2023-06-27, 12:10
Medlem
Jag skulle behöva föra över 340 000 från Avanza till mitt konto i Swedbank, kommer jag stöta på problem med låsta konton och utredningar om penningtvätt?

Alla pengar har ju överförts från mitt Swedbankkonto från första början men i mindre portioner över några år.
Citera
2023-06-27, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bul-11-33
Jag skulle behöva föra över 340 000 från Avanza till mitt konto i Swedbank, kommer jag stöta på problem med låsta konton och utredningar om penningtvätt?

Alla pengar har ju överförts från mitt Swedbankkonto från första början men i mindre portioner över några år.

Nej, du kommer inte stöta på några som helst problem.
Citera
2023-06-27, 13:02
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bul-11-33

Kontakta Swedbank innan du för över och fråga vad de vill veta. Kontoutdrag några år tillbaka från Avanza kan de kanske vilja se.
Citera
2023-06-27, 13:37
Medlem
OtherBarrys avatar
Fört över betydligt större belopp än så utan minsta antydan till någon fråga.

Pengarna kommer ju från ditt konto i en annan bank i Sverige och inte från Uganda.
Citera
2023-06-27, 15:11
Medlem
ariberts avatar
Alla bankerna är ordentligt på hugget nu sedan Swedbank torskade dit i en penningtvättshärva. Bankerna riskerar dryga böter från FI.

För en tid sedan förde jag över en stor summa pengar till en släkting. Han fick frågor på det, och förklarade att det var en gåva. Han fick besked från den mottagande banken om att ett gåvobrev måste upprättas. Lite onödigt kan man tycka då gåvoskatten är avskaffad.
Citera
2023-06-27, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Alla bankerna är ordentligt på hugget nu sedan Swedbank torskade dit i en penningtvättshärva. Bankerna riskerar dryga böter från FI.

För en tid sedan förde jag över en stor summa pengar till en släkting. Han fick frågor på det, och förklarade att det var en gåva. Han fick besked från den mottagande banken om att ett gåvobrev måste upprättas. Lite onödigt kan man tycka då gåvoskatten är avskaffad.

Tvätta miljarder åt ryska oligarker går bra, men en småsparare som vill köpa ett torp i Jämtland för sina surt sparade och skattade pengar vill man åt.

Jag har systematiskt överfört pengar från mitt lönekonto på swedbank varje månad till avanza då de har bättre räntor och fonder. Men nu lär jag föra tillbaka en stor summa. Ja jag ska ringa dem för i säkerhets skull.
Citera
2023-06-27, 22:12
Medlem
Stormcatchers avatar
Nej.
Citera
2023-06-27, 22:22
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Kontakta Swedbank innan du för över och fråga vad de vill veta. Kontoutdrag några år tillbaka från Avanza kan de kanske vilja se.

Jag provade det i samma läge men banken ville inte veta någonting utan meddelade att de frågade efteråt om de ville veta något.

Det är logaritmer som flaggar för ovanliga överföringar så banken vet inte i förväg om systemet komner "larma".
Citera
2023-06-27, 22:25
Medlem
Takpapps avatar
Dumheter! Varför skulle det vara ett problem?

Ditt enda problem är att du använder skitbanken Sväddbank.
Citera
2023-06-30, 09:13
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:

Jag har varit med om Tre varianter det senaste halvåret:

A. Upprätta gåvobrev.
B. Prata med bankman ”-jaja, det är ju dina pengar”
C. Gåvomottagaren blev uppringd av banken, blev nervös, och fick kortet fruset direkt 😆
Jag ringde in och förklarade.
Citera
2023-06-30, 10:25
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Jag har varit med om Tre varianter det senaste halvåret:

A. Upprätta gåvobrev.
B. Prata med bankman ”-jaja, det är ju dina pengar”
C. Gåvomottagaren blev uppringd av banken, blev nervös, och fick kortet fruset direkt 😆
Jag ringde in och förklarade.

Bankerna övertolkar penningtvättslagen. Jag kan inte se det på annat sätt.

Bankerna är onödigt skitnödiga.
Citera
2023-06-30, 12:58
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Bankerna övertolkar penningtvättslagen. Jag kan inte se det på annat sätt.

Bankerna är onödigt skitnödiga.

Ja fast med tanke på alla bedrägeriförsök sånär jag personligen tacksam för det.

Sedan är det ju såklart ironiskt att den aktuella banken själv får böta och ha sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in