• 1
  • 2
2023-06-20, 08:09
Medlem
RoadToPerditions avatar
Hej min kompis har skulder, jag funderar då på följande plan.

Köpa riktigt trovärdiga piratkopior (Väska, klockor etc) Sen skicka in ett anonymt tips att jg sett personen med dyrbara saker.

Kronofogden lär ju med all säkerhet försöka sig på en utmätning och då sälja godset. Många lär anta att det är riktiga saker eftersom en myndighet kränger grejerna.

Lätt sätt att bli av med en skuld, eller?
Citera
2023-06-20, 08:15
Medlem
Hackenbush55s avatar
Kronofogdar är inga dumskallar, de har säkert kommit över kopierad/förfalskade tillgångar förut.
Om det skulle funka i början när de utmäter så blir det tvärstopp när de skall sälja godset.
Citera
2023-06-20, 08:15
Medlem
Jordgubbes avatar
Låter lika bergfast som kissa på sig för att hålla värmen. Får KF ut noll kronor av skräpet, vad gör de då?
Citera
2023-06-20, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoadToPerdition
Många lär anta att det är riktiga saker eftersom en myndighet kränger grejerna.

Varför skulle de anta det? Kfm står ju inte på stan och säljer utan på sina auktioner och de som söker sig till dem vet vad som gäller.
Senast redigerad av Engineer 2023-06-20 kl. 08:48.
Citera
2023-06-20, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hackenbush55
Kronofogdar är inga dumskallar, de har säkert kommit över kopierad/förfalskade tillgångar förut.
Om det skulle funka i början när de utmäter så blir det tvärstopp när de skall sälja godset.
Och det är väl beloppet dom får in vid försäljning som avräknas och inte värdering vid tillslag?
Citera
2023-06-20, 08:33
Medlem
Hackenbush55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Och det är väl beloppet dom får in som avräknas och inte värdering vid tillslag?

Men de som vill köpa vet oftast om det är kopior eller inte och de betalar inte fullt pris för kopior så beloppet fogden får in blir troligen lika med noll.
Som någon här sade så sälj godset oftast på auktioner och de som är vana att köpa på auktioner vet vad de skall köpa eller inte.

Han kan ju försöka men fogden kommer säkert tillbaka till honom för att utmäta igen.
Jag skulle tro att om någon fogde eventuellt inte vet om godset är äkta eller inte så lär de låta en expert kolla upp det innan försäljning för vem vill få rykte om sig att sälja fejkat gods på auktioner?
Senast redigerad av Hackenbush55 2023-06-20 kl. 08:39.
Citera
2023-06-20, 08:54
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Hej min kompis har skulder, jag funderar då på följande plan.

Köpa riktigt trovärdiga piratkopior (Väska, klockor etc) Sen skicka in ett anonymt tips att jg sett personen med dyrbara saker.

Kronofogden lär ju med all säkerhet försöka sig på en utmätning och då sälja godset. Många lär anta att det är riktiga saker eftersom en myndighet kränger grejerna.

Lätt sätt att bli av med en skuld, eller?

Du tror inte att dom har stött på kopior förr och står utan utbildat personal ?
Citera
2023-06-20, 09:00
Medlem
Jag misstänker att om kronofogden hittar en mängd väskor, klockor, skärp eller liknande så misstänker de nog piratkopior, men typ en klocka, en väska det kan de nog ta och sälja av utan att undersöka. Men som sagt, hittar de 23 rolexklockor utgår de nog från att det är fejk.
Citera
2023-06-20, 09:23
Medlem
Tror dom kollar upp om det är äkta eller inte, sen hur det får till vid en utmätning vet jag inte men en vän till mig blev tagen av polisen och dom tog kläderna han hade pga av hans skulder och då vet jag med säkerhet att hans moncler jacka var en fejk och säkert något mer. Men om han fick tillbaka det eller om dom drog av hans skulder vet jag inte.
Citera
2023-06-20, 10:15
Medlem
RoadToPerditions avatar
Nu är tanken inte att ha drivor av något, snarare få det att se ut som en lyxig livsstil. Tror ni man behöver förfalska kvitton för att det ska gå hem?
Citera
2023-06-20, 10:19
Medlem
Citat:
Nu är tanken inte att ha drivor av något, snarare få det att se ut som en lyxig livsstil. Tror ni man behöver förfalska kvitton för att det ska gå hem?
Det din "kompis" bör tänka på är att om kronofogden kommer på att det är förfalskade produkter kan det bli en polisanmälan och företaget som äger rättigheten till den riktiga produkten kan stämma din "kompis" om denna har förfalskade produkter. Allt som allt så tycker jag att din "kompis" bör låta bli detta
Citera
2023-06-20, 10:22
Medlem
Ren myt att dom går genom allt som går att sälja. Det kostar mer än det smakar. Första dom gör är att kolla om man har några tillgångar dvs. Pengar, dyr bil, aktier tex. Dom knackar inte på och tar tex hemmabiosystemet. Sedan blir det utmätning på lönen. Händer inte mer än så.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in