2023-06-22, 02:45
Medlem
flashmaners avatar
Imorgon när jag vaknar kommer de att ha hittat Titan.

Hoppas de har hunnit få upp henne då också, eller att hon i alla fall är på väg upp.
Citera
2023-06-22, 02:47
Medlem
Pruttmuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alonen
Allrahelst inte som den är bultad - utifrån! …+300-400 bars tryck…
Jag är ledsen, men om ubåten inte har tagit in vatten så kommer dom att dö av syrebrist imorgon eftermiddag.

Att hitta ubåten är som att leta efter en nål i en höstack.
Citera
2023-06-22, 02:50
Medlem
Pruttmuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Imorgon när jag vaknar kommer de att ha hittat Titan.

Hoppas de har hunnit få upp henne då också, eller att hon i alla fall är på väg upp.
Hur ska dom få upp henne?
Citera
2023-06-22, 02:50
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pruttmuff
Jag är ledsen, men om ubåten inte har tagit in vatten så kommer dom att dö av syrebrist imorgon eftermiddag.

Att hitta ubåten är som att leta efter en nål i en höstack.

En höstack nästan stor som Dalarna…
Citera
2023-06-22, 03:00
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pruttmuff
Hur ska dom få upp henne?

Det beror på varför hon inte redan kommit upp.

I bästa fall räcker det att de lossar henne från något hon fastnat i, så åker hon upp av sig själv.
Eller att de bara bistår henne att släppa sin ballast, så flyter hon upp själv.
Annars kanske de får lyfta upp henne med en lina.

Det sitter en kille på BBC news livesändning som precis nu sa att "it's not as tricky as it might sound", och det är precis vad jag sagt hela tiden också. Det svåra, och viktiga, är att hitta henne. Gör de bara det har de snart fått upp henne, om hon bara är intakt.

Edit: Och nu sa han på BBC "the key thing is to find her". Vad var det jag sa
Citera
2023-06-22, 03:03
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alonen
En höstack nästan stor som Dalarna…

Och en nål som är 7 meter lång, 2,5 meter i diameter och som för oväsen.

Hur svårt kan det va....
Citera
2023-06-22, 03:13
Medlem
Dofternas avatar
Citat:

I bästa fall räcker det att de lossar henne från något hon fastnat i, så åker hon upp av sig själv.

Det sitter en kille på BBC news livesändning som precis nu sa att "it's not as tricky as it might sound", och det är precis vad jag sagt hela tiden också. Det svåra, och viktiga, är att hitta henne. Gör de bara det har de snart fått upp henne, om hon bara är intakt.

Och hur lång tid tar det från det att hon hittas till det att de kan få loss/fästa bogserlinan för att dra upp henne? Tar ju timmar bara att ta sig ner för att påbörja räddningsaktionen.
Citera
2023-06-22, 03:19
Medlem
C.H.Ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av throwaway2
Du menar alltså att förruttnelsen av ett lik tar lika mycket syre som en levandes och panikfylld människa? Det måste jag nästa behöva en källa för att tro

Ok, om vi nu ska behöva gå in på det rent kemiska så är det inte en faktisk förbrukning av syre vid föruttnelse, utan ämnena som bildas och "förgiftar" luften du ska andas. Svavelväte, ammoniak osv.

Olika delar av kroppen kommer reagera olika, du kan mycket väl få en jäsning också vilket konsumerar syre.

Alla som någon gång hanterar lik som iaf legat några timmar kan nog intyga att luften i rummet blir obrukbar om man inte kan öppna upp och släppa in ny luft.
Citera
2023-06-22, 03:21
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Och hur lång tid tar det från det att hon hittas till det att de kan få loss/fästa bogserlinan för att dra upp henne? Tar ju timmar bara att ta sig ner för att påbörja räddningsaktionen.

Tja, låt mig gissa på 2-3h från det att de hittat henne tills hon är vid ytan. Kanske snabbare om det räcker att lossa henne från något hon sitter fast i.

Jag utgår ifrån att de är 100% redo att påbörja bärgning i samma ögonblick de har en position.
Citera
2023-06-22, 03:22
Medlem
C.H.Ts avatar
Citat:

Specen säger att farkosten har ett nödsystem som aktiveras automatiskt efter viss tid, och får henne upp till utan. Detta för att få upp farkosten även om besättningen är medvetslös.

I så fall så sitter hon fast, eller har gått i bitar.
Citera
2023-06-22, 03:23
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.H.T
Specen säger att farkosten har ett nödsystem som aktiveras automatiskt efter viss tid, och får henne upp till utan. Detta för att få upp farkosten även om besättningen är medvetslös.

I så fall så sitter hon fast, eller har gått i bitar.

Eller har ett nödsystem som inte funkar.
Citera
2023-06-22, 03:31
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Tja, låt mig gissa på 2-3h från det att de hittat henne tills hon är vid ytan. Kanske snabbare om det räcker att lossa henne från något hon sitter fast i.

Jag utgår ifrån att de är 100% redo att påbörja bärgning i samma ögonblick de har en position.

Inte en chans att det går så fort oavsett hur redo de är. 2-3 timmar bara för att ta sig ner, sen ta loss alternativt fästa bogserlinan, sen uppstigning.
Vad har de som ens kan ta sig ner för att utföra manövern? Och om de har något varför har de inte kört ner den på vinst och förlust för att leta runt Titanics skrov?

Prognosen är dyster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in