2023-06-24, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mergimsuger
Så du menar t.ex att Hamish Harding som är pappa åt två barn under 15 inte hade någonting att leva för?

Tror spontant att alla ombord var relativt läskunniga och visste om riskerna. Sen kan man ju ifrågasätta hur man kan anse att det är värt att chansa.. Jag hade inte gjort det.

Även om farkosten ville vara ”innovativ” så går ju säkerhetsbristerna syna även för en lekman.
Jag tror inte att det stod specifikt att rutan bara var avsedd för 1300 meters djup och att kolfiber var ett dåligt val av material, just därför tror jag att företaget kommer bli stämt
Citera
2023-06-24, 19:00
Medlem
Citat:
En av punkterna har ju små röda flaggor omkring sig, kan jag tycka.

"A portion of the operation will be conducted inside an experimental submersible vessel. The experimental submersible vessel has not been approved or certified by any regulatory body and may be constructed of materials that have not been widely used in human occupied submersibles."
Aj då, detta kan sätta käppar i hjulet för en eventuell stämning, men då det är lite halvt luddigt uttryckt kan det ändå finnas en chans, hade det uttryckligen stått tex att rutan bara var avsedd för 1300 meter djup och att kolfiber var ett dåligt byggmaterial är jag ganska övertygad om att ingen hade åkt med
Citera
2023-06-24, 19:02
Medlem
Citat:
Och en kandidat i juridik. Så han borde ju kunna läsa på om riskerna gott nog kan man tycka.
Ja, då det stod i kontraktet att det är ett forskningsfarkost och att den hade lite erfarenhet av det djupet borde dom krävt mer information om just det innan dom skrev på, det hör ju till överlevnadsinstinkten
Citera
2023-06-24, 19:03
Medlem
Citat:
Eller för den delen denna punkt:

” -- "When diving below the ocean surface this vessel will be subject to extreme pressure, and any failure of the vessel while I am aboard could cause severe injury or death."

.

Du kan säga samma sak om flygplan, fast omvänt då.
Citera
2023-06-24, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Så media har inte mjölkat denna historia? Skojar du?

Istället för att snacka om hur mycket luft det är kvar hit och dit så man kan fortsätta få klick så borde man direkt gått ut med att den med största sannolikhet imploderat. Lyssna inte på mig, lyssna på experterna. Om det stämmer att sökteamet jobbade utifrån att de gick att rädda så är det ju nu bekräftat i efterhand att de hade fel.

Det team jag tillhörde under värnplikten jobbade alltid med att det gick att rädda. Sen när man har definitiva bevis på att det inte går så övergår man till nästa steg.
Citera
2023-06-24, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Jag hörde liknande information på BBC News för något dygn sedan och det beskrivs även här:

"A human brain responds instinctually to a stimulus at about 25 milliseconds, Mr Corley says. Human rational response - from sensing to acting - is believed to be at best 150 milliseconds.

The air inside a sub has a fairly high concentration of hydrocarbon vapours.

When the hull collapses, the air auto-ignites and an explosion follows the initial rapid implosion, Mr Corley says.
Human bodies incinerate and are turned to ash and dust instantly."

https://www.bbc.com/news/world-us-canada-65934887

Det skulle kunna vara sant i mycket större ubåt med större innesluten luftvolym. Har inte räknat på det så där, men att fullständigt förbränna 1 kg rent fett kostar cirka 3 kg rent oxygen, syrgas, mellan tummen och pekfingret. Nu håller ju luften bara 21 % syre. Så för att förbränna och totalt kremera 5 personer behövs ganska mycket luft. Så mycket luft fanns det inte inne i den lilla ubåten.
Det är möjligt att kropparna blev svedda men inte så värst mycket mera.
Syrgasflaskorna ombord hade kunnat bidra till att det blev betydligt värre.

Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Man skall ju självklart ha positioneringsutrustning och inte anta att den kommer att förstöras. Som jag länkade fungerar de ned till 6000 meter.

Det fanns ingen tålig pingsändare på ubåten. Det diskuterades inte ens under sökandet.

Du får själv bygga och certifiera en sådan pingsändare som tål en implosion på 4000 meters djup med 400 bars tryckdifferens. Eftersom en pingsändare bygger på att alstra ljud under vattnet, så måste det finnas minst en rörlig del som kan sätta ett membran i vibration med typ 33 kHz bara som exempel.
Jag tvivlar på att du kan bygga något sådant, som dessutom kan tåla de stora G-krafter som en sådan implosion innebär ?
Rörliga delar tål inte höga G-krafter, det är bara bareknuckle physics att de inte tål det...
Varför inte bygga en hel replika av Titan när du ändå är på gång så kan du ju åka dit ner med
den och repetera händelseförloppet ?
Nu är ju ubåtens skapare redan död, men denne kan ju vetat innerst inne att en pingsändare som tål de påfrestningarna finns inte att skaffa, och den hade inte gjort någon skillnad ändå ?

Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Som jag länkade fungerar de ned till 6000 meter.
Självklart kan en sådan fungera om den sänks ned relativt långsamt till det djupet. Och utan våldsamma G-krafter.
Ifall ett flygplan störtar rakt ner i vattnet så precis när den träffar vattenytan blir G-krafterna förstås stora, men "svarta lådan" sitter vanligen längst bak.
Själva flygplanskroppen kommer dock att sjunka med en hastighet på bara 6-10 m/sek mot botten,
10 minuter för att nå ned till 6000 meter alltså.

Jag ser förstås gärna att du bygger en fungerande hydrofon och limmar den till en handgranat och sänker ner den i vatten och spränger av handgranaten och tar upp din signalprofil från den ?

Citat:
https://youtu.be/1vsNV8sD7to

Ibland tycker jag Tatum säger korkade saker men ibland kan jag bara hålla med helt. James Cameron som kan en jävla massa om detta visste rätt snabbt att det var kört och att den imploderat.

James Cameron är ju en jädra linslus som försöker dyka upp överallt. Han är ingen fysiker, bara en filmregissör utan någon djupare utbildning, och har för liten förståelse för dessa krafter.
Cameron utmålar som sig expert på allt, och i så fall är det konstigt att han inte varnade och stoppade projekt Titan helt och hållet ?
För han borde varit insatt i att kolfiber fungerar bra mot ett inre övertryck, där kolfibern enbart får känna på dragspänningar. Men att kolfibern fungerar dåligt i det motsatta förhållandet.

Citat:
Men media fortsatte mjölka historien och prata om hur mycket syre det fanns hit och dit för att hålla oss fortsatt intresserade och klicka på deras artiklar.

Det är väl för fan den som ledde expeditionen som ska välja när de ska gå ut med att farkosten har förstörts och krossats av trycket, inte media ?
Det är ju klart att alla journalister omedelbart blir experter på djuphavsexpeditioner,
och vill driva sin tes ?
Senast redigerad av DrSvenne 2023-06-24 kl. 19:57.
Citera
2023-06-24, 19:46
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Det skulle kunna vara sant i mycket större ubåt med större innesluten luftvolym. Har inte räknat på det så där, men att fullständigt förbränna 1 kg rent fett kostar cirka 3 kg rent oxygen, syrgas, mellan tummen och pekfingret. Nu håller ju luften bara 21 % syre. Så för att förbränna och totalt kremera 5 personer behövs ganska mycket luft. Så mycket luft fanns det inte inne i den lilla ubåten.

Du får själv bygga och certifiera en sådan pingsändare som tål en implosion på 4000 meters djup med 400 bars tryckdifferens. Eftersom en pingsändare bygger på att alstra ljud under vattnet, så måste det finnas minst en rörlig del som kan sätta ett membran i vibration med typ 33 kHz bara som exempel.
Jag tvivlar på att du kan bygga något sådant, som dessutom kan tåla de stora G-krafter som en sådan implosion innebär ?
Rörliga delar tål inte höga G-krafter, det är bara bareknuckle physics att de inte tål det...
Varför inte bygga en hel replika av Titan när du ändå är på gång så kan du ju åka dit ner med
Nu är ju ubåtens skapare redan död, men denne kan ju vetat innerst inne att en pingsändare som tål de påfrestningarna finns inte att skaffa, och den hade inte gjort någon skillnad ändå ?

James Cameron är ju en jädra linslus som försöker dyka upp överallt. Han är ingen fysiker, bara en filmregissör utan någon djupare utbildning, och har för liten förståelse för dessa krafter.
Cameron utmålar som sig expert på allt, och i så fall är det konstigt att han inte varnade och stoppade projekt Titan helt och hållet ?
För han borde varit insatt i att kolfiber fungerar bra mot ett inre övertryck, där kolfibern enbart får känna på dragspänningar. Men att kolfibern fungerar dåligt i det motsatta förhållandet.

Det är väl för fan den som ledde expeditionen som ska välja när de ska gå ut med att farkosten har förstörts och krossats av trycket, inte media ?
Det är ju klart att alla journalister omedelbart blir experter på djuphavsexpeditioner,
och vill driva sin tes ?
Svedda..? Du är fan inte klok,det blev inte ens atomer kvar..svedda..
Citera
2023-06-24, 19:47
Medlem
Citat:

James Cameron är ju en jädra linslus som försöker dyka upp överallt. Han är ingen fysiker, bara en filmregissör utan någon djupare utbildning,

After high school, Cameron enrolled at Fullerton College, a community college in 1973 to study physics.
Citera
2023-06-24, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Svedda..? Du är fan inte klok,det blev inte ens atomer kvar..svedda..

Vad jag ville mena är att luftvolymen inuti Titan inte räcker för en fullständig förbränning, men annars är det nog helt rätt att deras molekyler och atomer är så gott som mosade helt och hållet
Citat:
Ursprungligen postat av G-kraft89
After high school, Cameron enrolled at Fullerton College, a community college in 1973 to study physics.

Vet ej hur mycket fysik han läste ? Eller vilka betyg ?
Idiotiskt nog så läste han redan året 1973 då USAs universitet fortfarande höll sig kvar till icke-SI enheter utan körde med PSI, miles, yards osv, och då är det mycket lätt att bli vilse i enhetsdjungeln.

Frankrike gjorde åtminstone någonting bra för mänskligheten genom att införa metersystemet, som
är genialt enkelt att räkna med.
Citera
2023-06-24, 20:18
Medlem
Alonens avatar
Citat:

Självklart kan en sådan fungera om den sänks ned relativt långsamt till det djupet. Och utan våldsamma G-krafter.
Ifall ett flygplan störtar rakt ner i vattnet så precis när den träffar vattenytan blir G-krafterna förstås stora, men "svarta lådan" sitter vanligen längst bak.
Själva flygplanskroppen kommer dock att sjunka med en hastighet på bara 6-10 m/sek mot botten,
10 minuter för att nå ned till 6000 meter alltså.

Jag ser förstås gärna att du bygger en fungerande hydrofon och limmar den till en handgranat och sänker ner den i vatten och spränger av handgranaten och tar upp din signalprofil från den ?

och vill driva sin tes ?

Detta, det fetade, är ju en så jävla trist sida av piss-journalistik‼️ Väldigt plötsligt är journalist-fjanten ifråga en självutnämnd professor i teknisk fysik.

Låt nu bedömningarna av lilla Titans undergång ligga på de som kan och vet någonting.

Inte på click-bait kåta piss-journalister.
Citera
2023-06-24, 20:32
Medlem
Citat:
Vet ej hur mycket fysik han läste ? Eller vilka betyg ?d.

Jag föreställer mig att en självlärd ingenjör som tillverkar sin egen undervattenfarkost har hyfsade betyg i fysik.
Citera
2023-06-24, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Weakest-soul
En farkost som är ihopsatt med något tjockt superlim är dömt att misslyckas
Såg deras video där de limmade en stor titanring på den kolfiberarmerade plasten, de sen skruvade fast det jag antar är titan/metall -koner som utgjorde ändarna på ubåten.
Detta sänks ner 4 km till en temperatur på ca 1-2 grader och högt tryck. Den termiska utvidgningskoefficienten bör matcha helt hos materialen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in