2023-06-16, 13:19
Medlem
De flesta har en partiledare, Mp har två språktrattar, men skulle ett parti kunna ha endast en partistyrelse (styrelsen verkar vara nödvändig, en del av föreningsstrukturen) utan att det finns någon uttalad ledare? Att man låter sakkunnig debattera respektive fråga istället för att en ledare debatterar på bredden? Finns det något i konstitutionen eller valsystemet som hindrar ett parti utan ledare?
Citera
2023-06-16, 13:24
Medlem
Det är ofta sakpolitiska som deltar i respektive debatt, framförallt i riksdagen, men oftast partiledaren i tv-sända debatter.
Måste och måste, bra att ha en som har yttersta ansvaret som i alla (flesta) föreningar som har ordförande och företag VD.
Citera
2023-06-16, 14:14
Medlem
Partier behöver INTE ha en partiedare, däremot en kontaktperson.
Såhär skriver den ansvariga myndigheten, "Valnämnden":
Citat:
Vem som helst kan bilda ett politiskt parti. Det finns inga regler för hur ett parti ska bildas eller hur ett parti ska vara organiserat.
https://www.val.se/for-partier/bilda-parti.html
Citera
2023-06-16, 17:32
Medlem
Tranquility Bass avatar
Nej, ett parti behöver inte en partiledare eller ens en partistyrelse.

Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Partier behöver INTE ha en partiedare, däremot en kontaktperson.
Såhär skriver den ansvariga myndigheten, "Valnämnden":

https://www.val.se/for-partier/bilda-parti.html

Valmyndighetens krav gäller bara om man vill registrera sitt parti. För övrigt så är Valnämnd något annat nämligen den kommunala myndighet som har det praktiska ansvaret för val i en kommun.
Citera
2023-06-16, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Nej, ett parti behöver inte en partiledare eller ens en partistyrelse.

Valmyndighetens krav gäller bara om man vill registrera sitt parti. För övrigt så är Valnämnd något annat nämligen den kommunala myndighet som har det praktiska ansvaret för val i en kommun.

Som jag tolkar det så behöver man ingen partiledare för att registrera ett parti. Det som TS handlade om.
Men för att delta i ett val måste man ange en kontaktperson.
Citera
2023-06-16, 18:44
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Men för att delta i ett val måste man ange en kontaktperson.

Måste man? Ett parti behöver inte vara registrerat, om jag minns rätt, så vem ska då vara kontaktperson? Om Kalle Anka-partiet får 4,1 procent av rösterna i Riksdagsvalet så blir man väl partiet invalt oavsett om man har kontaktperson eller inte?
Citera
2023-06-16, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Måste man? Ett parti behöver inte vara registrerat, om jag minns rätt, så vem ska då vara kontaktperson? Om Kalle Anka-partiet får 4,1 procent av rösterna i Riksdagsvalet så blir man väl partiet invalt oavsett om man har kontaktperson eller inte?
Följ min länk ovan och läs på. Jag tolkar det så, men jag kan ha fel.
Citera
2023-06-16, 19:29
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Följ min länk ovan och läs på. Jag tolkar det så, men jag kan ha fel.

Se där, lagstiftningen verkar ha ändras sedan jag läste på senast. Man kan lära sig något nytt även en fredagskväll.
Citera
2023-06-16, 20:20
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Det är ofta sakpolitiska som deltar i respektive debatt, framförallt i riksdagen, men oftast partiledaren i tv-sända debatter.
Måste och måste, bra att ha en som har yttersta ansvaret som i alla (flesta) föreningar som har ordförande och företag VD.

Det där var väl så långt ifrån ett svar på frågan man kan komma? Frågan var ju ifall det finns lagkrav på att partier ska ha partiledare. Men andra har svarat rätt i tråden så ingen behöver läsa ditt dravel.
Citera
2023-06-16, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Det där var väl så långt ifrån ett svar på frågan man kan komma? Frågan var ju ifall det finns lagkrav på att partier ska ha partiledare. Men andra har svarat rätt i tråden så ingen behöver läsa ditt dravel.
Jag svarade på denna fråga i inlägget

Att man låter sakkunnig debattera respektive fråga istället för att en ledare debatterar på bredden?
Citera
2023-06-24, 12:25
Medlem
Fram till en bit i 1900 talet hadde vi Enmansvalkretsar och ( tror att bara sossarna) hadde Partiledare.
Fast numera med valsystemet vi har måste varje Parti har en Ledare
Citera
2025-04-14, 19:24
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska

Det beror ju på hur många röster man vill få. Vill man vara kvar i Riksdagen, eller är det OK att åka ut från den? Det är en begåvningsfråga som inte alla förstår sig på.

Skiter man i väljarna, så kan man också skita i partiledaren. Vill man vinna så har däremot partiledaren STOR betydelse!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in