Citat:
Ursprungligen postat av
Armadou
Själv sportar jag mest några olika JLC (givetvis i vitguld som går under radarn) men kan till vardags tänka mig en Datejust eller Speedmaster. Till viss del kan jag hålla med dig. Det är bättre med en enkel Longines eller liknande än dom vulgära träningsklockorna som bärs till illasittande kostymer i styrelserummen numera.
Alltför få skräddarsyr sina kostymer och har en egen läst för skorna i London.
Klockorna skall givetvis vara mekaniska, helst med perpetual kalender. Det är så jävla underklassigt att behöva ställa om datumet vid skottår.
Själv tycker jag att VC Overseas är lite vulgär och inte så imponerande rent horologiskt men till var och en sin smak.
Vill man låtsas vara för fin för en Rolex kan man ju alltid köpa en VC, PP eller AP men urverksmässigt och estetiskt skulle jag säga att JLC springer ringar runt dom.
VCOs urverk är väl helt ok ändå. De har ju ändå förärats Hallmark of Geneva vilket borgar för en viss kvalitet. Har JLC det?
Tycker själv inte att VCO är vulgära. Väldigt få känner väl igen dem utanför klockkretsar och de är väl rätt diskreta.
Jag kanske var lite provokativ i mitt ursprungsinlägg men det var en seriös tanke som slog mig där på IKEA. I princip ingen bar klocka förutom jag och min fru som bägge bar Overseas. Jag såg män i femtioårsåldern som hade bara armar som småbarn. Det var som att vara på dagis fast med vuxna bebisar som gick runt utan klockor på armarna.
Har inte du reagerat på detsamma? Eller var det bara en udda dag där på varuhuset kanske.