Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-01-10, 12:25
  #337
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CB1
Jag säger detsamma fast om dina klockor.
Haha sant, sen vet jag inte om jag heller skulle säga att klockor är det livet kretsar kring, åsyftade endast att mobil var ett givet substitut alternativt att det var ett direkt tecken på att man har hävdelsebehov/kukrelaterat att ha en bättre klocka
Citera
2024-01-12, 23:55
  #338
Medlem
flaess avatar
Jag tillhör skaran som inte bär armbandsur eller smyckar armarna med något annat, för att jag tycker det är smått obekvämt. Om jag måste veta vad klockan är på dygnet och inte finner en klocka inom synhåll så åker mobiltelefonen fram i några sekunder. Räcker gott och väl för egen del.

Men om jag av någon anledning tvingas till att bära ett armbandsur så väljer jag tveklöst en snygg analog klocka framför dessa hiskeligt fula, plastiga tingestar vid namn smartklockor. Det är tyvärr rätt så vanligt att "underklassen och lägre medelklassen" stoltserar med sådana offentligt. Mina spaningar ger vid handen att det främst är smaklösa människor med låg IQ som stirrar på telefonen (jag måste se på insta vad Steffe äter till lunch idag!) istället för att sitta och prata med kollegorna på fikarasten. Inte helt oväntat så finner man många sossar inom denna kategori.

En annan kategori är de förtappade teknikdårarna som förmodligen skulle skrika ja!!!! om det blev lag på att operera in ett chip i armen.....

Men vilka är det då som köper snygga armbandsur? Det är mer än fråga om inneboende grace och självmedvetande än en klassfråga. Från hederlig, sund arbetarklass och uppåt, men förstås vanligast hos högutbildade. Jag skönjer även en trend hos unga intelligenta och sunda personer att stolt visa upp ett en snygg klocka till vardags. Någon form av ställningstagande mot det överdigitaliserade dystopiska samhälle vi tvingas genomlida dagligen.
__________________
Senast redigerad av flaes 2024-01-12 kl. 23:57.
Citera
2024-01-26, 15:09
  #339
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halvfestligt
Folk från överklassen bär inte heller alltid klocka...de kan även ha gamla slitna kläder. Vad har du fått idén ifrån, att folk från övre medelklassen/överklassen inte besöker IKEA? Du låter mer som wannabe nyrik än äkta vara.


Varför skulle folk från överklassen ha på sig trasiga kläder eller ingen klocka? Om de nu har dyra bilar, åker på fina semester, fina hus, äter dyr mat och sippar på fin alkohol. Tänk lite
Citera
2024-01-26, 15:26
  #340
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamon123
Kan lova er att barnen som växer upp nu kommer skratta åt en kille som bär en rolex klocka i framtiden, i framtiden kommer det inte finnas mycket kvar som definierar status. Bilar kommer också att nå samma öde en dag.

Absolut inte. Varför ser du alla rappare, fotbollsspelare, nyrika, snobbar i Stockholm och blattar bära dyra klockor?
Citera
2024-01-26, 15:52
  #341
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaes
Men om jag av någon anledning tvingas till att bära ett armbandsur så väljer jag tveklöst en snygg analog klocka framför dessa hiskeligt fula, plastiga tingestar vid namn smartklockor. Det är tyvärr rätt så vanligt att "underklassen och lägre medelklassen" stoltserar med sådana offentligt.
Smartklockor bärs nästan uteslutande av medel- eller övre medelklass. Folk som tränar inför vasaloppet eller laddar upp sina resultat i typ runkeeper eller strava.

Tror aldrig jag sett någon i grupperna du nämner bära en smartklocka.
Citera
2024-01-27, 15:03
  #342
Medlem
stilichos avatar
Grejen är väl att nästan ingen har armbandsklocka längre. Vilket är fullt förståeligt. Eftersom gemene man har en mobiltelefon framför näsan större delen av sin vakna tid, en sådan där grunka som bland annat visar tiden uppe i högre hörnet, så faller liksom den främsta anledningen att bära armbandsur bort.

De enda som fortfarande har armbandsur är de som av någon anledning inte använder mobiltelefon men ändå måste veta vad klockan är. Samt de som inte använder armbandsur för att veta vad klockan är utan har dem som ett sätt att skryta om sin stora rikedom och goda smak. Det senare är ju framförallt en sysselsättning bland överklassen så det är inte förvånande om dessas andel av klockbärarna har ökat på senare år.
Citera
2024-01-29, 09:09
  #343
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Grejen är väl att nästan ingen har armbandsklocka längre. Vilket är fullt förståeligt. Eftersom gemene man har en mobiltelefon framför näsan större delen av sin vakna tid, en sådan där grunka som bland annat visar tiden uppe i högre hörnet, så faller liksom den främsta anledningen att bära armbandsur bort.

De enda som fortfarande har armbandsur är de som av någon anledning inte använder mobiltelefon men ändå måste veta vad klockan är. Samt de som inte använder armbandsur för att veta vad klockan är utan har dem som ett sätt att skryta om sin stora rikedom och goda smak. Det senare är ju framförallt en sysselsättning bland överklassen så det är inte förvånande om dessas andel av klockbärarna har ökat på senare år.
imponerande hur man kan vara så trångsynt. Säg mig är du möjligen rasist också, då du verkar vara en hejare på att döma ut folk du inte känner eller har minsta kunskap om. Bara för att du inte finner värdet i att bära ett armbandsur innebär det inte att det är konstigt för det. Känner massor av folk som har det och det är allt ifrån Casio för 250 kr till kvalitetsur för 250 000 kr.

Själv har jag en liten samling där min dyraste troligen är en Vintage speedmaster för kanske 90-110k, bär den dock nästan aldrig utan går mest med min 60-tals Atlantic som jag köpte för 3000 kr men är ett mycket fint hantverk och mekaniskt ur. Får väldigt många komplimanger för den vilket är kul då det som sagt är ett gammalt fint hantverk men som ändå inte är dyrt eller skrytig igenkänningsfaktor i form av Rolex eller annat.

Attraheras bara av äldre klockor som bortsett från Speedmastern ingen känner igen. Så skrytvärdet är för mig minimalt men trivs inte alls att vara utan klocka då det är dels en del av mig samt ofta en del som kompletterar den övriga klädseln.

Förstår inte varför en klocka kan vara så känsligt för vissa där man av någon anledning måste trycka ner alla användare och hävda det ena och det andra. Ja det finns rövhål som har klockor för att skryta men det finns minst lika många rövhål som springer och skryter om sin nya mobil, dator, bil, utlandsresa eller vad det än må vara. Det är inte prylens fel utan personens.
Citera
2024-01-29, 14:31
  #344
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston

Håller med om att mekaniska ur börjar bli sällsynta bland yngre. Många har ju smart watch, vilket jag inte förstår för fem öre. Känns som att mobilen distraherar tillräckligt redan och det sista jag skulle vilja ha är ytterligare en grej som buzzar och skickar notifications etc.

Saken är att en smart klocka kan hjälpa en med distraktioner. Att se aviseringar på handleden gör att man slipper ta fram mobiltelefonen för att se vad det är. Det hela beror såklart på hur man använders sig av aviseringar. Det viktigaste är så klart att ställa in och bara ha aviseringar som är viktiga. När jag testade med en smart klocka så tyckte jag det fungerade mycket bra och mobilen låg bra i fickan. Sedan har jag iofs sållat väldigt hård bland aviseringar och har bara aviseringar för det som det känns man behöver aviseringar till, typ SMS, Signal och samtal.

Men sen så var det rätt ful och otypmpligt med en smartklocka på handleden i jämförelse med en vanlig klocka. Sedan behövs den ju laddas hela tiden vilket är opraktiskt. Så det blev inte långvarigt.
Citera
2024-01-29, 17:20
  #345
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Jag rör mig vanligen i civiliserade miljöer men förra veckan åkte jag faktiskt förbi IKEA. Där rör sig ju inte bara vi i övre övre medelklassen utan det är väl mest medelklass och under som rör sig där känns det som.

Hur som helst, vad som var oerhört intressant att se var att knappt någon bar klocka. Själv bar jag min Vacheron Constantin Overseas Dual time med blå urtavla och hade ändå hoppats att man skulle se åtminstone någon bära något intressant på handleden. Men nej, där fick jag tji.

Jag skulle uppskatta att bara en av tio bar klocka och de som bar klocka bar oftast någon sunkig smart watch. Inte ett enda kvalitetsur fanns att se förutom min egna pjäs.

Så hur är det egentligen. Har medelklassen och arbetarklassen nu gett upp? De fattar att alla vet att de är förlorare om de bär en klocka för under 70 lök på armen och har därför intalat sig själva att de kan komma undan med att skippa klocka?

Fattar de inte att då blir det _ännu tydligare_ hur det ligger till och vart de befinner sig på den socioekonomiska skalan?!

Har ni andra märkt av samma fenomen?
Klocka känns mest WT/identitetssträvan i dessa dagar. Vem i standardklassen äger inte en telefon, där även de allra enklaste modellerna haft klocka de senaste 25-30 åren? Snacka om efterblivet med en klump på armen anno 2024.
Citera
2024-01-31, 09:20
  #346
Medlem
Bär klocka för jag tycker det är en fin accessoar. Sen har jag insett att det gör att jag sitter med näsan i mobilen mindre eftersom jag kan se tiden på armen utan att ta upp den hela tiden. Så det är en annan väldigt positiv aspekt. Jag kan lätt ta en promenad på 2 timmar nu utan att ens kolla på mobilen. Förr tog man upp mobilen för att se tiden och så kände man sig tvungen att svara på någon notis man fått samtidigt. Rätt skönt att slippa.

Sen är jag en sån som nördar in mig på saker så klockor är en väldigt kul hobby. Tycker det är larvigt med folk som använder klockor för att skryta om rikedom dock. Trist att speciellt Rolex och AP blivit ett sådant märke då det är väldigt fina ur med tidlös design och fin historia. Har funderat på att ta steget upp och köpa Vacheron Constantin istället då bara entusiaster känner igen det i princip.
Citera
2024-01-31, 16:04
  #347
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Jag rör mig vanligen i civiliserade miljöer men förra veckan åkte jag faktiskt förbi IKEA. Där rör sig ju inte bara vi i övre övre medelklassen utan det är väl mest medelklass och under som rör sig där känns det som.

Hur som helst, vad som var oerhört intressant att se var att knappt någon bar klocka. Själv bar jag min Vacheron Constantin Overseas Dual time med blå urtavla och hade ändå hoppats att man skulle se åtminstone någon bära något intressant på handleden. Men nej, där fick jag tji.

Jag skulle uppskatta att bara en av tio bar klocka och de som bar klocka bar oftast någon sunkig smart watch. Inte ett enda kvalitetsur fanns att se förutom min egna pjäs.

Så hur är det egentligen. Har medelklassen och arbetarklassen nu gett upp? De fattar att alla vet att de är förlorare om de bär en klocka för under 70 lök på armen och har därför intalat sig själva att de kan komma undan med att skippa klocka?

Fattar de inte att då blir det _ännu tydligare_ hur det ligger till och vart de befinner sig på den socioekonomiska skalan?!

Har ni andra märkt av samma fenomen?

Det vill inte bli rånade och nedslagna för en fucking klocka de egentligen inte behöver.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback