2023-06-29, 14:26
Medlem
Lindstens avatar
Idag har jag ett vlbetald jobb dr jag passerat statlig skatt nivn fr lnge sedan, drmed mste jag betala 50% skatt p varje krona jag tjnar extra.

Men skulle jag skaffa en bisyssla, tex. ett annat jobb frn en icke konkurrerande verksamhet gentemot min nuvarande AG, d sger Skatteverket att jag br informera AG2 att dra 30% skatt p mig fr att undvika kvarskatt.

Detta innebr ju att man tjnar 20% i skatt som man skulle betalat om man hade avancerat eller jobbat extra hos AG1.

Jag trodde att man vid skattedeklaration och ev. skatteterbring betalar skatt p summan av alla inkomster oavsett antalet AG och drefter utgr efter ngon skattetabell..

Ngon som vet mer? Det enda jag vill undvika r att f en chock en dag med en rejl kvarskatt!
Citera
2023-06-29, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lindsten
Idag har jag ett vlbetald jobb dr jag passerat statlig skatt nivn fr lnge sedan, drmed mste jag betala 50% skatt p varje krona jag tjnar extra.

Men skulle jag skaffa en bisyssla, tex. ett annat jobb frn en icke konkurrerande verksamhet gentemot min nuvarande AG, d sger Skatteverket att jag br informera AG2 att dra 30% skatt p mig fr att undvika kvarskatt.

Detta innebr ju att man tjnar 20% i skatt som man skulle betalat om man hade avancerat eller jobbat extra hos AG1.

Jag trodde att man vid skattedeklaration och ev. skatteterbring betalar skatt p summan av alla inkomster oavsett antalet AG och drefter utgr efter ngon skattetabell..

Ngon som vet mer? Det enda jag vill undvika r att f en chock en dag med en rejl kvarskatt!
Det r standard och du betalar under ret preliminr skatt s det kommer bli restskatt.
Du kan be den nya att dra 50% d 30% r lgsta dom kan dra.
P ditt ordinarie jobb, be om skattevxling och stt viss del till pension det gjorde jag ngra r och r tacksam idag fr det. (Om mjligheten finns fortfarande)
Citera
2023-06-29, 14:46
Medlem
Lindstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Det r standard och du betalar under ret preliminr skatt s det kommer bli restskatt.
Du kan be den nya att dra 50% d 30% r lgsta dom kan dra.
P ditt ordinarie jobb, be om skattevxling och stt viss del till pension det gjorde jag ngra r och r tacksam idag fr det. (Om mjligheten finns fortfarande)

Enligt skatteverket sjlva ska jag be dem dra 30% och mer behvs inte. S lnge man inte verstiger nivn fr statlig skatt, ngot som inte kommer ske heller. Har ringt dem tv gnger och bda gngerna ftt hra samma sak.
Citera
2023-06-29, 14:56
Medlem
Citat:
Enligt skatteverket sjlva ska jag be dem dra 30% och mer behvs inte. S lnge man inte verstiger nivn fr statlig skatt, ngot som inte kommer ske heller. Har ringt dem tv gnger och bda gngerna ftt hra samma sak.
Men du betalar ju statligskatt redan och det r sammanlagd inkomst som gller s drar den nya 30% s fr du rkna med kvarskatt, annars skulle ju fretag kunna dela p verksamheten (om det r hginkomstyrke) och lta personalen jobba 50% i varje bolag.
Citera
2023-06-29, 15:04
Medlem
Citat:

Gr en jmkning s blir det hyfsat rtt.
Det som dras av arbetsgivaren r preliminr skatt, inte definitiv. Om du redan nu ligger ver grnsen fr statlig skatt s stmmer det att du riskerar restskatt om det dras 30%.
Citera
2023-06-29, 15:07
Medlem
Inkomsten frn ditt andra jobb lggs ovanp inkomsten frn ditt frsta. S om du vill slippa kvarskatt ska du be ditt andra jobb att dra 50% frn frsta kronan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in