2023-06-28, 12:21
Medlem
Har ett bra inflöde med pengar pga att jag jobbar väbetald men tänkte snart sluta med det.
Köper aktier/ETF/Fonder med dåligt resultat, USA har räddad mig.
Jag är klart sämre än index pga vissa katastrof-köp och SBB.

Jag tänkte behålla det jag har i aktier/ETF's och se vad som händer men men starta ett annat konto med en bestämd investeringsplan och inte podd-styrd.

Såg att Nordnet har en del fonder som jag kan gilla och tänker en sådan här fördelning:

25% Nordnet Indexfond Global ESG
20% Nordnet Indexfond Teknologi
10% Nordnet Indexfond Sverige ESG
10% Nordnet Indexfond USA ESG
10% Nordnet Indexfond Europa ESG
10% Nordnet Index Tillväxtmarknad ESG
5% Nordnet Indeksfond Norge
5% Nordnet Indeksfond Danmark ESG A
5% Nordnet Indeksirahasto Suomi ESG

Allt för att göra det enkelt.
Vad tror ni? Är det något vettigt eller ekonomiskt självmord?
(Såg dessa fonder för att jag skaffade ett Nordnet konto jag inte haft tidigare, mest för att testa)
Senast redigerad av Mr.tubbs 2023-06-28 kl. 13:03.
Citera
2023-06-28, 14:35
Medlem
OtherBarrys avatar
Onödigt krångligt, du klarar dig på en global indexfond plus typ 20% Sverige. Eventuellt 10% tillväxtmarknader om globalfonden inte inkluderar detta.
Citera
2023-06-28, 14:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.tubbs
Har ett bra inflöde med pengar pga att jag jobbar väbetald men tänkte snart sluta med det.
Köper aktier/ETF/Fonder med dåligt resultat, USA har räddad mig.
Jag är klart sämre än index pga vissa katastrof-köp och SBB.

Jag tänkte behålla det jag har i aktier/ETF's och se vad som händer men men starta ett annat konto med en bestämd investeringsplan och inte podd-styrd.

Såg att Nordnet har en del fonder som jag kan gilla och tänker en sådan här fördelning:

25% Nordnet Indexfond Global ESG
20% Nordnet Indexfond Teknologi
10% Nordnet Indexfond Sverige ESG
10% Nordnet Indexfond USA ESG
10% Nordnet Indexfond Europa ESG
10% Nordnet Index Tillväxtmarknad ESG
5% Nordnet Indeksfond Norge
5% Nordnet Indeksfond Danmark ESG A
5% Nordnet Indeksirahasto Suomi ESG

Allt för att göra det enkelt.
Vad tror ni? Är det något vettigt eller ekonomiskt självmord?
(Såg dessa fonder för att jag skaffade ett Nordnet konto jag inte haft tidigare, mest för att testa)

Kör på Länsförsäkringar USA index eller Länsförsäkringar Global Index, krydda sedan med lite bra investmentbolag.

Din portfölj är jättekonstig.

Sedan finns det bättre sätt att investera på.
Citera
2023-06-28, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollkarlspelle
Kör på Länsförsäkringar USA index eller Länsförsäkringar Global Index, krydda sedan med lite bra investmentbolag.

Din portfölj är jättekonstig.

Sedan finns det bättre sätt att investera på.
Dessa fonder har jag på annat konto och kryddar med investmentbolag..

Men
med ett nytt ISK, vad är felet med denna konstiga portfölj?
Citera
2023-06-28, 16:21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.tubbs
Dessa fonder har jag på annat konto och kryddar med investmentbolag..

Men
med ett nytt ISK, vad är felet med denna konstiga portfölj?

Jag anser att globalfonden redan diversifierar tillräckligt. Behöver du verkligen äga Tillväxtmarknad ESG och Europa ESG? De brukar underprestera rätt rejält jämfört med svenska och amerikanska börsen om jag inte minns helt fel. Diversifiering i all ära, personligen ser jag det som att slänga pengar i sjön. Men det är jag det. Jag kan ha fel om framtiden dock.

Hellre äga typ en globalfond, ett par bra amerikanska fonder och lite svenska investmentbolag och andra bra svenska företag och lägga på 10 % hävstång på indexfonderna. Men då måste du veta vad du gör och räntorna är ju rätt höga nu men på sikt så har du mycket att vinna på att lägga till lite hävstång (om du törs). Såfa brukar köra med hävstång.

Ska man bli riktigt rik måste man lägga in en aggressiv växel.
Citera
2023-06-29, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollkarlspelle
Jag anser att globalfonden redan diversifierar tillräckligt. Behöver du verkligen äga Tillväxtmarknad ESG och Europa ESG? De brukar underprestera rätt rejält jämfört med svenska och amerikanska börsen om jag inte minns helt fel. Diversifiering i all ära, personligen ser jag det som att slänga pengar i sjön. Men det är jag det. Jag kan ha fel om framtiden dock.

Hellre äga typ en globalfond, ett par bra amerikanska fonder och lite svenska investmentbolag och andra bra svenska företag och lägga på 10 % hävstång på indexfonderna. Men då måste du veta vad du gör och räntorna är ju rätt höga nu men på sikt så har du mycket att vinna på att lägga till lite hävstång (om du törs). Såfa brukar köra med hävstång.

Ska man bli riktigt rik måste man lägga in en aggressiv växel.

Okey, håller med dig när jag kollat lite på Tillvät och Europa.
Du tänker något bill-certifikat på typ X2 investor eller liknande som krydda?

Jag tänkte inte bli rik fort utan försöka får 5-7% hyfsat säkert över tid.. men tackar inte nej till mer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in