Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-06-07, 15:26
Medlem
Lite bakgrund: 2 cylindrig Honda CM400 från -81, för ca 5 år sedan läkte den bensin från en av förgasarna när man hade bensinkranen öppen, hade inte tid att fixa nåt då så ställde bort den (med 95 oktanig bensin i tanken) och den stog tills nu för ett par veckor sedan.

Nu två veckor sedan så lyckades jag starta den, men samma problem med bensinläckaget var kvar. Efter lite tankeverksamhet kom jag fram till att flottören troligtvis hade fastnat i bottenläge, sprutade in 5-56 in i förgasarna genom bensinslangen och tryckluft därefter (trick från Youtube, tryckluften ska "skaka loss" flottören). Efter detta slutade bensinläckaget så troligtvis fick jag loss flottören från sitt läge.

Problemet är att den fortfarande inte går bra på höga varv och med fritt flöde av bensin från tanken. Den går normalt på låga varv oavsett, men på höga så slutar ena cylindern tända, ibland ena cylindern, ibland den andra. Ifall jag då är ute och kör och stänger av bensinkranen, så börjar den gå normalt även på höga varv efter ca 20 sekunder, vilket då varar i ca 20 sekunder tills förgasarna blivit helt tomma och den dör av bensinbrist.

Min gissning är att förgasarna är igenkläggade och att jag måste öppna upp dom och rensa ordentligt.. Men de sitter tyvärr rätt klurigt till att få loss så hade gärna testat alla enklare metoder först. Har kollat luftfiltret och det såg fräscht ut så jag tror inte den får för rik bensinblandning pga luftbrist.

Finns det några andra möjliga förklaringar till fenomenet? Tack!
Citera
2023-06-07, 15:28
Avstängd
OneTaps avatar
har du stängt choken?
Citera
2023-06-07, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneTap
har du stängt choken?

Ja, men skulle kunna testa koppla loss hela chokevajern ifall att den på nåt sätt är för kort så att den alltid är halvt på eller liknande bara ifall att..! Borde inte göra nån skillnad men värt ett försök, tack!
Citera
2023-06-07, 15:41
Medlem
Chokereglaget på själva förgasaren (som vajern går till) är i botten, så det borde inte vara choken, ifall inte själva chokemekanismerna inne i förgasaren kan fastna trots att reglaget är så att det ska vara öppet..
Citera
2023-06-07, 15:43
Medlem
Rengöring. Det är alltid fråga om rengöring när det stått en tid. Kommer du åt att få bort flottörhuset underifrån så kan du ha tur att komma åt både munstycken och nålen som flottören påverkar där. Då behöver du inte plocka av hela förgasaren, med allt vad det innebär.
Spraya och blås allt, även upp i förgasaren.
Citera
2023-06-07, 16:34
Medlem
SvenHelsings avatar
https://www.classicmotor.se/artiklar...agra-bensinen/

Citat:
Om vi börjar med vanlig mackbensin. Alltså 95 och 98 oktan, så brukar man räkna med att lagringstiden i ett icke slutet kärl (exempelvis en bensintank) ligger på två till tre månader. Förvarar man samma bensin i ett gastätt och fullt kärl så förlängs lagringstiden till över ett år.
Citera
2023-06-07, 21:50
Medlem
5 år gammal soppa?, börja med att tömma tanken, gammalt bränsle korroderar också munstyckena pch garanterat det ligger vatten i botten på tanken.
Bort med gasarna och rengör ordentligt samt byt munstyckena, låg, högfart och ev nål, garanterat igensatta med vit hård beläggning, nya bränsleslangar ink filter är också att föredra om den stått länge.

Förgasarna kan man rengöra med bromsrengöring.

Kolla också om flottören läcker samt att flottörnålen stänger och håller tätt.
Senast redigerad av peckapecan 2023-06-07 kl. 21:58.
Citera
2023-06-07, 22:43
Medlem
killawifes avatar
Det finns ingen genväg här. Du måste antingen plocka ner och rengöra förgasarna eller byta dom mot ett par andra i bättre skick. Din metod att blåsa 5-56 genom bränsleslangen räcker inte och kan även bidra till problemen du har.
Citera
2023-06-07, 23:36
Medlem
Västkustskts avatar
Skaffa en ultraljudstvätt, det är guld när man håller på med såna här grejer.
Citera
2023-06-08, 09:09
Medlem
Att rengöra en gammal förgasare kommer att fungera, men om du vill ha det rätt, köp nya.
Citera
2023-06-08, 09:25
Medlem
Du kan ju alltid prova att slå i "akut injektion cleaner" i bensinen och även fylla upp med bättre bensin samt köra igenom den tanken. Det fungerar många gånger men det är bättre om man underhåller med en flaska då och då.
Citera
2023-06-08, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Du kan ju alltid prova att slå i "akut injektion cleaner" i bensinen och även fylla upp med bättre bensin samt köra igenom den tanken. Det fungerar många gånger men det är bättre om man underhåller med en flaska då och då.

Alltså typ en sånhär? https://www.okq8.se/produkter/bilpro...ector-cleaner/

Kan ju va värt att testa, åker väl mest troligt på att ta loss grejerna menmen man önskar ju såklart!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in