2023-06-21, 14:42
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BekraftadNeger
Ja det är faktiskt så enkelt. Sedan simmar frivillig grodman ner till båten, surrar fast den och kapten Haddock vevar upp vajern på sin pipa.

Vilken ångest de måste ha, speciellt ägarna som inte lyssnade på de som påpekade säkerhetsriskerna. Inte mycket syre kvar, kanske ingen mat och fullt med piss och skit inne i båten. Mysig sätt att dö på.

Tragiskt men dessa personer ser vi aldrig mer, i alla fall inte i livet. Räddningsinsatserna är mest symbolhandlingar för att visa att man försöker, trots att det är kört.

Man får antingen bra korkad eller bra ignorant för att inte inse hur passat standardmässigt det är att köra ned en ROV och fästa en lina på ett objekt på botten.
Citera
2023-06-21, 14:42
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdamSmith
Här är en video från Sub Brief där en som är riktigt kunnig om ubåtar går igenom det som skett

https://www.youtube.com/watch?v=4dka29FSZac&t=4s

Oj, jag trodde den var konstruerad som en COPV composite overwrapped pressure vessel. Men den har alltså ingen metall-liner alls i mittendelen?

Kommer olustigt nog att tänka på SpaceX och en av deras haverier där en COPV under tryckt utifrån var boven.
Citera
2023-06-21, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Fast den här farkosten hade ju inget behov av att "kompensera för tryckförändringar". Den var byggd för att tåla det enorma tryck som råder på ca 5000 meters djup. Så var det tänkt ialla fall.

Tänk dig att du har ett vardagsrum med väldigt kraftiga väggar och tjockt fönsterglas. Du bjuder in fyra personer att kliva på (mot en stor summa pengar) och så ber du att din vän på utsidan stänger till den tjocka dörren. Därefter sänks ditt vardagsrum ned till Titanic medan ni alla fem sitter i fåtöljerna och pratar och tittar ut.
Ni där inne har då hela tiden kvar samma tryck som på land och ni behöver därför inte bry er om att "tryckutjämna" öht.

Den är gjord av kolfiber och matematiskt/teoretiskt ska den hålla för trycket ner tilm 4000m men i praktiken kan kolfibercylindern krackelerat som porslin. De hade inte testat den tillräckligt. Den har varit på djupt vatten förut iallafall 3000 m enligt de uppgifter som finns, bara det kan ha gjort att konstruktionen har försvagats. De anlitade inga experter i det här bygget.
Citera
2023-06-21, 14:45
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HotPopcorn
Det är skillnad. Ingen vill ha hit flyktingarna, så om de försvinner på vägen och aldrig kommer fram är det positivt (men man kan väl låtsas vara lite ledsen). Här handlar det om människor som ville äventyra lite men råkat ut för hemsk olycka, vilket är betydligt enklare att känna medlidande med.

De har knappast förtjänat vad som hänt, med undantag för den där chefen. Han kanske blir nästa person in på Wikipedias lista över folk som dött av sina egna uppfinningar.

”Äventyra lite”? U-båts-experten i SVTs Morgonstudion sa att han aldrig skulle låta nån i sin familj åka ner i en sån här u-båt på såna djup eftersom marginalerna är små och händer det nåt så finns det ingen vettig räddningsplan vilket precis nu skett.

Så länge äventyrarna inte blivit förda bakom ljuset så borde de vara helt införstådda i att en sån här resa är mycket farlig.
Citera
2023-06-21, 14:47
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Nyss från BBC liveblog:

A submarine search and rescue expert in Australia, Frank Owen, tells the BBC his “confidence went up by an order of magnitude” when he heard reports of banging being detected by floating sound detectors.

“There's a couple of reasons for that,” he explains. “Firstly, on board this craft is a retired French navy diver. He would know the protocol for trying to alert searching forces… on the hour and the half hour you bang like hell for three minutes.”

He says the sound signal being picked by a buoy close to the surface also suggests that the sub itself could be near or at the surface.

“Below about 180 metres, the water temperature drops very rapidly,” he explained. “That creates a layer that the [sonar signal] bounces off. But if you’re in the same depth water it tends to go quite straight.”

Even if Titan is at the surface, it will be difficult to spot. Very little of the small, white vessel sits above the water.

But using an array of sound-detecting buoys to triangulate the signal could narrow down its position.

https://www.bbc.com/news/live/world-us-canada-65967464

Ja, det är precis det här som är min uppfattning, dessa ljud bör göra det enkelt att lokalisera ubåten.

De bör också ha sonarer på olika djup just för att hantera språngskikt, och de bör ha koll på var språngskikten ligger. Det är ju yrkesmän som håller på med eftersökningen, de borde veta vad de gör och det jag nämner här är liksom grundläggande.
Citera
2023-06-21, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z3r10
Lite osäker på om det finns någon från "räddarnas" perspektiv, om det finns så skulle jag nog också vilja se haha.
Eftersom att det inte riktigt skulle gå att livestreama, med tanke på att det är flera tusen meter under vattnet.

Dock så lär det väll finnas någon livestream som uppdaterar med ny info, om det var de du menade.

Hittade några på youtube från nyhetsprogram:
https://www.youtube.com/watch?v=yauX...nel=CNN-News18
https://www.youtube.com/watch?v=BhP4...b_channel=WION
https://www.youtube.com/watch?v=9jkv...annel=TIMESNOW

Stort tack !
Citera
2023-06-21, 14:51
Bannlyst
Man har alltså hört bankningar.
Citera
2023-06-21, 14:53
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wejo
Troligen är det denna ubåt det handlar om: https://en.wikipedia.org/wiki/OceanG...n_(4000_meters)

Det pratas om tillplattad ölburk.
https://www.expressen.se/nyheter/fja...en-det-hander/
Titanic lär ligga på nästan 4 000 meters djup.
Om jag räknar rätt motsvarar det totala trycket på skrovet på det djupet tyngden av ca 200 000 ton.
Senast redigerad av Korv-Bajs 2023-06-21 kl. 15:03.
Citera
2023-06-21, 14:54
Medlem
Giant Squids avatar
Den där tonårsgrabben måste ju kunna ta en hel del content, selfies där nere i mörkret fram tills batteriet tar slut i kameran.

Men varför ska de bärgas och begravas som någon bestämt hävdade var rätt?
Är det inte gammal sed att det havet tar stannar i havet?
Jag har för mig att det argumentet nämndes efter Estoniakatastrofen.

Om hundra år så är det ju inte lika makabert längre. Man kan åka och titta på Titanic samt en hemmabyggd ubåt med 5 dårar i.

När får Estonia samma turistkultstatus som Titanic?
Citera
2023-06-21, 14:55
Medlem
Halte Haralds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Granhammar
De vet inte om den är på botten eller guppar på havsytan. Oavsett så har den inte lokaliserats. Det är höga vågor och den här sardinburken är gråvit och 6,7 meter lång…den får plats i ditt vardagsrum.
Såg precis en av de sista bilderna som togs på farkosten innan den dök ner, var inget hav att tala om.

Inga höga vågor vad man kan se men du kanske är meteorolog och har stenkoll på havet där?

Pratade med en släkting som överlevt på havet och han sa samma sak, inget hav att prata om där uppe. Men såklart lite komplext att hitta båten nu.
Citera
2023-06-21, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knickedick108
Det finns ingen militär ubåt i världen som har 4000 meter på djupmätaren. Den som anses/ antas kunna gå djupast är amerikanska ”Seawolf”-klassen med officiellt maxdjup 490 meter. Låt vara att den verkliga siffran är något högre men inga 4000 meter.
Hm, läste nånstans att det fanns, men måste isånnafall ha uppfattat fel, eller så var informationen bullshit
Citera
2023-06-21, 14:59
Medlem
Bocconis avatar
Det är ändå spännande när alla ubåtsexperter uttalar sig i media om att slagljuden man har hört kan vara falska, dvs komma från andra saker på havets botten.

Jag skulle gärna vilja ha förklarat för mig vad på havets botten som kan avge slagljud var trettionde minut, dvs varje hel och halvtimme. Jag är varken oceanograf eller marinbiolog, jag tycker dock att det skulle vara för otroligt att det skulle vara en ren tillfällighet att något gör ljud av sig i detta mönster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in