Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-06-12, 13:28
Medlem
papercut-ninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spelaroll2021
Är ingen expert på vapen, men kan inte tänka mig att en revolver oavsett kaliber kan komma upp i samma anslagsenergi som en 7.62x39.

På nära håll är det nog hugget som stucket. På håll är det däremot stor skillnad på kulans bana och energi.

Mordvapnet i Palmemordet var också en .357 inte .44 om man ska vara petig.
Citera
2023-06-12, 13:28
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mickey-D
Det finns tiotusentals illegala invandrare i det här landet som officiellt inte "bor" här men finns här ändå och så länge lärare, sjukvårdspersonal m. fl. vägrar att anmäla dessa illegala till polisiära myndigheter kommer denna grupp bara att växa. Vet inte om den nu döda personen tillhörde denna grupp men om han inte går att identifiera så är det högst troligt att han tillhörde denna skara.

Ok. Men menade att han kan ju bott här, även officiellt.

Jag har inte läst att han var svår att identifiera. Men kan ha missat det.
Citera
2023-06-12, 13:29
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Någon tidning skrev ju att han inte bodde i Sverige och att polisen försöker hitta anhöriga i utlandet. Jag vet inget mer än vad tidningarna skriver

Jag läste att han inte var svensk medborgare. Har det stått i media även att han inte bodde här?
Citera
2023-06-12, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bhadrakali
Inte en bra kille, sålde droger och gömde vapen bland annat.

Berätta mer!
Citera
2023-06-12, 13:30
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Han är inte identifierad. Anhöriga har inte hittats.
Reser utan ID. Misstänkt.

Garanterat knarkhandlare, möjligt 43 åringen var måltavlan.
Citera
2023-06-12, 13:31
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taxidriver66
Blev den avlidna 45-åringen träffad i magen?
Ni som kan, hur mycket skada gör en kula i kroppen från en ak-47a?

I värsta fall: spränger leverloberna, penetrerar aorta, sliter sönder bukspottskörtel, river sönder tarmkexet med alla kärl , sliter isär tarmväggarna, krossar njurarna, mjälten och urinvägarna, perforerar magsäcken och krossar möjligen ryggraden och ryggmärgen. Det mesta av detta överlever man inte alt blir väldigt invalidiserad.

Men det kan gå bra om träffen tog mer i mjukdelarna i sidan. Tyvärr är det inte enbart kulan som är problemet, utan tryckvågen som skadar vävnaden åt alla håll och sliter med sig vävnad när den skapar ett stort utgångshål.
Citera
2023-06-12, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moonclimber
Var har du läst eller hört det?
Det ändrar ju bilden media ger ganska mycket om det skulle vara så.

Hört från jämnåriga i Farsta, bor själv i området.
Citera
2023-06-12, 13:32
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taxidriver66
Kan den jämföras med kulan som dödade Olof Palme, dvs en metal piercing kula avfyrad med en magnum 44, den tränger igen även skyddsväst?
Palme sköts inte med en 44. Han sköts med en 357 magnum. ak47 är 3 ggr kraftigare än .357 magnum.
Citera
2023-06-12, 13:34
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Du har gått på skrämselpropagandan från 70-talet.

Behövs väl ingen propaganda. Det kan man väl själv se när fyllot pucklar på sin fru och barn.
När du ser en alkis så tänker du väl "Åh, så där skulle jag vilja bli"
"Där spriten går in går vettet ut".

Allt som är beroendeframkallande blir man ju beroende av. Varför vill man bli beroende?
Jag är visserligen beroende av den lila drogen men blir inte så våldsam av den.

Det lutar lite svagt åt 45-åringen som måltavla nu tycker jag.

Citat:
Garanterat knarkhandlare, möjligt 43 åringen var måltavlan.

OK, tvåa på den.
Senast redigerad av PeterNoster 2023-06-12 kl. 13:39.
Citera
2023-06-12, 13:35
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marvelus
Enligt SVT:s källor arbetar polisen enligt hypotesen att gårdagens masskjutning i Farsta var riktad mot de två pojkar i 15-årsåldern som träffades, varav den ena dog. De två äldre offren ska ha varit förbipasserande. källa Fria Tider idag

Kan mycket väl vara så. Att den äldre kvinnan var oskyldig förstår nog alla, men det känns också fel med en utländsk medborgare i medelåldern rullande på resväskor.

Ingen bör ju iofs förvånas över att oskyldiga dödas och skadas om man skjuter av ett helt magasin med en automatkarbin utanför tunnelbanan tidigt en lördagkväll.

Utvecklingen är verkligen bedrövlig och jag förstår verkligen inte varför inte huvuden rullar hos polisen. När utvecklingen går helt åt helvete och vi har överlägset flest skjutningar och bombdåd i hela Europa så måste det finnas höga myndighetschefer som får ta ansvar genom att sparkas. Om regeringen inte var nytillträdd borde även ansvarig minister ha bett om ursäkt och avgått. Det räcker nu! Det är liksom ingen olycklig slump att det har spårat ur i Sverige.
Citera
2023-06-12, 13:35
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papercut-ninja
Fruktansvärda skador, utgångshålet om kulan träffar rakt och rent och går genom kompakt vävnad är storlek tennisboll.

Trams. Han blev skjuten med minst en helmantlad kula i kaliber 7.62x39. Det blir inte alls sådana skador från sådana kulor, utgångshålet är pennstort. Troligen blev han träffad i huvudet men dog inte genast. Jag har noterat att nästan alla svenska män, även de som sysslar med jakt och skytte eller är verksamma inom militären, har noll koll på kulor, ballistik och vapenteknik.
Citera
2023-06-12, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Sanslöst.

2 skjutna till döds och 2 allvarligt skadade.

Det gör att detta är en utav dom värre skjutningarna i Sveriges Moderna historia.

Det är väl Stureplan, Flink, Uddevalla och Galaxy som var värre. Eventuellt Vårvädersskjutningen med.
Vad i Uddevalla?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in