Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-06-14, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snickartasken
Kommer ihåg hur stor händelse det var med stureplansmorden som visserligen hade 4 dödsoffer.
Men nu är det lite mer normalt med att bränna av salvor med automatvapen och nyheten om en sådan här skottlossning berör inte lika mycket längre.

Inte bara 4 döda, utan också ett mycket stort antal skadade. En ganska mycket värre händelse helt enkelt, men jag har inget minne av att det skulle ha varit en så hemskt mycket större nyhet än den i tråden.
Citera
2023-06-14, 19:47
Medlem
Refunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Nä. Någon får gärna förklara varför också, jämfört med sina afrikanska grannar är dom rena rama eliten.
Det är inte så många "ekonomiska migranter". De jag har kommit i kontakt med har flytt från militärtjänsten i hemlandet som är att jämföra med ett slaveri. Skulle säga att majoriteten får jobb och lär sig svenska inom några år. Så ja, Eritreaner har bättre förutsättningar än de flesta andra afrikaner.
Citera
2023-06-14, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkensune
Snarare troligt att det var 15-åringarna. Antingen en av dem eller båda två. I synnerhet om man ser till det som kommit fram tidigare. Att en yrkeskriminell sagt att det är skottpengar på sådana som ser ut att sälja knark.

https://www.expressen.se/nyheter/kri...-barnsoldater/
Ok, men i så fall var det inte dem personligen som man var ute efter utan random försäljare. Jag håller fortfarande en slant på 43-åringen.
Citera
2023-06-14, 19:55
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av songline
Ok, men i så fall var det inte dem personligen som man var ute efter utan random försäljare. Jag håller fortfarande en slant på 43-åringen.

Vad exakt är det som skulle peka mot honom menar du? Den ena 15-åringen som i sociala medier sitter och viftar med gängtecken skulle alltså inte vara lågoddsaren i din värld?

Det mest sannolika är att ena eller båda 15-åringarna hade någon form av anknytning till något gäng och att någon annan vill markera.
Citera
2023-06-14, 19:56
Medlem
Marchionesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilllkkk
Han var inte kriminell utan var hobby fotograf som ställde upp för att fotografera hos en vän.

Ok. Nu har vi fått mer information om honom från media också. Det har ju skrivits mest om Elias förut.
Citera
2023-06-14, 20:00
Medlem
joppepis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av songline

Varför inte kvinnan? Kan hon vara huvudman i en knarkkartell?
De skjuter henne med flit för att avleda uppmärksamheten.
Flyttade till Farsta strax innan för att verka vara en lokalbo.
Citera
2023-06-14, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Jag har inte uppfattat det som att den som sköt befann sig i bilen. Man jag har ingen säker info om detta.

Det kan givetvis vara som du säger. Men jag tror inte att GM varken satt i bilen och sköt vilt, eller stod på gatan och började skjuta vilt. Jag tror att han siktade i början. Det är det ”normala”. Sen tappade han koncentrationen.

Vad får dig att tro på din teori?

Vet inte om jag tror på min egna teori. Men förstår inte varför E skulle vara måltavlan.
Citera
2023-06-14, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkensune
Vad exakt är det som skulle peka mot honom menar du? Den ena 15-åringen som i sociala medier sitter och viftar med gängtecken skulle alltså inte vara lågoddsaren i din värld?

Det mest sannolika är att ena eller båda 15-åringarna hade någon form av anknytning till något gäng och att någon annan vill markera.
Det som pekar mot honom är att han befann sig på en plats i närheten av brottsplatsen som man gjort upp i förväg om att han skulle vara på och att det borde vara enkelt att förutsäga vägen till tunnelbanan. Ville man komma åt honom var detta ett bra tillfälle. Låter på hans släktingar som att han inte rörde sig ute så ofta annars.
Småkillarna är mycket mer rörliga mål. Förutsatt att någon verkligen personligen var måltavla är 43-åringen mest trolig.
Senast redigerad av songline 2023-06-14 kl. 20:06.
Citera
2023-06-14, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petunia78
Vet inte om jag tror på min egna teori. Men förstår inte varför E skulle vara måltavlan.

Frågan gällde varför du trodde att skytten befann sig i bilen, eftersom du frågade om bilen rörde sig
Citera
2023-06-14, 20:03
Bannlyst
43-Åringen Och Tanten Har Inget Med Detta Att Göra ! Det Var En Annan Man På Platsen Som Allt Detta Handlar Om
Citera
2023-06-14, 20:08
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Inte bara 4 döda, utan också ett mycket stort antal skadade. En ganska mycket värre händelse helt enkelt, men jag har inget minne av att det skulle ha varit en så hemskt mycket större nyhet än den i tråden.

Det upplevs väl som värre dvs mer skrämmande, när det (som i det här fallet) inte är knutet till någon specifik situation (t.ex. kroggräl). Vid den här skjutningen är motivet är oklart och möjligheten finns, att det inte fanns ngn specifik måltavla.
Citera
2023-06-14, 20:09
Medlem
GuldkalvenAxels avatar
Det var ett inträdesprov för skyttarna att få vara med i gänget. Alla offer var där av misstag men då hade andra riskerat blir skjutna i stället om dessa inte varit där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in