2023-06-23, 16:33
Medlem
Ska kliva in och villigt erkänna att jag haft monumentalt fel hela tiden, som tagit kolfiberkroppen i försvar och trodde att den inte var den felande länken. Jag var godtrogen som trott på alla fancyschmancy lovord om dess idiotsäkra konstruktion.

Undrar om besättningen ens hann reagera. Kanske nåt knak ögonblicket före.

Undrar också om splittret av kolfiberkompositen dödade dem innan själva trycket gjorde det.

Hoppas det går att återfinna något som kan ge ledtrådar om deras sista stund i livet. SD-kort eller liknande.
Senast redigerad av slothlorien 2023-06-23 kl. 16:36.
Citera
2023-06-23, 16:35
Avstängd
Ja en galning med storhetsvansinne lurar ner folk att dö.
Märkligt att detta människorna inte kollade upp all fakta innan!
De skrev ju dessutom under och godkände ju sin egen dödsdom.
Märkligt! Var detta en spontan resa?
Typ: Hej jag hörde det fanns ett par ledig platser kvar ner till Titanic denna helgen!
Vill ni hänga med? ......
Citera
2023-06-23, 16:39
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av countolaf
På presskonferensen sa de att ubåten utsattes för en "catastrophic loss of the pressure chamber", vad det nu betyder.
Antagligen en implosion.

Inte att en kaviartub körs på av ett tåg.
Citera
2023-06-23, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tzatzikin
Läste att glaset var testat och certifierat för att klara 1 300 meters djup. Är ju en väldig skillnad på 1 500 meter och 4000 meters djup och tryck. Som sagt, denna olycka var oundviklig.

Här i artikeln kan man läsa mer om bristerna och om glaset:
https://newrepublic.com/post/173802/...avel-oceangate
Fast om det varit glaset som brast så hade väl sannolikt inte kolfiberkompositskrovet splittrats?
Citera
2023-06-23, 16:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Antagligen en implosion.

Inte att en kaviartub körs på av ett tåg.

Ja det handlar om Luft eller Vattentryck inte att man kör över något hahaha
Citera
2023-06-23, 16:44
Medlem
brunnsangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Klart han trodde att det skulle fungera, han trodde på sin konstruktion. Den hade väl varit nere tidigare?
Men att sälja turistresor i en experimentfarkost är oansvarigt oavsett hur stark tron är.
Även Macchiarini trodde på sina experiment.

Undrar hur ekonomin såg ut för företaget, de drog in $18 miljoner för bygget av den aktuella farkosten.
Det pratas mycket om priset för en resa på 2,6 miljoner kr, men det var glest mellan resorna och bara 4-5 betalande per gång. Där måste ha funnits en hel del kostnader som skulle betalas. Genererade troligen inte några större vinster.

Jag såg en intervju med honom där han sa att han inte tjänade några pengar på detta, vilket man nästan förstår när man fått en inblick i hur mycket utrustning/fartyg och personal som behövs för en endaste resa sen kostar det pengar att chartra/äga ett så pass stort fartyg. Inte billigt att ligga till kaj heller men tanken med detta projekt kanske var att det succesivt skulle bli större och större? Nu expreminterade man lite bara.
Citera
2023-06-23, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rommeskracken
Ja det handlar om Luft eller Vattentryck inte att man kör över något hahaha
Nej det handlar inte om "luft eller vatten"....
Det handlar om tryck och krafter. Vad som orsaker detta är i princip ointressant.
Citera
2023-06-23, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DVM
Ett fönster av titan? Hur menar du det dka gå till? Titanfönstret kanske ska ha ett peephole?
Var jag så otydlig? Klart jag menar ramen runt rutan… måste vara svårt ibland.
Citera
2023-06-23, 16:45
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Så var det nog, de hade väl några andra farkoster också. Men jag tror ändå att det är förenat med stora kostnader att hålla igång sådana här verksamheter. I en del media låter det som om företaget rakade in biljettpriset som vinst.

Absolut, bara att chartra själva fartyget som släpar ut hela ekipaget kostar.., ja..minst 100.000 kronor per dag ! (tror jag då)
Citera
2023-06-23, 16:46
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Det handlar om tryck och krafter. Vad som orsaker detta är i princip ointressant.
Och tryck under vatten är som man kan enkelt kan beräkna. Bar är det man enklast använder, men man kan även använda sig av mm Hg.

Man använder sig även av det vad gäller lufttryck och väder.
Senast redigerad av Stormpiskare 2023-06-23 kl. 16:48.
Citera
2023-06-23, 16:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av martinator

Kan du då snäll förklara detta för mig? Ja jag inte Luft eller vatten TRYCK???
Kan du inte ens läsa?
Citera
2023-06-23, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brunnsang
Jag såg en intervju med honom där han sa att han inte tjänade några pengar på detta, vilket man nästan förstår när man fått en inblick i hur mycket utrustning/fartyg och personal som behövs för en endaste resa sen kostar det pengar att chartra/äga ett så pass stort fartyg. Inte billigt att ligga till kaj heller men tanken med detta projekt kanske var att det succesivt skulle bli större och större? Nu expreminterade man lite bara.
Drivkraften var nog inte att tjäna pengar, det handlar om en "galen" entusiast.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in