2023-06-21, 21:33
Medlem
Om den imploderat - hur ser det ut i praktiken? Är utbåten 1 cm? Försöker visualisera men vette fan. Någon som kan hjälpa mig visualisera?
Citera
2023-06-21, 21:33
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Om det är så som du säger är det ju bra.., men varför har då inte andra hakat på samma ide med liknande undergående farkoster ?

(vad jag vet, skall sägas)

Vilka är det du tänker på då?

Så många sådana här farkoster tillverkas det nog inte. För mig förefaller det helt naturligt att man bygger i kolfiber så som det är gjort i detta fallet. Men det är ju relativt nytt, så det är inget konstigt att de flesta liknande djupfarkoster som finns inte är i kolfiber, eftersom de är byggda för längre sedan.
Citera
2023-06-21, 21:34
Avstängd
Assault12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Näe du har sådär 50m med luft som max med dekomp i vattenmassan upp , blandgasdyk ger nedåt iaf några hundra med långa dekomp i vattenmassan upp.

Djupdykare i mättnadsdyk hänger med till +500m med heliox och hydroheliox men då med veckolånga dekomp i kammare/dykklocka

Om dom långsamt blivit trycksatta med vanligt luft har dom blivit fulla och domnat bort sakta men ganska smärtfritt , vanlig luft ger vid långvarig exponering motsvarande djup över 60m en tilltagande narkos och vid några motsvarande några hundra meter bara somnat in

Vadå näe, det jag skrev stämmer och det bekräftade du. Har dykt 25 år, så jag har rätt bra koll på läget.
Citera
Medlem
kompjuters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Contragulations
Jobbigt om gubbarna offrat sig och låtit/beordrat 19:åringen strypa dem till döds för att han ensam ska ta del av sista syret i väntan på räddning. Hur bevisar han att det inte är mord om han kommer upp helskinnad?

Alternativt en bögorgie som en sista stund i livet
Citera
Medlem
Johan_08s avatar
Citat:
The US Coast Guard says the five passengers aboard Titan have "limited rations".

In a news briefing, Captain Jamie Frederick says: "In respect to food and water it's my understanding that there are limited rations but I can't tell you exactly how much they have aboard - but they do have limited rations."

https://news.sky.com/story/titanic-s...times-12905748

Man säger inte det här.., då tror jag nog att de skulle ha poängterat det. Att det finns så länge syret räcker.

Mitt svar var till detta inlägg:
(FB) Turistubåt på väg mot Titanic försvunnen (2023-06-19)
Alltså att 96 timmars proviant motsvarar syren i timmar
Citera
2023-06-21, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Hur ska det rent konkret gå till att få upp den? Kan man ens ”dra upp” den? Fungerar tryck etc inne i ubåten och kan det regleras när den stiger om den är trasig?
Så länge tryckskrovet är oskadat så har de samma tryck nu som när de dök, i princip. Då kan man dra upp den hur snabbt som möjligt, i princip. Jämför med när du flyger. Visst kan tryckkabinen på ett stigande flygplan ge lite lock för öronen men det är inget man dör av. Om Titan inte är fullständigt tät så är alla döda. På 3800 meter finns det inget som heter ”den läckte lite i den packningen”.
Citera
2023-06-21, 21:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Halte Harald
Lol.

Min släkting har som jag berättat tidigare hamnst i sjönöd mellan Australien och nya Zeeland, helt själv.
Han simmade i 2timmar över 2 mil innan dom hittade honom
Sen har han varit å dykt på några av de djupaste ställen man kan dyka på och jobbat med svenska räddnings auktioner av militära ubåtar. Så jag tror han vet vad han pratar om

Han menade nog engelska eller nautiska mil (miles) vilket är 1,6 - 1,8 km vilket kan stämma med 2 timmar då ja.
En motionssimmare simmar 2 km/tim.

Citat:
Tjo, man skall ju även ha lite mat och dricka under dessa dagar som gått. Om jag förstått det hela rätt så har man haft med sig en sandwich och en mineralvatten med sig. Någon form av "nödkost" som för tillfällen som detta, har jag inte läst om.

Jodå det finns astronautkost som är sammansatt för lite fibrer och litet vätskeintag.
Men gott är det inte.

De skulle säkert hålla en muslimsk bön men visste inte vart Mekka låg, så de snurrade omkring för mycket. Och så satte de igång fritösen i syrgasatmosfären så var katastrofen ett faktum rakt av.

Citat:
Ursprungligen postat av Gopnikk
Jag håller med. Det är inte direkt gratis att åka med, det är inte heller gemene man som riskerar livet men ändå håller ubåten så medioker nivå?

Om de bara hade investerat i en högtalare från Wish som låter ”PINNNNG” skulle räddningsskeppen kanske haft en susning nu.

PING-ljudet i ubåtsfilmerna är fejk. Sonaren jobbar på cirka 33,6 kHz, det är ultraljud och det kan vi människor inte höra. Istället måste man sänka frekvensen 2-4 ggr för att den ska bli hörbar genom högtalarna.
PING-ljudet är alltså en konstruerad signal enbart för spänningens skull.
I själva verket är den mycket svag i dB räknat.
Dem behöver inte vara stark för det finns så mycket förstärkningsutrymme ändå
med de elektroniska kretsarna...
Sändareffekten hos sonaren/ekolodet är nämligen mycket svag...
Senast redigerad av DrSvenne 2023-06-21 kl. 21:55.
Citera
2023-06-21, 21:37
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Om den imploderat - hur ser det ut i praktiken? Är utbåten 1 cm? Försöker visualisera men vette fan. Någon som kan hjälpa mig visualisera?

Här är ett inlägg jag skrev som hjälper dig att visualisera.

Räkna dock med att tryckskillnaden mellan en ballong och detta fallet säkert är att trycket i fallet med ubåten är 1000 gånger större. Så explosionen/implosionen blir så mycket kraftfullare, typ.

(FB) Turistubåt på väg mot Titanic försvunnen (2023-06-19)
Citera
2023-06-21, 21:40
Medlem
SexgalenZombies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stickadhalsduk
Känns sjukt att folk med så mycket pengar skulle ge sig ut på djupt vatten (ordagrant), helt utan säkerhetstänk.

Visar ju tydligt att förmögna människor inte blivit förmögna pga att de haft ens normalhög iq. Utan pga tur.

Eller så tror förmögna människor att deras rikedom och livserfarenheter av att pengar kunnat köpa dom fria från precis allt trist eller obehagligt tidigare, innebär att de är odödliga och kan ägna sig åt vilka hjärndöda ubåts projekt som helst utan konsekvenser.

Något är uppenbarligen fel i skallen på en del förmögna människor.
Citera
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Läste nånstans att båten klarar 3-4 dygn under ytan. Vet iofs inte om den är laddad för det på en sån där tur.

Att åka ned kostar 250 000 dollar. Nog inga svenssons direkt.
Betala 2,8 msek för sådant skit. Jaja, hade jag varit dem hade jag reklamerat detta erbjudande!
Citera
Medlem
MrPikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna

Ser ut som när Vladimir Komarov crashade mot döden efter sin rymdresa
Citera
2023-06-21, 21:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Atamon
Nästa gång så har de det.
De kommer ej åka ner dit nått mera
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto