Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-06-21, 15:47
  #1
Medlem
NEOC0RTEXs avatar
Jag och mitt ex hade planerat att resa till Thailand över jul och nyår - men nu blir det inte så. Däremot så kommer jag resa själv men jag vet inte var. Behöver lite hjälp och tips. Jag har aldrig varit i Asien förut. Jag mellanlandade i Bangkok en halv dag mellan Australien och Sverige för många år sedan, men det är allt. Tanken är som sagt att resa själv och vara borta 3-4 veckor över jul och nyår. Jag har pengar sparade och tänker att jag har en budget på 40-50k (inkl resa och boende). Men frågan är var jag ska åka. Vart är det säkrast för ensamresande? Borde jag åka till Thailand själv? Filippinerna sägs vara "bättre" - jag har även funderat på Japan. Svår fråga jag vet men någonstans ska man börja och det är ett tag kvar. Någon annan kanske har rest själv och kan komma med tips tänker jag.
Citera
2023-06-21, 15:50
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NEOC0RTEX
Jag och mitt ex hade planerat att resa till Thailand över jul och nyår - men nu blir det inte så. Däremot så kommer jag resa själv men jag vet inte var. Behöver lite hjälp och tips. Jag har aldrig varit i Asien förut. Jag mellanlandade i Bangkok en halv dag mellan Australien och Sverige för många år sedan, men det är allt. Tanken är som sagt att resa själv och vara borta 3-4 veckor över jul och nyår. Jag har pengar sparade och tänker att jag har en budget på 40-50k (inkl resa och boende). Men frågan är var jag ska åka. Vart är det säkrast för ensamresande? Borde jag åka till Thailand själv? Filippinerna sägs vara "bättre" - jag har även funderat på Japan. Svår fråga jag vet men någonstans ska man börja och det är ett tag kvar. Någon annan kanske har rest själv och kan komma med tips tänker jag.

Beror på om du är man eller kvinna.
Citera
2023-06-21, 15:52
  #3
Medlem
XaoqcHs avatar
Klart att du kan resa runt Asien ensam som kille. Valet av land beror på dig men Thailand är ju inte fel om du söker ett billigt land med värme. Finns mycket att göra och se utöver Bangkok och stränder. Japan ser jag mer som ett land för mat och kultur.
Citera
2023-06-21, 15:55
  #4
Medlem
NEOC0RTEXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kockponcher
Beror på om du är man eller kvinna.
Man, 37 år om det hjälper ytterligare.
Citera
2023-06-21, 15:56
  #5
Medlem
OneTaps avatar
varför inte brazilien? varmt o billigt o mycke kultur. asien e över skattat
Citera
2023-06-21, 15:56
  #6
Medlem
NEOC0RTEXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XaoqcH
Klart att du kan resa runt Asien ensam som kille. Valet av land beror på dig men Thailand är ju inte fel om du söker ett billigt land med värme. Finns mycket att göra och se utöver Bangkok och stränder. Japan ser jag mer som ett land för mat och kultur.
Ja, lite sugen är jag på Thailand men som du säger så finns det mycket att se och göra att jag inte vet var jag ska börja
Citera
2023-06-21, 15:57
  #7
Medlem
NEOC0RTEXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneTap
varför inte brazilien? varmt o billigt o mycke kultur. asien e över skattat
Jag lägger det som ett alternativ. Asien och Thailand har varit på tapeten ett tag i och med att vi skulle resa dit tillsammans. Gillar maten, har redan börjat öva lite på språket osv.
Citera
2023-06-21, 16:13
  #8
Medlem
Singapore var jag själv i 2 dagar, väldigt fint land, men dyrt
Citera
2023-06-21, 16:24
  #9
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NEOC0RTEX
Jag och mitt ex hade planerat att resa till Thailand över jul och nyår - men nu blir det inte så. Däremot så kommer jag resa själv men jag vet inte var. Behöver lite hjälp och tips. Jag har aldrig varit i Asien förut. Jag mellanlandade i Bangkok en halv dag mellan Australien och Sverige för många år sedan, men det är allt. Tanken är som sagt att resa själv och vara borta 3-4 veckor över jul och nyår. Jag har pengar sparade och tänker att jag har en budget på 40-50k (inkl resa och boende). Men frågan är var jag ska åka. Vart är det säkrast för ensamresande? Borde jag åka till Thailand själv? Filippinerna sägs vara "bättre" - jag har även funderat på Japan. Svår fråga jag vet men någonstans ska man börja och det är ett tag kvar. Någon annan kanske har rest själv och kan komma med tips tänker jag.

Häcka ett par veckor i Kambodja och ta med dig kampotpeppar hem.
Citera
2023-06-21, 16:26
  #10
Avstängd
Grotesconyllets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneTap
varför inte brazilien? varmt o billigt o mycke kultur. asien e över skattat

Är väl ganska mycket kriminalitet och skit i Brasilien? (som det stavas på svenska)

Är man inte känslig för sånt, kan nog Mexico, syd/centralamerika vara fina resmål.
Citera
2023-06-21, 16:44
  #11
Medlem
OneTaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grotesconyllet
Är väl ganska mycket kriminalitet och skit i Brasilien? (som det stavas på svenska)

Är man inte känslig för sånt, kan nog Mexico, syd/centralamerika vara fina resmål.
de är inte så farligt. man får undvika ögon kontakt med främlingar o hålla sig till turist vänliga områden. hålla hårt i värde saker mot fick tjuvar o ha en bunt sedlar redo o ge bort ifall man blir rånad. ingen alkohol så du blir berusad eller drogad. avstå helst från att ligga med lokala tjejer för som rik svensk attraktiv turist så kommer tjejerna tråna efter dit men de skapar problem med karteller om hon råkar ha pojk vän eller så får du nån könis
Citera
2023-06-21, 16:49
  #12
Avstängd
Grotesconyllets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneTap
de är inte så farligt. man får undvika ögon kontakt med främlingar o hålla sig till turist vänliga områden. hålla hårt i värde saker mot fick tjuvar o ha en bunt sedlar redo o ge bort ifall man blir rånad. ingen alkohol så du blir berusad eller drogad. avstå helst från att ligga med lokala tjejer för som rik svensk attraktiv turist så kommer tjejerna tråna efter dit men de skapar problem med karteller om hon råkar ha pojk vän eller så får du nån könis


Med andra ord: Ha inte kul, slappna aldrig av. Drick inget. Och håll dig på hotellet? Låter ju som en drömsemester.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3537113

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback