• 1
  • 2
2023-06-29, 03:44
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Regeringen utreder just nu skyldigheten att använda digital brevlåda. Det skulle också innebära att invånare har en skyldighet att betala för internet och smarttelefoner (bibliotek och liknande är orealistiskt)

Det är bara en tidsfråga innan regeringen börjar utreda skyldighet att använda mobilt BankID och liknande, vi närmar oss slutet för rätten att kunna leva offline (även om det redan har skett rent praktiskt).

https://www.regeringen.se/pressmedde...-digital-post/
Citera
2023-06-29, 04:04
Medlem
Onanikrems avatar
Betalar regeringen min interneträkning så ok. Inte annars! För övrigt har vi generationerna som inte har internetvana, skall de också tvingas ha en digital brevlåda de inte kan kolla eller sköta själv?

Seså, betala nu min interneträkning regeringsjävlar!
Citera
2023-06-29, 04:13
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Betalar regeringen min interneträkning så ok. Inte annars! För övrigt har vi generationerna som inte har internetvana, skall de också tvingas ha en digital brevlåda de inte kan kolla eller sköta själv?

Jag vet inte hur de har tänkt lösa det. Argumentet "gå bara till biblioteket" är inte rimligt för någonting som post.
Citera
2023-06-29, 04:15
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Kan tänka mig att du kan gå till närmsta bibliotek och logga in gratis på en dator där. Men visst, du lär behöva ett mobilabonnemang för Bank-ID.

Hur betalar du dina räkningar i dag? Är den tjänsten gratis?
Citera
2023-06-29, 04:18
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Kan tänka mig att du kan gå till närmsta bibliotek och logga in gratis på en dator där. Men visst, du lär behöva ett mobilabonnemang för Bank-ID.

Hur betalar du dina räkningar i dag? Är den tjänsten gratis?

Härligt att åka fyra mil tur-och-retur till närmaste bibliotek varannan dag för att kolla posten.
Citera
2023-06-29, 04:20
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagaresamlaren
Härligt att åka fyra mil tur-och-retur till närmaste bibliotek varannan dag för att kolla posten.
Det är sant, men du kanske använder dig av en mobil? Är ganska säker på att man kan använda en sådan även för att kolla Kivra, och för att betala räkningar.

Vad kostar det i dag att betala en räkning analogt för dig?

Jag tänker mer på äldre som saknar kunskapen.

Sedan får man nog inse att det hela handlar om att man ska utreda.
Citera
2023-06-29, 04:25
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Det är sant, men du kanske använder dig av en mobil? Är ganska säker på att man kan använda en sådan även för att kolla Kivra, och för att betala räkningar.

Vad kostar det i dag att betala en räkning analogt för dig?

Jag tänker mer på äldre som saknar kunskapen.

Sedan får man nog inse att det hela handlar om att man ska utreda.

Jag har bara en dator just nu och ingen smartphone. Kivra och allt fler företag kräver mobilt BankID och tar bort möjligheten till BankID på fil. Regeringen kommer antagligen inte använda Kivra om det blir någonting av det här
Citera
2023-06-29, 05:16
Bannlyst
Haha lever i ensamhet och online är min värld ändå, låt dom stressa en om dom vill, palla bry sig.
Är redan online
Citera
2023-06-29, 05:43
Medlem
Christopher.s avatar
Blir väl kostnadsbesparingar, har man skyldighet att använda digital brevlåda så kan man ta bort postgången helt, alla anses delgivna via kronofogden/domstolarna per automatik med mera. Överlag sämre för individen och bättre för staten.
Citera
2023-06-29, 05:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagaresamlaren
Jag har bara en dator just nu och ingen smartphone. Kivra och allt fler företag kräver mobilt BankID och tar bort möjligheten till BankID på fil. Regeringen kommer antagligen inte använda Kivra om det blir någonting av det här
Jag surfar bara på dator jag också, har en smartphone med bankid på, men den ligger avstängd i en låda och tar bara upp den för att betala räkningar och för att legitimera, har vetat länge att dom skulle tvinga på folk digital postlåda.

Sen digitalt id på det och ett chip i armen, antagligen därför dom bytt ut betalsystemet i kassan på ica med kamera och annan skit, det går fort nu mot en total diktatur.
Citera
2023-06-29, 06:46
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lamron
Köp en ö och starta ditt eget land eller flytta.
Typ Nord Korea, jag tror inte dom blir tvingade bank id.
Fattar ni vilken lyx vi har?

Jag ser inte mindre valfrihet som någon lyx.
Citera
2023-06-29, 06:49
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lamron
Flytta till Thailand eller Spanien?

Så, låt staten tränga sig på allt mer och mer, var glad över ett mindre och mindre fritt samhälle annars är det bara att starta ett eget land eller flytta till Thailand?

Är du dum i huvudet eller något?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in