Flashback bygger pepparkakshus!
2023-06-08, 00:52
Medlem
Jo, att vakna och bli orolig o få smått panik när man tror att man blivit kidnappad, men sen sakta inse att man är i sitt sovrum, det tycker jag är väldigt mysigt och spännande. Men det brukar hända mig 1 gång per år, vilket jag tycker är för tok för lite. Jag vill gärna det ska hända 2-3 gånger i veckan.

Så därför undrar jag om man på nåt sätt kan göra så det sker mera?
Citera
2023-06-08, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezity
Jo, att vakna och bli orolig o få smått panik när man tror att man blivit kidnappad, men sen sakta inse att man är i sitt sovrum, det tycker jag är väldigt mysigt och spännande. Men det brukar hända mig 1 gång per år, vilket jag tycker är för tok för lite. Jag vill gärna det ska hända 2-3 gånger i veckan.

Att vakna upp med total minnesförlust är knappast något som känns mysigt.

Det du beskriver låter mer som om du drömmer och inte inser att du vaknar.

Tro mig, när du vaknar med allt utraderat är du så stressad att du inte ens hinner fundera på en massa scenarier. Det är inte spännande att vakna och inte veta var man är, vem man är eller ens vad man heter.
Citera
2023-06-08, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SablarKonstaplar
Att vakna upp med total minnesförlust är knappast något som känns mysigt.

Det du beskriver låter mer som om du drömmer och inte inser att du vaknar.

Tro mig, när du vaknar med allt utraderat är du så stressad att du inte ens hinner fundera på en massa scenarier. Det är inte spännande att vakna och inte veta var man är, vem man är eller ens vad man heter.

Det är jag som är konstig. Men det är när lugnet kommer och man vet att man är i sin egen säng som jag tycker är mysigt. Jag har fått sömnparalys en gång och jag tyckte det var rätt spännande när jag hörde nån gå i vardagsrummet..
Citera
2023-06-08, 05:16
Moderator
evilhoneys avatar
Psykisk hälsa --> Sömn och drömmar
/Moderator
Citera
2023-06-08, 09:36
Medlem
Byxfuckers avatar
Händer mest när jag somnat på soffan och sovit så pass bra och länge att jag inte riktigt är säker på vem och var jag är.

Det tar ett tag för hjärnan att kalibrera sig till den existens man befinner sig i efter en sån tupplur. Oftast känns det som att man drömde om ett annat liv och plötsligt rycks tillbaka till där man faktiskt är.

Är rätt häftigt och kan nästan liknas vid känslan man får av déjà vu, så jag antar att när- och långtidsminnet inte riktigt syncat klart när det väl händer.
Citera
2024-10-04, 13:00
Avstängd
ResanTillMelonias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezity

Det händer mig också 1-2 ggr om året . Jag tycker också det är häftigt. Man ligger på helspänn och väntar på vad som ska komma. Man kan t.o.m. höra ljuden inne i huvudet. Det brukar vara väldigt kort, men en gång förra sommaren hade jag en helt sjuk upplevelse av detta en längre stund där jag t.o.m. klev upp och gjorde saker innan jag ”vaknade till”.

För mig är det stress och nya miljöer/mycket intryck som har orsakat detta. T ex börjat på ett nytt jobb. Jobbade under en strobe i flera timmar, och natten efter hade jag en sådan dröm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in