Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-06-18, 06:56
  #1
Medlem
kalle55s avatar
----------
Har nu provat alla ChatGPT, GitHub Copilot, GitHub codespaces osv...
Man kan idag ta nästan alla online IT licenser,
utan att ens läsa uppgifterna.
Jag undrar nu....

Är det möjligt att arbeta som programmerare odyl
på tex distans och klara arbetsuppgifter
enbart mha av ChatGPT, GitHub Copilot, GitHub codespaces osv... ??


MagI
............
Citera
2023-06-18, 11:45
  #2
Medlem
Jasper.Newtons avatar
Nej.
Citera
2023-06-18, 11:46
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle55
----------
Har nu provat alla ChatGPT, GitHub Copilot, GitHub codespaces osv...
Man kan idag ta nästan alla online IT licenser,
utan att ens läsa uppgifterna.
Jag undrar nu....

Är det möjligt att arbeta som programmerare odyl
på tex distans och klara arbetsuppgifter
enbart mha av ChatGPT, GitHub Copilot, GitHub codespaces osv... ??


MagI
............
Ja, lite grundkunskap bara sen kan du använda ai. Snart kommer ai byta ut 95% av programmerar flottan i världen.
Citera
2023-06-18, 21:58
  #4
Medlem
WebDevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle55
----------
Har nu provat alla ChatGPT, GitHub Copilot, GitHub codespaces osv...
Man kan idag ta nästan alla online IT licenser,
utan att ens läsa uppgifterna.
Jag undrar nu....

Är det möjligt att arbeta som programmerare odyl
på tex distans och klara arbetsuppgifter
enbart mha av ChatGPT, GitHub Copilot, GitHub codespaces osv... ??


MagI
............
Hade inte ChatGPT och dyl varit så skräpiga på kod så kanske. Har kollegor som slutat använda skiten pga hur sämst den är. Dessutom behöver man ju vara utvecklare för att ens fatta vad den ska försöka göra och för att kunna veta vad den gjort fel osv. Tror man att dylika saker kan ersätta programmerare rakt av så är man efterbliven.

Det är svårt att få jobb som ny uvecklare även för de som utbildat sig och övat en massa hemma. Så knappast att någon anställer någon lallare som suttit lit med ChatGPT
Citera
2023-09-05, 04:54
  #5
Medlem
Nej! Hade 3 års erfarenhet + läst 2000 sidor bok i Python månaden innan jag upptäckte ChatGPT som är bättre än 4 miljoner användare på Linkedin.

Har ett projekt hemma med komplicerat kravspec. Hållit på 2 dagar för en skript som inte är klar än. Fick fråga det igen och testat 20+ versioner för samma funktion. Det förväntas bli 25 olika skript vilket tar 1 månad minst. Har gjort detta än så länge (nltk, str, row, or). Det är or-grind som jag är inte färdig med. Minns bara 3 projekt som jag gjort med python och det är i det här året.

De enda programmerare jag känner till finns på github. Apify är gratis web scraper som jag använt till youtube. Då jag inte mött svenska kodapor utgår jag från att ChatGPT lyckas bättre än 9/10. Om du är missnöjd med indier så är du efterbliven som inte kan vara tydlig. Kravspec fås med personlighet snarare än utbildning. LLM är det bästa som hänt med systemutveckling!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback