Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-06-12, 19:34
Medlem
Venators avatar
I torsdags den 8 juni inträffade en drunkningsolycka i Östra Göinge kommun i Skåne, då man upptäckte att en flicka yngre än 10 år låg livlös i en bassäng. Hon fördes till sjukhus och avled nu den gångna helgen. Enligt polisen finns i dagsläget ingen misstänkt men de utreder händelsen som misstänk vållande till annans död.

Källa: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sk...olycka-i-skane

Så lite oklart hur ung hon egentligen var och hur mycket tillsyn som man i så fall kan kräva. Det finns ju två fall från senare år där fäder dömdes för att inte haft full koll på ett litet barn som drunknade; i ena fallet en 20 månaders pojke och i det andra en treåring. Kanske en parallell? Eller kan detta ha varit ett badhus eller liknande med professionell personal? Någon som känner till mer?
Citera
2023-06-12, 19:37
Medlem
Venators avatar
Här är de två tidigare fallen jag nämnde, ifall det kan vara något liknande nu. Som förälder är det ju svårt att tänka sig något värre...

Treåring drunknade i familjens pool – pappa döms för brott:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/bl...doms-for-brott

Pappa döms – tittade i mobilen när sonen drunknade:
https://nyheter24.se/nyheter/inrikes...onen-drunknade
Citera
2023-06-12, 19:39
Personal i badhus har inget ansvar för badande barn. Det är upp till föräldrarna.
Citera
2023-06-12, 19:55
Moderator
OYs avatar
Datum tillagt i rubriken.

/Mod
Citera
2023-06-12, 19:59
Medlem
subrosas avatar
Finns ingen misstänkt men ändå har något vållat?
Citera
2023-06-12, 20:10
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Datum tillagt i rubriken.

/Mod

Tack!

Citat:
Ursprungligen postat av subrosa
Finns ingen misstänkt men ändå har något vållat?

Ja, det är väl rimligt att starta en utredning för att se om det finns någon som kan misstänkas för vållande.
Citera
2023-06-12, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Tack!

Ja, det är väl rimligt att starta en utredning för att se om det finns någon som kan misstänkas för vållande.

Jag trodde det var en familje-pool flickan hade drunknat i men nu när jag tänker efter har alla utomhusbad öppnat. Så kan vållande rubriceringen vara pga att hon tillåtits att vara på badet utan sina föräldrar? Det är väl 12 års gräns på de flesta anläggningar ?
Citera
2023-06-12, 20:26
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Jag trodde det var en familje-pool flickan hade drunknat i men nu när jag tänker efter har alla utomhusbad öppnat. Så kan vållande rubriceringen vara pga att hon tillåtits att vara på badet utan sina föräldrar? Det är väl 12 års gräns på de flesta anläggningar ?

Sökte på bad i Östra Göinge:
Östra Göinge har en simhall belägen centralt i Broby som är öppen höst, vinter och vår. Vi har även två friluftsbad: Trollabadet i Glimåkra beläget i norra delen av byn nära Skåneleden samt Hanaskogsbadet beläget centralt i Hanaskog nära busstationen. Friluftsbaden är öppna sommartid juni-augusti.
Trollabadet hade öppet i torsdags, Hanaskogsbadet öppnade i fredags. Och kommunen skriver:
OBS! Baden är obevakade och bad sker på eget ansvar. Föräldrar ansvarar för sina barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in