Citat:
Ursprungligen postat av
Jultrollet
Jag hörde liknande information på BBC News för något dygn sedan och det beskrivs även här:
"A human brain responds instinctually to a stimulus at about 25 milliseconds, Mr Corley says. Human rational response - from sensing to acting - is believed to be at best 150 milliseconds.
The air inside a sub has a fairly high concentration of hydrocarbon vapours.
When the hull collapses, the air auto-ignites and an explosion follows the initial rapid implosion, Mr Corley says.
Human bodies incinerate and are turned to ash and dust instantly."
https://www.bbc.com/news/world-us-canada-65934887
Det skulle kunna vara sant i mycket större ubåt med större innesluten luftvolym. Har inte räknat på det så där, men att fullständigt förbränna 1 kg rent fett kostar cirka 3 kg rent oxygen, syrgas, mellan tummen och pekfingret. Nu håller ju luften bara 21 % syre. Så för att förbränna och totalt kremera 5 personer behövs ganska mycket luft. Så mycket luft fanns det inte inne i den lilla ubåten.
Det är möjligt att kropparna blev svedda men inte så värst mycket mera.
Syrgasflaskorna ombord hade kunnat bidra till att det blev betydligt värre.
Citat:
Ursprungligen postat av
wwr
Man skall ju självklart ha positioneringsutrustning och inte anta att den kommer att förstöras. Som jag länkade fungerar de ned till 6000 meter.
Det fanns ingen tålig pingsändare på ubåten. Det diskuterades inte ens under sökandet.
Du får själv bygga och certifiera en sådan pingsändare som tål en implosion på 4000 meters djup med 400 bars tryckdifferens. Eftersom en pingsändare bygger på att alstra ljud under vattnet, så måste det finnas minst en rörlig del som kan sätta ett membran i vibration med typ 33 kHz bara som exempel.
Jag tvivlar på att du kan bygga något sådant, som dessutom kan tåla de stora G-krafter som en sådan implosion innebär ?
Rörliga delar tål inte höga G-krafter, det är bara bareknuckle physics att de inte tål det...
Varför inte bygga en hel replika av Titan när du ändå är på gång så kan du ju åka dit ner med
den och repetera händelseförloppet ?
Nu är ju ubåtens skapare redan död, men denne kan ju vetat innerst inne att en pingsändare som tål de påfrestningarna finns inte att skaffa, och den hade inte gjort någon skillnad ändå ?
Citat:
Ursprungligen postat av
wwr
Som jag länkade fungerar de ned till 6000 meter.
Självklart kan en sådan fungera om den sänks ned relativt långsamt till det djupet. Och utan våldsamma G-krafter.
Ifall ett flygplan störtar rakt ner i vattnet så precis när den träffar vattenytan blir G-krafterna förstås stora, men "svarta lådan" sitter vanligen längst bak.
Själva flygplanskroppen kommer dock att sjunka med en hastighet på bara 6-10 m/sek mot botten,
10 minuter för att nå ned till 6000 meter alltså.
Jag ser förstås gärna att du bygger en fungerande hydrofon och limmar den till en handgranat och sänker ner den i vatten och spränger av handgranaten och tar upp din signalprofil från den ?
Citat:
Ursprungligen postat av
IWannaBeAdored
https://youtu.be/1vsNV8sD7to
Ibland tycker jag Tatum säger korkade saker men ibland kan jag bara hålla med helt.
James Cameron som kan en jävla massa om detta visste rätt snabbt att det var kört och att den imploderat.
James Cameron är ju en jädra linslus som försöker dyka upp överallt. Han är ingen fysiker, bara en filmregissör utan någon djupare utbildning, och har för liten förståelse för dessa krafter.
Cameron utmålar som sig expert på allt, och i så fall är det konstigt att han inte varnade och stoppade projekt Titan helt och hållet ?
För han borde varit insatt i att kolfiber fungerar bra mot ett inre övertryck, där kolfibern enbart får känna på dragspänningar. Men att kolfibern fungerar dåligt i det motsatta förhållandet.
Citat:
Ursprungligen postat av
IWannaBeAdored
Men media fortsatte mjölka historien och prata om hur mycket syre det fanns hit och dit för att hålla oss fortsatt intresserade och klicka på deras artiklar.
Det är väl för fan den som ledde expeditionen som ska välja när de ska gå ut med att farkosten har förstörts och krossats av trycket, inte media ?
Det är ju klart att alla journalister omedelbart blir experter på djuphavsexpeditioner,
och vill driva sin tes ?