Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2023-06-20, 13:20
Medlem
Citat:
https://www.svt.se/nyheter/nya-rekommendationer-minska-mangden-rott-kott-med-30-procent
Ät mest växtbaserat och minska mängden rött kött från 500 till 350 gram i veckan. Det är de nya nordiska näringsrekommendationerna (NNR) som för första gången inte bara tar hänsyn till vår hälsa utan också vår planet.

Ur ett rent retoriskt perspektivt tror jag det är ett enormt misstag att blanda ihop näring och miljöfrågan. Rekommendationerna framstår som ideologiskt bestuckna och kommer sannolikt ha en motsatt effekt. Vad säger ni om rekommendationerna i övrigt?

Här är listan saxad från länken ovan:
Citat:
FÖR ATT ÄTA HÄLSOSAMT OCH MILJÖVÄNLIGT REKOMMENDERAR NNR 2023:
Dölj
En övervägande växtbaserad kost rik på grönsaker, frukt, bär, baljväxter, potatis och fullkorn.

Grönsaker, frukt och bär: 500-800 gram eller mer /dag

Rikligt intag av fisk och nötter.

Fisk: 300-450 gram / vecka

Nötter och frön: 20-30 gram / dag

Måttligt intag av mejeriprodukter med låg fetthalt.

350-500 ml /dag

Begränsat intag av rött kött och fågel.

Rött kött: 350g/vecka av hälsoskäl, men betydligt mindre av miljöskäl.

Processat fågelkött: så lågt intag som möjligt.

Minimalt intag av processat kött, alkohol och processade livsmedel som innehåller stora mängder av fett, salt och socker.

Processat kött: så lågt intag som möjligt.

Alkohol: alla ska undvika alkoholintag, vid konsumtion ska den hållas mycket låg. Barn, ungdomar och gravida kvinnor ska helt avstå alkohol.

Näringsämnen
Jämfört med föregående upplaga av NNR 2012, rekommenderas nu:

Högre rekommenderat intag: A-vitamin, E-vitamin, riboflavin, vitamin B6, folat, vitamin B12, vitamin C, kalcium, järn, zink, jod och selen.

Lägre rekommenderat intag: tiamin och fosfor.

KÄLLA: Nordic Nutrition Recommendations 2023
Citera
2023-06-20, 13:28
Medlem
GormDenGamles avatar
Jag håller med. Ideologiskt.
Mer kött ska ätas. Vi behöver kött.
Citera
2023-06-20, 13:52
Medlem
VoktorDodkas avatar
Samtidigt på svt; https://www.svt.se/nyheter/inrikes/k...fran-vaxtriket

Citat:
67-åriga Eva Birath från Göteborg äter bara animalisk föda – till frukost, lunch och middag.

Hur många veganer ser lika bra ut som henne vid 67 år? Tråkigt liv att inte äta potatis dock, inga frittar, ingen hasselbackspotatis, inga chips, hemskt.

Jag äter nog 350 gram på mindre än två dagar och det tänker jag fortsätta med.
Citera
2023-06-20, 13:59
Medlem
LuluBrooksies avatar
Vad är "processat fågelkött"?
Måste jag sluta äta kalkon som pålägg?
Citera
2023-06-20, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Vad är "processat fågelkött"?
Måste jag sluta äta kalkon som pålägg?
Chark-produkter antar jag. Finns ju både kycklingkorv och kycklingköttbullar osv. numera.
Citera
2023-06-20, 14:15
Medlem
Barn som växer behöver verkligen kött för att få i sig alla aminosyror, järn, mineraler etc i rätt proportioner.
Vuxna, däremot, kan nog klara sig med ganska lite kött. Jag har hört att man klarar sig bra på 30g om dagen (i genomsnitt) om man äter en väl avvägd kost i övrigt.

MJÖLK är väldigt bra! Det är nästan som en köttersättningsprodukt, bara lite för fet. Och ägg förstås.

Men rekommendationerna varierar så mycket från år till år så att det gamla rådet att äta allt, men inte för mycket av något, fungerar nog fortfarande.
Citera
2023-06-20, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av impasto
Rekommendationerna framstår som ideologiskt bestuckna och kommer sannolikt ha en motsatt effekt. Vad säger ni om rekommendationerna i övrigt?

Tror det bara är ett fåtal Flashbackare och nassar som läser in ideologi i precis allt. De flesta käkar nog som de alltid gjort och påverkas inte av enskilda rekommendationer. Extremt få gör nog tvärtom är min gissning. I övrigt tycker jag inte rekommendationerna låter konstiga.
Citera
2023-06-20, 14:27
Bannlyst
Helst ska vi väl bli veganer, eller svälta ihjäl (vi dom vita människorna endast). Så vi ska äta mindre kött, för då är det väl bra för miljön, bögarna och muslimerna förmodar jag. Det är ju tydligen det viktigaste vi har här i Skandinavien.
Citera
2023-06-20, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Tror det bara är ett fåtal Flashbackare och nassar som läser in ideologi i precis allt. De flesta käkar nog som de alltid gjort och påverkas inte av enskilda rekommendationer. Extremt få gör nog tvärtom är min gissning. I övrigt tycker jag inte rekommendationerna låter konstiga.

Flertalet flashbackare blir nog inte så gamla. Att ingå i kategorin lågutbildad,fet ensamstående man inte nnebär helt klart en del risker.
Citera
2023-06-20, 14:33
Medlem
Citat:
Ur ett rent retoriskt perspektivt tror jag det är ett enormt misstag att blanda ihop näring och miljöfrågan. Rekommendationerna framstår som ideologiskt bestuckna och kommer sannolikt ha en motsatt effekt. Vad säger ni om rekommendationerna i övrigt?

Verkar som helt okey rekommendationer. Har svårt att säga emot dem då de verkar ha bra grund och vara genomtänkta. Är inte heller så insatt mer än att jag pluggat kost i många år.
Majoriteten i Sverige rör sig långt ifrån det som kroppen behöver röra sig varje dag och sitter man bara still behöver man inte mycket näring.

Sen så får vi som är kroppsbyggare vara glada för att vi kan äta sådana mängder protein som vi kan idag. I framtiden kan sådan mat bli väldigt dyr eller väldigt problematisk att anskaffa.
Citera
2023-06-20, 14:35
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:

Människor som jag ryggar direkt.

Det sitter i benmärgen att pk-åsikter = ondska

Kan säkert stämma att vi behöver äta mindre kött för miljön.
Men det kommer från samma personer som vill utföra medicinska experiment på barn, samhällsexperient såsom massinvadring och dylikt.
Jag lät mig inte luras förut. Låter mig inte luras nu och kommer aldrig att lita på pk-hjon efter att ha sett konsekvenserna av lögnerna som folk gått på.

Jag tror personligen att hela klimathysterin är mestadels något eliten försöker påtvinga vanligt folk och sedan kan dom rika leva vidare exakt som dom vill i överflöd. Dom är mer rädda att deras egna liv ska förändras om kreti och pleti överkonsumerar. Vilket händer just nu. Men vi ser inga rika som konsumerar mindre för att föregå med gott exempel.

Samma personer som förespråkar liknande brukar ju inte leva därefter och det blir ofta svårt att ta det seriöst då.

Nä miljönissar, feminazis och pk-fascister klarar vi oss utan och deras förevisningar möts med spott för sina förgångna brott.
Citera
2023-06-20, 14:49
Medlem
FetFulElaks avatar
Bögjävlar. Män äter kött. Mycket kött. Kött är gott.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in