Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-06-19, 13:20
  #1
Medlem
Snart stundar en ny säsong av världens roligaste hockeyliga så tänkte att det är dags att starta upp en tråd om kommande säsong! Föregående säsong gick MoDo upp till SHL och Västervik räddades kvar trots förlorat negativt kval då Vita Hästen hoppat av pga konkurs.

Nytillkomna lag: Brynäs IF (SHL), Nybro Vikings (Hockeyettan)

Vad tror ni om kommande säsong? Kommer Brynäs studsa upp direkt? Hur klarar Djurgården baksmällan från föregående säsong? Kommer AIKs satsning ge resultat? Hur klarar sig nykomlingen Nybro? Kan Björklöven kliva över tröskeln som man fastnat på senaste säsongerna? Klarar sig Västervik kvar eller åker de ut? Kan Mora hantera tappet av alla spelare och tränare? Kan SSK, Karlskoga och Västerås utmana på allvar?

Ja, frågorna är många

Kör vi
Citera
2023-06-19, 13:33
  #2
Avstängd
Taxidriver66s avatar
Det enda som är säkert är att björklöven kommer misslyckas med att gå upp i SHL, som vanligt.
Citera
2023-06-19, 14:12
  #3
Medlem
OneTaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taxidriver66
Det enda som är säkert är att björklöven kommer misslyckas med att gå upp i SHL, som vanligt.
nä ja tror dom kommer klara er. de ser lovande ut o ja tror dom har en riktigt bra chans =)
Citera
2023-06-20, 09:48
  #4
Medlem
Jag tror AIK kommer kunna bygga vidare på det man skapade mot MoDo. Dels med publikstämningen
och dels med spelet. Många fina nyförvärv in, gäller att hitta nån kvalificerad till förstaspaden. Om Blomqvist och Stillman kan skapa kontinuitet så bör detta vara ett topp 6 lag. Play dirty!
Citera
2023-06-20, 17:23
  #5
Medlem
Som jag ser det spelar Djurgården, Löven och Brynäs på en egen nivå, medan lag som SSK, Karlskoga, Västerås och Mora tappar mark varje säsong nu. AIK har helt klart haft en spännande silly, men deras (brist på) publik är en sån jävla anti-tillgång att jag har svårt att se det laget göra någon seriös forcering innan folk faktiskt börja bry sig om dem. Kanske att fotbollslagets haveri kan locka folk att bry sig om vintersport istället?

I botten blir det också tajt, gissar jag på. Tror att Kristianstad eller Västervik ryker när det ska avgöras i bäst av sju där nere, vilket känns lite tråkigt då jag inte besökt någon av dessa arenor än, och knappast kommer hinna med det den här säsongen heller. I övrigt tycker jag att det är KUL med Nybro tillbaka istället för något lag som typ Kalmar eller Väsby, som jag inte har något till övers för.
__________________
Senast redigerad av Konstantinpoopel 2023-06-20 kl. 17:26.
Citera
2023-06-21, 19:15
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konstantinpoopel
Som jag ser det spelar Djurgården, Löven och Brynäs på en egen nivå, medan lag som SSK, Karlskoga, Västerås och Mora tappar mark varje säsong nu. AIK har helt klart haft en spännande silly, men deras (brist på) publik är en sån jävla anti-tillgång att jag har svårt att se det laget göra någon seriös forcering innan folk faktiskt börja bry sig om dem. Kanske att fotbollslagets haveri kan locka folk att bry sig om vintersport istället?

I botten blir det också tajt, gissar jag på. Tror att Kristianstad eller Västervik ryker när det ska avgöras i bäst av sju där nere, vilket känns lite tråkigt då jag inte besökt någon av dessa arenor än, och knappast kommer hinna med det den här säsongen heller. I övrigt tycker jag att det är KUL med Nybro tillbaka istället för något lag som typ Kalmar eller Väsby, som jag inte har något till övers för.

Djurgården har spelat på en egen nivå, men lyckas de upprätthålla det säsong 2 i HA? Tveksamt om du frågar mig. Speciellt när man tappat i princip alla talanger till SHL. Dessutom får man inte glömma Djurgårdens kräftgång i höstas/vintras. Tränarbyte och väldigt många spelare på kontrakt. Ekonomin är inte speciellt bra kommande säsong, om man jämför med föregående säsong och det faktum att man inte klarade avancemang.

Mora hade chansen säsongen som var men uppträdde förvånansvärt passivt mot MoDo. Trist att se ett sådant klassiskt lag falla bort efter säsongerna i SHL. Blir nog en del mittensäsonger framöver. En talangfabrik skulle jag kalla Mora för, med bra juniorlag. Kanske har man insett att det bästa är att förädla det ett tag tills man återhämtat sig från covid. Vore kul att se en satsning i Dalarna igen.

Angående AIK så är det ju tyvärr så, jo tack man vet ju själv som supporter. Fotbollen bryr jag mig inte särskilt mycket om, men dessvärre har man problem med att locka renodlade hockeysupporters till Hovet. Förhoppningsvis kan vi bygga vidare på stämningen som vi hade mot MoDo. Då gungade Hovet. Med en spännande silly och en kräftgång i fotbollen så tror jag nog man har ett uppsving på gång till höst rent publikmässigt. Där är det tur att Djurgården inte gick upp, så vi får derbyn igen. Även om bara 2 stycken kommer spelas på Globen.

Kristianstad tvingas ur HockeyAllsvenskan nu pga nekad elitlicens. Tråkigt. De har ändå en del trogna fans om än stökiga. Får se vilka som ersätter...
Citera
2023-06-21, 21:30
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BattlestarValhalla
Kristianstad tvingas ur HockeyAllsvenskan nu pga nekad elitlicens. Tråkigt. De har ändå en del trogna fans om än stökiga. Får se vilka som ersätter...

Ja, jävlar, det var faktiskt en chock för mig. Oerhört tråkigt när upp och ned-gångar inte avgörs sportsligt, kommer definitivt sakna Kristianstad, som ju lite har tagit över Bofors roll som skitgänget från obygden som skapar rubriker var de än drar fram. Undrar hur mycket deras vansinniga bråk med de egna supportrarna, och då menar jag inte hjonet med knallskottet, har kostat rent ekonomiskt?

Rimligtvis ska det väl bli Kalmar som tar över deras plats nu? Osäker hur jag skulle känna mig som Kalmarsupporter i det här läget. Kul att gå upp, javisst, men rövigt att bli snuvad på att få fira uppflyttningen och värdelösa förutsättningar för att rekrytera spelare. Gällande KHK lär väl gamarna hålla sig framme när spelarna ska hitta nytt, kanske Kalmar lyckas fånga någonting?
__________________
Senast redigerad av Konstantinpoopel 2023-06-21 kl. 21:32.
Citera
2023-06-21, 21:36
  #8
Medlem
Nybro har värvat smart och kommer överraska de flesta. Tror det kommer gå riktigt bra (för en nykomling).

Lustigt att KIK och svenska ishockeyförbundet är så oense om vad 8 procent av föreningens omsättning innebär. Troligen klubben som försökt bygga luftslott där.

Kalmar ser jag som rätt körda vid uppflyttning. Den andra nykomlingen har redan tagit fynden som fanns i HA, och det blir sent att spetsa till truppen from nu med vad som krävs.
Citera
2023-06-21, 23:06
  #9
Medlem
MitchRapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forest-Militia
Nybro har värvat smart och kommer överraska de flesta. Tror det kommer gå riktigt bra (för en nykomling).

Lustigt att KIK och svenska ishockeyförbundet är så oense om vad 8 procent av föreningens omsättning innebär. Troligen klubben som försökt bygga luftslott där.

Kalmar ser jag som rätt körda vid uppflyttning. Den andra nykomlingen har redan tagit fynden som fanns i HA, och det blir sent att spetsa till truppen from nu med vad som krävs.

Så är det men mycket handlar om det finns driv i folket inom kalmar. Vad de ställer på isen är inte så viktigt. Vad de behöver är en ledare utanför det sportsliga och en inom det sportsliga som kan bygga vidare. Målet är säkert att hänga kvar men, internt borde målet vara att bygga på sin organisation för att klara allsvenskan, utanför isen kommande år öven om de åker ner så kan de ta sig upp igen.

Brynäs borde vinna, men av någon anledning går de alltid bort sig och spelarna gör myteri. Litar inte på att de jobbar ihop hela säsongen.

Ska bli väldigt intressant att följa Nybro.
__________________
Senast redigerad av MitchRapp 2023-06-21 kl. 23:14.
Citera
2023-06-21, 23:42
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forest-Militia
Nybro har värvat smart och kommer överraska de flesta. Tror det kommer gå riktigt bra (för en nykomling).

Lustigt att KIK och svenska ishockeyförbundet är så oense om vad 8 procent av föreningens omsättning innebär. Troligen klubben som försökt bygga luftslott där.

Kalmar ser jag som rätt körda vid uppflyttning. Den andra nykomlingen har redan tagit fynden som fanns i HA, och det blir sent att spetsa till truppen from nu med vad som krävs.

Ja, Nybro har gjort det bra. Stabil HC och fått in en del fina nyförvärv.

Om Kalmar tar Kristianstadsplats så är det ingen högoddsare att det blir Kalmar - Västervik i ett negativt kval. Ser gärna att Västervik åker ut, vilket de redan borde gjort om de inte räddats av Vita Hästens konkurs. Väsby blev väl också uppflyttade till HA för några säsonger sen, och fick beskedet ganska sent likt Kalmar.

Lycka till med att bygga ett lag redo för HA när det snart är Juli...
Citera
2023-07-29, 12:38
  #11
Medlem
Fred Friendlys avatar
Fler härliga lag i allsvenskan än i SHL med plastiga Linköping, Örebro, Redhawks och Lökers: aik, Djurgården, Brynäs, Västerås, Löven, Södertälje. Många mer betydligt mer spännande matcher att se som utomstående.
Citera
2023-07-30, 11:23
  #12
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
Fler härliga lag i allsvenskan än i SHL med plastiga Linköping, Örebro, Redhawks och Lökers: aik, Djurgården, Brynäs, Västerås, Löven, Södertälje. Många mer betydligt mer spännande matcher att se som utomstående.
De som har lag i SHL skulle så klart säga emot, men faktum är att Hockeyallsvenskan är mer intressant än SHL med alla klassiska lag och derbyn.
Som SSKare önskar jag nu bara att LHC ska komma ner också så blir det riktiga hatmatcher och röj på läktarna. Klubbarnas supportrar hatar varandra mer än de rivaliserade stockholmsklubbarna efter en smutsig historia mellan varandra.
Som SSKare har man slutspelsmatcherna då man slog ut LHC nästan lika högt som SM-guldet

Nästa säsong kommer att bli väldigt intressant.
Kommer Brynes hålla för favoritskapet? Många som åker ner från SHL gör de inte.
Hur kommer SSKs satsning synas. Många bra spelare har tillkommit men personligen är jag ändå lite tveksam att de håller.
Blomstrand tex kunde vara väldigt slö senast han var i SSK, och var satt på läktaren ett par matcher pga detta. Och hur håller Dyk. Grymt bra i SSK senast men nu med skadehistorik och flera år äldre.
Håller målvaktssidan (med Tomas Sholl och Claes Endre) samma klass om förra säsongen med Nikita Tolopilo.
Och den största frågan. Kommer Videll att dominera ligan i år igen!?

Många lag satsar men man behöver ju bara titta på Björklöven för att förstå hur svårt det är att lyckas i Hockeyallsvenskan.

Det kommer att bli en väldigt spännande säsong helt klart.
__________________
Senast redigerad av Enders.Aldebrink 2023-07-30 kl. 11:25.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback