2023-06-22, 12:20
Medlem
happyjoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regeringsbildare
Nej det är inte alls konstigt. Det finns helt enkelt ingen anledning att kunna öppna den innifrån, bara mer komplexitet och saker som kan gå sönder.

Astronauterna kommer inte ut ur rymdkapslarna själva heller utan får vänta på att tekniker kommer och öppnar luckan utifrån.

Gus Grissom löste ut sprängbultarna på en rymdkapsel som helt programenligt landat i Stilla havet och höll på att dränka besättningen. Oavsiktligt eller ej blir aldrig riktigt klarlagt tror jag.
Citera
2023-06-22, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lisauppsala87
Det insåg jag inte, kan ingenting om sånt här, tack för förklaringen! De är ju jätterimligt.
Hur hörde de knackningarna? Kan de inte följa ljudet?
De har skickat ner en massa "pod" liknande maskiner som tar upp ljudvågor.
Problemet med dessa maskinerna som jag förstått det är väll att de tar upp ljudvågorna i en väldigt stor radius.
Samt att det är kolsvart där nere.
Så tyvärr så blir det lite svårt att veta exakta positionen.
Men de säger att de är i området av titanic iallafall, vilket låter rimligt
Citera
2023-06-22, 12:21
Medlem
Lisauppsala87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Okapihjord
Att de fyra gubbarna åker ner med vetskap om dödsrisk är ju ok, men det är dåligt av pappan att ta med tonårssonen. Han borde ha sagt: ”Suleman, min son, du ska INTE med på detta nu. Åker du så kommer inte pappa åka med!” Suleman borde ha väntat tills han blev äldre med mer livserfarenhet för att ta ett sånt beslut.

Gubbarna borde ha skrivit ett papper där de säger att de inte vill att skattebetalarnas pengar används till sök och räddning om de försvinner. Då hade väl detta dumma projekt varit helt ok.

Herregud. Ta inte ner dina barn i graven med dig.. jag ryser.
Citera
2023-06-22, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slutaleta
Ballasten släpps tydligen efter 24h automatiskt. Var ubåten ploppar upp är väl frågan..
Tänkte mer på "ta sig ut svaret" om dom tar sig ut är dom trots det ute på ett hav utan båt.
Citera
Medlem
Regeringsbildares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z3r10
Ja, men inte fan tog det 3 timmar väll?
Lär ju ha tagit 3 timmar bara att sätta upp den utrustningen.

Sen massvis med timmar för att faktiskt ta upp dom

Samt, det är ju bara en timmes syre kvar nu, så även om det skulle tagit mirakel tiden av 3 timmar så är dom ändå döda.

Ja, men som sagt man brukar hålla på leta lite extra även om man bedömer att besättningen förolyckats. Det är ju inte direkt så att man avbryter allt nu precis efter lunch.

Sedan om man inte hittar farkosten inom några dygn kommer man avbryta sökinsatsen och det kommer övergå till lågintensivt sökande.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrManlig
De skulle slippa dö av andnöd vid vattenytan i alla fall.
Ligga och guppa till vattnet tar dom låter också som en härlig död.
Citera
2023-06-22, 12:23
Medlem
Lisauppsala87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z3r10
De har skickat ner en massa "pod" liknande maskiner som tar upp ljudvågor.
Problemet med dessa maskinerna som jag förstått det är väll att de tar upp ljudvågorna i en väldigt stor radius.
Samt att det är kolsvart där nere.
Så tyvärr så blir det lite svårt att veta exakta positionen.
Men de säger att de är i området av titanic iallafall, vilket låter rimligt

Aaaaha. Ja de är ett väldigt stort område, sjukt att de ens fick upp de ljudet. Och läskigt. Bankar i dödsångest i hopp om hjälp…
Citera
Medlem
TheKhurgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Känns ganska fånigt att man kommer med en sådan specifik tidpunkt. Man vet ju ingenting om hur de har betett sig där nere: ligger de still och andas sakta? Har de panik och andas kraftigt? Finns många faktorer som påverkar när syret tar slut.

Ja det kan ju slå på flera timmar i den här situationen.
jag vet när jag har dykt, så har vissa använt 30% mer luft än mig själv till exempel. De har varit nervösa, stressade eller upprymda kanske?

Det är ju det första man får lära sig när man tar dykcert typ. Att andas man snabbt tömmer man flaskorna oerhört fort.

Så om alla är lugna (eller nedkylda) kan det räcka länge. Har de haft full panik och slagsmål dock, så är det förmodligen redan slut för länge sedan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peace2023
De hade väl åtminstone kunnat haft en gummiflotte med sig eller nåt säkerhetstänk...
Ja
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ankylosaurus
Folk blandar ihop olika scenarion. För att skrovet skall kunna förbli intakt och under kontrollerade former fyllas med vatten, så krävs att området runt sprickan inte skall försvagas och deformeras, ty i sådana fall sprider sig skadorna väldigt snabbt runt hela skrovet och det sker en implosion.

Man kan tänka sig en liknelse med tex en hängbro som hålls uppe av ett fackverk av metallstänger. Om en stång pajar, men konstruktionen är tillräckligt stark för att närliggande stänger skall klara den extra lasten, så är bron kvar. ...Men om närliggande stänger dels får arbeta hårdare när en stång pajat och dels att bron delvis deformeras och nya krafter introduceras i de närliggande stängerna, så kommer dessa också att paja.

...Sen blir det en domino-effekt som gör att allt pajar.

Så frågan är hur en sådant skrov går sönder. Kan det skapas ett hål som är så litet att omkringliggande struktur inte påverkas? Svårt att veta.

Jag skulle vilja påstå att det är möjligt, men att det är troligare att det blir en dominoeffekt som på en bråkdel av en sekund tar kol på hela skrovet.

Vanliga källor till vattenläckor i båtar är packningar och skrovgenomföringar. Jag tror också att om det blir en spricka i skrovet kommer det kollapsa direkt snarare än att det blir en läcka.
Citera
2023-06-22, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regeringsbildare
Ja, men som sagt man brukar hålla på leta lite extra även om man bedömer att besättningen förolyckats. Det är ju inte direkt så att man avbryter allt nu precis efter lunch.

Sedan om man inte hittar farkosten inom några dygn kommer man avbryta sökinsatsen och det kommer övergå till lågintensivt sökande.
Nejdu, det har jag aldrig sagt. Jag tror också att de kommer fortsätta med sökinsatsen men inte lika intensivt.
Jag förstår att du inte läser alla mina inlägg (tror ingen gör det) men skrev ungefär samma i ett tidigare inlägg haha.
Citera
2023-06-22, 12:25
Ja , nu är klockan passerad lunch , man tar väl av sig kepsen ..

Citat:
Ursprungligen postat av jonte500
Nu har det väl ändå brunnit i huvudet på dig.
Måste vara värmen som tagit mig, medger att jag för närvarande är röd i ansiktet.
Helt klart så att jag skrev innan jag tänkte. .

Väldigt tragiskt !
Senast redigerad av Massonite 2023-06-22 kl. 12:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in