Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-06-14, 07:37
  #1
Medlem
Tjena alla musikälskare!

https://www.youtube.com/watch?v=hZVYNShTyE4

Kortfattat så är jag som person 30 år och har alltid hållit på med musik men först nyligen som jag börjat experimentera med hiphop. Har alltid lyssnat på gammal hiphop hela mitt liv i perioder så det är inget helt främmande såklart. Har gjort ett tiotal låtar senaste halvåret och funderar på att färdigställa ett album framöver, denna låt är en av dom. Inte den bästa enligt mig, men den senaste att bli färdigställd.

Låten ifråga har jag gjort själv när det gäller beat och text. Har samplat från en låt som heter Rhapsody in red av Cy Coleman. Även spelat in lite gitarr och övrig percussion till låten. Använder fl studio, ett pissgammalt yamaha-ljudkort och en mick av billigare typ. Tycker personligen man kan åstadkomma bra ljud med billiga grejer om man bara vill

Personligen älskar jag melodin från orginallåten och tycker den passar bra till hiphop. Skulle inte förvåna mig om någon samplat låten förut och vore oerhört kul om nån kände igen den. Med det sagt så är jag ändå novis när det gäller att faktiskt skapa hiphop men uppskattar åsikter oavsett. Ibland arbetar man med något så mycket att man tappar greppet om det och det blir svårt att faktiskt avgöra om det är vettigt eller inte liksom.

Texten ifråga är mörk och det är det mesta jag skriver, skulle själv kalla det för nån form av satanist-hiphop, åtminsone sett till övriga låtar. Vill någon höra mer så säg till och håll utkik Ha en fin dag gott folk!
Citera
2023-06-14, 08:05
  #2
Medlem
vemsfels avatar
Gillar det. Påminner om tidigt Non Phixion/Jedi mind tricks. Samplet satt grymt. Använts en tidigare gång enligt whosampled.
Citera
2023-06-14, 08:10
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemsfel
Gillar det. Påminner om tidigt Non Phixion/Jedi mind tricks. Samplet satt grymt. Använts en tidigare gång enligt whosampled.


Tackar så mycket, uppskattas! Roligt med infon, ska kika på de
Citera
2023-06-14, 08:19
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemsfel
Gillar det. Påminner om tidigt Non Phixion/Jedi mind tricks. Samplet satt grymt. Använts en tidigare gång enligt whosampled.

Instämmer att det har lite Jedi mind tricks feeling på de, gillade det också!
Citera
2023-06-14, 08:35
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomte-morfar
Instämmer att det har lite Jedi mind tricks feeling på de, gillade det också!

Kul att höra! Kika gärna andra låten på YouTube om du vill, lite "modernare" stuk med video till
Citera
2023-06-14, 13:34
  #6
Medlem
OneTaps avatar
de va tungt. dunka den högt som satan i bilen med rutorna nere när ja va på stan nyss :P typ som en blandning av eminem o biggie smalls med lite svenskt krut =)
Citera
2023-06-14, 13:55
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneTap
de va tungt. dunka den högt som satan i bilen med rutorna nere när ja va på stan nyss :P typ som en blandning av eminem o biggie smalls med lite svenskt krut =)

Haha men satan vilken komplimang! Tackar ödmjukast Håll gärna utkik framöver så kommer det förmodligen ett helt album
Citera
2023-06-14, 14:01
  #8
Medlem
BenDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jnsjnsjns
Tjena alla musikälskare!

https://www.youtube.com/watch?v=hZVYNShTyE4

Kortfattat så är jag som person 30 år och har alltid hållit på med musik men först nyligen som jag börjat experimentera med hiphop. Har alltid lyssnat på gammal hiphop hela mitt liv i perioder så det är inget helt främmande såklart. Har gjort ett tiotal låtar senaste halvåret och funderar på att färdigställa ett album framöver, denna låt är en av dom. Inte den bästa enligt mig, men den senaste att bli färdigställd.

Låten ifråga har jag gjort själv när det gäller beat och text. Har samplat från en låt som heter Rhapsody in red av Cy Coleman. Även spelat in lite gitarr och övrig percussion till låten. Använder fl studio, ett pissgammalt yamaha-ljudkort och en mick av billigare typ. Tycker personligen man kan åstadkomma bra ljud med billiga grejer om man bara vill

Personligen älskar jag melodin från orginallåten och tycker den passar bra till hiphop. Skulle inte förvåna mig om någon samplat låten förut och vore oerhört kul om nån kände igen den. Med det sagt så är jag ändå novis när det gäller att faktiskt skapa hiphop men uppskattar åsikter oavsett. Ibland arbetar man med något så mycket att man tappar greppet om det och det blir svårt att faktiskt avgöra om det är vettigt eller inte liksom.

Texten ifråga är mörk och det är det mesta jag skriver, skulle själv kalla det för nån form av satanist-hiphop, åtminsone sett till övriga låtar. Vill någon höra mer så säg till och håll utkik Ha en fin dag gott folk!

Din engelska är hemsk, men det hindrade inte Yung Lean från att slå i USA. Men ändå, hade varit kul att höra nåt på svenska.

Det finns en norsk producent som proddat åt svenskar som kallar sig JNS, kan vara bra att vera kanske.
Citera
2023-06-14, 14:28
  #9
Medlem
TheJackets avatar
Det låter bra men du får fila på din engelska
Citera
2023-06-14, 14:56
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Det låter bra men du får fila på din engelska

Jarå kämpar vidare! Är mer van vid engelska än svenska egentligen men är nytt med just hiphop, försöker bli mer medveten med uttal och tydlighet oså tack iallafall!
Citera
2023-06-14, 15:04
  #11
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jnsjnsjns
Jarå kämpar vidare! Är mer van vid engelska än svenska egentligen men är nytt med just hiphop, försöker bli mer medveten med uttal och tydlighet oså tack iallafall!

Du måste inte låta som en Amerikan, men hitta en jämn accent bara. Nu ändras den lite fram och tillbaka. Annars är det bra som sagt!
Citera
2023-06-14, 21:08
  #12
Medlem
Dollmens avatar
Ganska ok. Bra början. Här har du lite ”old school” sthlm. https://youtu.be/eyuHjPnHgnE
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback