2023-06-26, 07:37
Medlem
svensson1970s avatar
Vattenavgiften, den s.k. VA-taxan, kan komma att bli fyra gnger s hg i framtiden. Den bedmningen gr branschorganisationen Svenskt vatten.

Orsaken r alla gamla vattenledningar som behver bytas ut. Med dagens takt tar det 200 r att byta ut dem.

Vi behver jobba minst dubbelt s snabbt, sger Pr Dalhielm, vd p Svenskt vatten, till SVT Nyheter.

Enligt Dalhielm kan VA-taxan fr en snittvilla ka frn 700 kr/mn till 3 000 kr/mn inom 10-20 r. Han efter-lyser ven en nationell diskussion om priserna som varierar inom landet.

Klla: https://www.svt.se/nyheter/snabbkoll...an-fyrfaldigas

Det betyder att 1 liter vatten som kostar nu 0,05 kr kommer att bli 0,20 kr. Detta var enbart fr kommunalt kallvatten. Varmvatten vet jag inte.
Men vad tycker ni?
Citera
2023-06-26, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensson1970
Vattenavgiften, den s.k. VA-taxan, kan komma att bli fyra gnger s hg i framtiden. Den bedmningen gr branschorganisationen Svenskt vatten.

Orsaken r alla gamla vattenledningar som behver bytas ut. Med dagens takt tar det 200 r att byta ut dem.

Vi behver jobba minst dubbelt s snabbt, sger Pr Dalhielm, vd p Svenskt vatten, till SVT Nyheter.

Enligt Dalhielm kan VA-taxan fr en snittvilla ka frn 700 kr/mn till 3 000 kr/mn inom 10-20 r. Han efter-lyser ven en nationell diskussion om priserna som varierar inom landet.

Klla: https://www.svt.se/nyheter/snabbkoll...an-fyrfaldigas

Det betyder att 1 liter vatten som kostar nu 0,05 kr kommer att bli 0,20 kr. Detta var enbart fr kommunalt kallvatten. Varmvatten vet jag inte.
Men vad tycker ni?

Varmvattnet r ju ocks kommunalt. Dr r dock uppvrmningskostnader den strsta biten ven framver.

Som svar p din frga. Vi kan ju inte lta vattenledningarna rosta snder/ falla i bitar. Ngon mste betala fr upprustningen. Det rimliga r att vattenkonsumenten gr det.
Citera
2023-06-26, 08:27
Medlem
Per-Automatiks avatar
Det slsas ngot ofantligt med vatten i dagslget eftersom det knappt kostar ngonting. En priskning skulle motivera Svensson att tnka lite mer p sin vattenkonsumtion och det vlkomnar jag.
Citera
2023-06-26, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Per-Automatik
Det slsas ngot ofantligt med vatten i dagslget eftersom det knappt kostar ngonting. En priskning skulle motivera Svensson att tnka lite mer p sin vattenkonsumtion och det vlkomnar jag.

Ja en priskning hller sklart ner konsumtionen i vart fall om man har individuell mtning. Men huvudproblemet kvarstr. Ledningarna behver bytas ut ven om vi minskar frbrukningen. Detta skall betalas av ngon . Ngon r konsumenterna.

Vattenbristen pverkas positivt av de kommande prishjningarna.

Jag lgger mrke till att f deltar i trden. Det beror nog p att den inte har ngon koppling till invandring !
Citera
2023-06-26, 08:54
Medlem
Sknt med egen brunn nr man lser nyheter som dessa. Betalar inget fr vatten.
Citera
2023-06-26, 08:55
Medlem
Glorfindels avatar
Hur det ser ut med gamla ledningar r vldigt olika beroende frn kommun till kommun. I den kommun dr jag r frtroendevald och jobbat med dessa frgor har vi en fryngringstakt p ~100 r.
Men generellt sett s kommer det att bli dyrare lngre fram. Jmfrt med andra lnder s har s r det svenska vattnet billigt. Tyvrr s vinner man inga politiska pong genom att satsa p VA och infrastruktur, s kortsiktiga politiker och vljare tycker det r viktigare med ett fldigt badhus n att lgga pengarna p det mest grundlggande.
Citera
2023-06-26, 08:57
Medlem
K-Glitchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Ja en priskning hller sklart ner konsumtionen i vart fall om man har individuell mtning. Men huvudproblemet kvarstr. Ledningarna behver bytas ut ven om vi minskar frbrukningen. Detta skall betalas av ngon . Ngon r konsumenterna.

Vattenbristen pverkas positivt av de kommande prishjningarna.

Jag lgger mrke till att f deltar i trden. Det beror nog p att den inte har ngon koppling till invandring !

Dr jag bor kommer avgiften att kas med ca 30% nsta r och n mer ret efter det.

Hjningen beror p rntan och att kemikalier mm kostar mycket mer att kpa in.
Samtidigt s gr familjer av med mycket mindre vatten nu n tidigare. En vanlig familj med 2 vuxna och 2 barn har minskat sin vattenfrbrukning med ca 30 kubikmeter vatten de senaste ren. ( dr jag bor)
S paradoxalt nog s skickar dom tips p hur vi ska kunna spara p vatten och miljn med snlspolande kranar osv men mste hja priset fr att dom inte fr in tillrckligt med pengar fr att vi snkt vrt anvndande.
Citera
2023-06-26, 08:59
Medlem
K-Glitchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensson1970
Men vad tycker ni?

vatten som vatten.
Det r inte dom som vrmer vattnet. Det kommer p din elrkning eller hur du nu vrmer upp ditt hus och vatten.
Citera
2023-06-26, 08:59
Medlem
Mer deg behvs till ... ja . D hjer man skatten och gmmer orsaken bakom ngot annat n verkligheten.
Citera
2023-06-26, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K-Glitchen
Dr jag bor kommer avgiften att kas med ca 30% nsta r och n mer ret efter det.

Hjningen beror p rntan och att kemikalier mm kostar mycket mer att kpa in.
Samtidigt s gr familjer av med mycket mindre vatten nu n tidigare. En vanlig familj med 2 vuxna och 2 barn har minskat sin vattenfrbrukning med ca 30 kubikmeter vatten de senaste ren. ( dr jag bor)
S paradoxalt nog s skickar dom tips p hur vi ska kunna spara p vatten och miljn med snlspolande kranar osv men mste hja priset fr att dom inte fr in tillrckligt med pengar fr att vi snkt vrt anvndande.

Men den framtida hjningen beror p att ledningsntet behver bytas. Vattentaxan kan naturligtvis ha en fast del och en rrlig. En sak som inte diskuterats i detta sammanhang r att avloppsvattenrening r en mycket stor kostnad.
Citera
2023-06-26, 09:13
Medlem
K-Glitchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Men den framtida hjningen beror p att ledningsntet behver bytas. Vattentaxan kan naturligtvis ha en fast del och en rrlig. En sak som inte diskuterats i detta sammanhang r att avloppsvattenrening r en mycket stor kostnad.

ja precis. Priset p kemikalierna hade kat 200% det senaste ret.

Mnniskor kommer f det tuffare n det varit. Deras fasta rnta kanske lpt ut. Elrkningarna kommer sklart att se lika ut som i vintras och nu dubbleras vattenavgiften p det.
Kanske nn varslas ocks eftersom byggbranschen r dd och tar med sig underleverantrer som ringar p vattnet.

Tror repet r nra fr mnga.
Citera
2023-06-26, 09:30
Medlem
svensson1970s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K-Glitchen
ja precis. Priset p kemikalierna hade kat 200% det senaste ret.

Mnniskor kommer f det tuffare n det varit. Deras fasta rnta kanske lpt ut. Elrkningarna kommer sklart att se lika ut som i vintras och nu dubbleras vattenavgiften p det.
Kanske nn varslas ocks eftersom byggbranschen r dd och tar med sig underleverantrer som ringar p vattnet.

Tror repet r nra fr mnga.

Kan du ge ngra exemplar p priset frr nr det gllet r X och priset nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in