Citat:
Vilket jag redan poängterat sedan tidigare. Längre kranwire löser du med extra wire som du kopplar till krankrok. Att WROW inte är "certifierad" för trycket tror jag man eventuellt ger ganska fan i om man nu skulle komma till situationen att skall försöka få den upp. Det jag ser som en showstopper är längd av tether + wire till ROV, som kam vara mellan 3 - 4000m..
En umbilical till en ROV är en enormt avancerad sak. Den innehåller mängder av kablar och den är dimensionerad efter ett arbetsdjup. Tänk att du har en sån där skarvsladd, vinda med 100 meter kabel på. Den är kopplad på en winch och i andra änden sitta något mycket dyrt och mycket känsligt. Det går fiberoptiska kablar mitten av don sladd. Plötsligt kommer något med 100 meter sladd till och säger sätt ihop dom här två och häng det från helikoptern där. DET GÅR INTE! Punkt. Där hsr du problemet rovn
Då tar vi kranen, säg att en kran är på 400 ton. Den har en wire som är 3000 meter (det är rätt standard i dagens offshore). Grejen då är att när du kört ut 3000 meter wire så har du kanske 40 tons lyftkapacitet kvar. Det är inte dimensionerad för att kunna "hänga på en till wire". Lika lite som att ett vanligt trafikflyg ska kunna byggas om till bomb flyg med en timmes notice. Det går inte och det funkar inte så. Det handlar inte om ovilja att lösa problem, det handlar om att vara realistisk. Någon ska vara redo att offra sin utrustning, en kran kostar säg 100 miljoner, en wire går väl på 20.