• 1
  • 2
2023-06-07, 22:54
Medlem
Som rubriken lyder:

Jag eftersöker brädspel som utspelar sig efter apokalypsen eller i andra dystopiska scenarier. Har tidigare kört en hel del cooperative games inom både Lovecraftgenren och Gloomhaven-universat, och gillar att spela tillsammans, men alla tips är välkomna!
Citera
2023-06-07, 22:56
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReaktorBoris
Som rubriken lyder:

Jag eftersöker brädspel som utspelar sig efter apokalypsen eller i andra dystopiska scenarier. Har tidigare kört en hel del cooperative games inom både Lovecraftgenren och Gloomhaven-universat, och gillar att spela tillsammans, men alla tips är välkomna!

Dictator of Sweden verkar följa temat (inte provat själv så kan inte ge en personlig rekommendation).
Citera
2023-06-07, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Dictator of Sweden verkar följa temat (inte provat själv så kan inte ge en personlig rekommendation).

Tack för tipset! Själva spelidéen ser dock lite mer ut som ett mörkt sällskapsspel med samhällstema. Lästa att det var 5-8 spelare också, min spelgrupp är oftast 3-4 personer.
Citera
2023-06-07, 23:19
Medlem
triptykens avatar
Pandemic Legacy borde väl vara rakt upp i din allé?
Citera
2023-06-08, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Pandemic Legacy borde väl vara rakt upp i din allé?

Har inte spelat Pandemic alls, vilket egentligen borde ha hänt med tanke hur stor serien blivit.
Är Legacy mycket bättre eller radikalt annorlunda än klassiska Pandemic?
Citera
2023-06-08, 07:16
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Dead of winter

Ett märkligt spel där en grupp människor ska försöka överleva.
Citera
2023-06-08, 08:40
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReaktorBoris
Har inte spelat Pandemic alls, vilket egentligen borde ha hänt med tanke hur stor serien blivit.
Är Legacy mycket bättre eller radikalt annorlunda än klassiska Pandemic?

Legacy är liksom en kampanj mer än ett brädspel och rent praktiskt kan man bara spela igenom det en gång... vilket inte gör så mycket med tanke på att det är löjliga mängder speltid inbakat.

Co-op spel, dystopi, katastrof - guld.
Citera
2023-06-08, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Dead of winter

Ett märkligt spel där en grupp människor ska försöka överleva.

Läste på om det och det låter ju exakt som det jag letar efter. Tack!
Citera
2023-06-08, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Legacy är liksom en kampanj mer än ett brädspel och rent praktiskt kan man bara spela igenom det en gång... vilket inte gör så mycket med tanke på att det är löjliga mängder speltid inbakat.

Co-op spel, dystopi, katastrof - guld.

Jag ska definitivt kolla in detta. Tack så mycket!
Citera
2023-06-08, 21:36
Medlem
Som tidigare sa: Pandemic Legacy och Dead of Winter är riktigt bra. Särskilt Dead of Winter är en favorit. Blir riktigt bra stämning med en potentiellt dold förrädare som kan paja hela planen. När man ska se om man klara rundans kris och ser att någon lagt dit skräp istället för mat är en svårslagen känsla när det kommer till tematiska brädspel - som bara blir starkare om det är du som lagt dit skräpet.

Vill slå ett slag för Outlive också! Man ska samla mat, vatten, och bygga upp sin bunker. Ganska kul mekanik, men riktigt bra grafik och tema.

Fallout-brädspelet ska också vara bra, men enbart om man har expansionen New California. Hört att grundspelet är riktigt kasst själv.

Sen är det aldrig fel att ta steget in i rollspelens värld! Fria Ligans rollspel Mutant: År noll är riktigt kul.
Citera
2023-06-10, 12:22
Medlem
papercut-ninjas avatar
Scythe och Oathsworn: Into to the deepwood skulle kunna passa er. Om du har en stor budget och mycket bordsutrymme och shelfspace.
Citera
2024-01-21, 13:56
Medlem
Ezels avatar
Det första jag kom att tänka på var Outlive. Inte coop men dystopisk miljö åtminstone:
https://boardgamegeek.com/boardgame/191051/outlive
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in