Citat:
Ursprungligen postat av
Halte Harald
Lol.
Min släkting har som jag berättat tidigare hamnst i sjönöd mellan Australien och nya Zeeland, helt själv.
Han simmade i 2timmar över 2 mil innan dom hittade honom
Sen har han varit å dykt på några av de djupaste ställen man kan dyka på och jobbat med svenska räddnings auktioner av militära ubåtar. Så jag tror han vet vad han pratar om
Han menade nog engelska eller nautiska mil (miles) vilket är 1,6 - 1,8 km vilket kan stämma med 2 timmar då ja.
En motionssimmare simmar 2 km/tim.
Citat:
Ursprungligen postat av
Snapcount
Tjo, man skall ju även ha lite mat och dricka under dessa dagar som gått. Om jag förstått det hela rätt så har man haft med sig en sandwich och en mineralvatten med sig. Någon form av "nödkost" som för tillfällen som detta, har jag inte läst om.
Jodå det finns astronautkost som är sammansatt för lite fibrer och litet vätskeintag.
Men gott är det inte.
De skulle säkert hålla en muslimsk bön men visste inte vart Mekka låg, så de snurrade omkring för mycket. Och så satte de igång fritösen i syrgasatmosfären så var katastrofen ett faktum rakt av.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gopnikk
Jag håller med. Det är inte direkt gratis att åka med, det är inte heller gemene man som riskerar livet men ändå håller ubåten så medioker nivå?
Om de bara hade investerat i en högtalare från Wish som låter ”PINNNNG” skulle räddningsskeppen kanske haft en susning nu.
PING-ljudet i ubåtsfilmerna är fejk. Sonaren jobbar på cirka 33,6 kHz, det är ultraljud och det kan vi människor inte höra. Istället måste man sänka frekvensen 2-4 ggr för att den ska bli hörbar genom högtalarna.
PING-ljudet är alltså en konstruerad signal enbart för spänningens skull.
I själva verket är den mycket svag i dB räknat.
Dem behöver inte vara stark för det finns så mycket förstärkningsutrymme ändå
med de elektroniska kretsarna...
Sändareffekten hos sonaren/ekolodet är nämligen mycket svag...