2023-06-21, 06:45
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hillsongsweden
Hoppas att de håller ut och inte ger upp och begår självmord precis innan räddningen är nere. Finns många tragiska fall där alla dödade varandra strax innan de skulle ha räddats av ytbärgare.
Hoppas de var smarta nog att ta med en säck Xanax, eller liknande. Det kan rädda liv i fall som dessa - panikattacker är en fiende både för den enskilde och för gruppen...
Citera
2023-06-21, 06:46
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Assault12
Aldrig från detta djup vad jag vet. Ang att implodera har jag inte en aning, vet inte hur farkosten är konstruerad. Men vattentrycket på det djupet är extremt högt.

Tack för info! Nej, kan inte vara enkelt, hur än denna olycka skett. Trycket må vara abnormt högt! Och då hjälper det inte med vilken räddningsubåt som helst, såklart. Hur mången meter var andra världskrigens ubåtar gjorda för att klara? 1000, eller?
Citera
2023-06-21, 06:47
Medlem
Tzatzikins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Vad är det för special ubåt som de väntar på? Enligt expert tv4 nyheterna verkar det väldigt svårt att rädda den även om den skulle hittas!? Djupet på 4 km (kan det stämma?) är orsaken
Nu blir det att be till makter igen .måtte de hitta dem och att det ska gå bra! 🙏

Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Hur djupt äro 3800 meter? Jag hånar inte, jag undrar hur mången meter djupt har man förut räddat någon på? Och när börjar en slik farkost implodera?

Vad jag förstår var det en fransk båt med undervattensfarkost/robot som man väntar på. Lite hoppfullt med knackningarna ändå…Fruktansvärd dödsångest de måste ha där inne. Så här står det i SvD om ubåtar och djup:

”Joakim Claesson, ubåtsräddningsofficer vid första ubåtsflottiljen i Karlskrona, ser två möjliga scenarier. Det ena är att ubåten sjunkit till botten. Då ser läget mycket mörkt ut.

– Det är extrema djup. Det jag sysslar med är att rädda konventionella ubåtar. När vi jobbar med ubåtsräddning i Östersjön är det på upp till 450 meters djup. Internationella räddningsresurser kan gå ner på 600 meter.

Ubåten Titan är specialbyggd för att kunna gå ner på 3 800 meters djup. Enda möjligheten vore att ubåten dras upp av ett fartyg med en kranvajer, säger ubåtsräddningsofficeren.

– Det är få farkoster som kan gå ner till så extrema djup. Hade det varit en konventionell ubåt finns möjligheter att gå ner med en räddningsfarkost, ansluta och flytta över personalen till räddningsubåten. På den här typen av farkost finns ingen sådan möjlighet. Man måste lyfta upp hela farkosten.”
Senast redigerad av Tzatzikin 2023-06-21 kl. 06:51.
Citera
2023-06-21, 06:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tzatzikin
Vad jag förstår var det en fransk båt med undervattensfarkost/robot som man väntar på. Så här står det i SvD om ubåtar och djup:

”Joakim Claesson, ubåtsräddningsofficer vid första ubåtsflottiljen i Karlskrona, ser två möjliga scenarier. Det ena är att ubåten sjunkit till botten. Då ser läget mycket mörkt ut.

– Det är extrema djup. Det jag sysslar med är att rädda konventionella ubåtar. När vi jobbar med ubåtsräddning i Östersjön är det på upp till 450 meters djup. Internationella räddningsresurser kan gå ner på 600 meter.

Ubåten Titan är specialbyggd för att kunna gå ner på 3 800 meters djup.

Enda möjligheten vore att ubåten dras upp av ett fartyg med en kranvajer, säger ubåtsräddningsofficeren.

– Det är få farkoster som kan gå ner till så extrema djup. Hade det varit en konventionell ubåt finns möjligheter att gå ner med en räddningsfarkost, ansluta och flytta över personalen till räddningsubåten. På den här typen av farkost finns ingen sådan möjlighet. Man måste lyfta upp hela farkosten.”

Hmm, låter inte bra! Har du någon aning om hur snabbt man skulle kunna "submerga" en räddningsfarkost om man hade tur att "landa" mitt upp på den farkost man vill rädda?
Citera
2023-06-21, 06:51
Medlem
Opilus5500s avatar
Det här känns kört tyvärr! Väldigt riskabelt åka ner! och hur mer man läser om detta och dem som som var med så verkar vara inte vanliga turister. Det är mera äventyrare som gjort sånt här typer resor både till rymden och världens djupaste djup, och som drivs att göra extrema resor. Sorgligt att de slutade så här för dem!
Citera
2023-06-21, 06:51
Medlem
Citat:
OM man nu skulle finna denna farkost och dessa passagerare vid liv - man hör dem via bankningar i skrovet eller annat - hur lång tid tar det att, om man har tur och hamnar mitt ovanför, att "submerga" ett räddningsfarkost ner till, låt oss säga 4000 meters djup?

Herregud,
Man sänder inte ned någon "räddningsfarkost". Man lokaliserar ubåten med en ROV, för att därefter använda ytfrartyg meg kranwire för att försöka få den upp. Därför fartyg som Skandi Vinland är på platsen.

Sommarlov här inne.
Citera
2023-06-21, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halte Harald
Dom bankar nu i det 15cm tjocka skrovet på hjälp!
Nu är det bara att hitta farkosten och påbörja bärgning.
Inte alls så svårt att bogsera som vissa här påstår.
Finns flera radiostyrda farkoster i området som kan ta sig till botten utan problem.

Kan en dylik farkost bära med sig en bogserlina ner och fästa i skrovet så man kan vinscha upp den?

Jag fattar inte varför man inte fäst en wire i ubåten från början som var kopplad till moderfartyget. Wiren hade antagligen inte behövt vara så tjock men några ton hade den kanske vägt ändå. Borde nog ändå funka.
Citera
2023-06-21, 06:53
Medlem
Bankande ljud från botten… och de har varit försvunna sen söndag morgon när kontakten bröts. Det innebär alltså att de fortfarande lever. Så i princip värsta tänkbara scenariot pågår. De sitter fast på botten i mörkret och bankar i skrovet var 30:e minut. Herregud… det är nästan så man hade föredragit en implosion för att slippa det mentala lidandet.
Citera
2023-06-21, 06:57
Medlem
rrpipers avatar
Finns det några exempel på lokalisering och räddning av ubåt? Varje gång det är en sån här historia så har det slutat dåligt vad jag kan minnas.
Citera
2023-06-21, 06:58
Medlem
Tzatzikins avatar
Citat:
Hmm, låter inte bra! Har du någon aning om hur snabbt man skulle kunna "submerga" en räddningsfarkost om man hade tur att "landa" mitt upp på den farkost man vill rädda?

Vad jag förstår kommer man idag onsdag att nå fram med farkoster som kan lyfta ubåten från det extrema djupet. Problemet är väll att man inte lokaliserat ubåten och syret tar slut tidigt på torsdag. Risken är väll att det blir väldigt syrefattigt innan det. Så teoretiskt sett kan man hitta ubåten idag och lyfta upp den. Men jag antar att det är väldigt svårt att hitta den och bärga den på det djupet när det är ont om tid.

Här kan man läsa mer om räddningsfarkosterna, som USA påstår har bärgat en helikopter tidigare som legat ännu djupare ner i havet:

https://www.dailymail.co.uk/news/art...urist-sub.html

”The Navy does not say how deep its lifting system can operated. Titanic sits 12,500ft below sea level.

The system was successfully used in March 2021 to retrieve a Sea Hawk helicopter that was sitting on the seabed near Okinawa, Japan, some 19,075 feet below the surface. A new salvage record was set at the time.

'The Navy is sending subject matter experts and a Flyaway Deep Ocean Salvage System (FADOSS), motion compensated lift system designed to provide reliable deep ocean lifting capacity for the recovery of large, bulky, and heavy undersea objects such as aircraft or small vessels, from Navy Supervisor of Salvage,' a Navy Spokesperson told The War Zone on Tuesday.”
Senast redigerad av Tzatzikin 2023-06-21 kl. 07:04.
Citera
2023-06-21, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PillarofAutumn
Herregud,
Man sänder inte ned någon "räddningsfarkost". Man lokaliserar ubåten med en ROV, för att därefter använda ytfrartyg meg kranwire för att försöka få den upp. Därför fartyg som Skandi Vinland är på platsen.

Sommarlov här inne.

Förlåt mig för att inte sökt via AI som du nu gjort! Hur lång tid tar detta - hinner de dö av det sista syret eller?
Citera
2023-06-21, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halte Harald
Dom bankar nu i det 15cm tjocka skrovet på hjälp!
Nu är det bara att hitta farkosten och påbörja bärgning.
Inte alls så svårt att bogsera som vissa här påstår.
Finns flera radiostyrda farkoster i området som kan ta sig till botten utan problem.

Hur skulle man bogsera menar du? Med en annan forsknings-ubåt, t ex Alvin?

Otippat att denna nyheten kom, men mycket ont om tid. Förhoppningsvis så lokaliserar nu u-båten och att de ”bara” har fastnat. Men varför skulle då kommunikationen annars så plötsligt ha upphört? Det låter lite som elfel (också)….

Det låter som kontakten bröts efter nästan 2 timmar efter dyk. Då borde de vara ganska nära botten och Titanic.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in