som att ansvariga på inblandade kommuner har mycket dålig koll på sin egen jurisdiktion. Känns nästan som att man väljer att anlita Optio för att helt enkelt slippa sätta sig in i sina egentliga skyldigheter. Jobbigt att sätta sig in i snårig juridik ju.. Jag vet inte varför, men jag förväntar mig bättre av våra lagstiftande och verkställande myndigheter i Sverige.
Citera
2025-01-17, 03:48
Medlem
ja god man/förvaltare verkar inte vara något man skaffar sig i första taget

flytta utomlands verkar dock overkill, måste gå att få bort

Citat:
Ursprungligen postat av Parapet
Tänk på att det du själv inte äger kan dom inte ta ifrån dig.

Stämmer inte. läs på om besittning. Däremot så lär kronis mycket sällan sno köksmöbler av folk, i synnerhet begagnade.
Senast redigerad av litenfiskare 2025-01-17 kl. 03:51.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in