Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-07-01, 15:54
Medlem
GustavAdams avatar
Finns det vettigt folk här på FB som har erfarenhet av att äga/köra trehjulig MC som t.ex Yamha Tricity, Piaggio MP3 och liknande?
Funderar på ett köp och tar tacksamt emot tips o råd.
Citera
2023-07-01, 17:02
Medlem
Kivings avatar
Kollade videos på Youtube med rewies om ex Piaggo mp3 då jag är nyfiken på en Piaggio mp3, har inte tid att ta mc kort just nu men behöver ett smidigt pendlarfordon.
Den verkar ha många fördelar jämfört mot mc scooter, man kan packa mer och har bra skydd från vind/regn etc. Man kan köra längre period av året
Om man bortser från att jämföra den mot en mc och ser det för vad det är, dvs ett smidigt 3hjuligt fordon, kanske något mellan en stor scooter och en liten bil.
Visst, den har lite töntstämpel, särskilt bland "mc folk" och anses säket lite ful av många.
Men ser man det praktiska i ett smidigt pendlarfordon med bra acc o bränsleekonomi o lätt att parkera o packar mer än en vanlig mc scoooter.. Så
Definitivt något jag kan tänka mig fram till man har tid att ta mc kortet. Och vem vet man kanske gillar den såpass att man behåller den sen.
Återkommer i tråden när jag provkört strax.
Citera
2023-07-01, 17:27
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Jag har ägt en Can Am Spyder RSS för några år sedan.
Det var en jäkligt trevlig hoj.
Tyvärr fick man ständigt höra att man körde hoj med stödhjul osv. speciellt från äldre MC förare, vissa som knappt kunde köra själv längre.
Jag tyckte i alla fall att det var en väldigt trevlig maskin och hade gärna haft den kvar om det inte behövts prioriteras pga ekonomi.
Community bland dessa var hyfsat stor även i Sverige och alla var trevliga och hjälpsamma samt arrangerade träffar osv.
Ute på vägarna accepterades man bättre än på parkeringarna bland andra MC förare, tills de kom fram och fick veta vad de egentligen var man körde.
Ungefär på samma sätt som när jag hade en Mercedes A-klass AMG och kom på bilträffar. Då undrade folk vad man gjorde där, tills dom fick veta att jag förmodligen körde ifrån dom flesta andra bilar som stod där med mina nästan 400hk.

Men de modeller du nämner har jag ingen koll på.
Trike brukar ju va hyfsat vanliga bland HD-klubbarna men då oftast ägd av någon med funktionshinder. Har träffat ett par "vanliga" killar som kört trike också men de är ovanligt.

Ska du inte va ball och försöka ligga och skrapa knäna i asfalten utan istället är mogen nog att köra vad du vill utan att bry dig om andra så kan du säkert hitta många fördelar med dessa, inte minst att du får köra på B-kort.

Citat:
Ursprungligen postat av Peterlan
Har också funderat på vad som får folk att köpa en trehjuling.
Jag och min grabb som sitter i rullstol åkte bakom en sån där Canam eller vad dom heter en dag. Han ville ha en sån sa han, och då tänkte jag det jag alltid anat om såna fordon. Man köper en därför att man av nån anledning inte klarar av att köra riktig MC. Antingen på grund av fysiska handikapp eller också klarar man inte av att ta mc-kort av nån annan anledning.
Har bollat det här med ett antal bekanta, både mc-folk och såna som bara kör bil.
Alla håller med mig, det är nåt fel på dom som åker trehjuling som gör att dom inte åker riktig mc... Lite synd om dom alltså... Så var snäll om ni ser nån på en Piaggio eller CanAm, peka inte finger som jag gjorde förut, dom skulle nog helst vilja ha en riktig MC..
Tråkig inställning, speciellt mot din grabb.
Han kanske skulle vilja kunna kör vanlig MC, men genom att du och många andra har en sånt unkig inställning till att alla kanske inte vill va lika ball som dig kommer han och många andra aldrig känna sig likvärdig.
Hade det varit min grabb hade jag köpt två, en till honom och en till mig själv och sen åkt tillsammans.
Senast redigerad av Enders.Aldebrink 2023-07-01 kl. 17:30.
Citera
2023-07-01, 18:42
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peterlan
Har också funderat på vad som får folk att köpa en trehjuling.
Jag och min grabb som sitter i rullstol åkte bakom en sån där Canam eller vad dom heter en dag. Han ville ha en sån sa han, och då tänkte jag det jag alltid anat om såna fordon. Man köper en därför att man av nån anledning inte klarar av att köra riktig MC. Antingen på grund av fysiska handikapp eller också klarar man inte av att ta mc-kort av nån annan anledning.
Har bollat det här med ett antal bekanta, både mc-folk och såna som bara kör bil.
Alla håller med mig, det är nåt fel på dom som åker trehjuling som gör att dom inte åker riktig mc... Lite synd om dom alltså... Så var snäll om ni ser nån på en Piaggio eller CanAm, peka inte finger som jag gjorde förut, dom skulle nog helst vilja ha en riktig MC..
Jag tyckte jag uttryckte mig tydligt, men nix.
"som har erfarenhet av att äga/köra trehjulig MC"
(Om det tillför något så har jag åkt "riskokare" av större modell i snart 35 år både i ur, skur o solsken så jag är väl införstådd med hur det är.)
Citera
2023-07-01, 19:39
Medlem
Papper1512s avatar
Jag hade en MP3 för länge sedan, innan jag tog mc-kort. De funkar. Körs och känns precis på samma sätt som en vanlig mc-scooter förutom att man saknar en del respons från framhjulen.

Däremot är de ganska tunga och trötta. Är kul ett kort tag, sen vill man ha en riktig hoj.
Citera
2023-07-03, 18:16
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Jag hade en MP3 för länge sedan, innan jag tog mc-kort. De funkar. Körs och känns precis på samma sätt som en vanlig mc-scooter förutom att man saknar en del respons från framhjulen.

Däremot är de ganska tunga och trötta. Är kul ett kort tag, sen vill man ha en riktig hoj.
Vi har kanske olika infallsvinklar.
Jag har åkt stor hoj så länge att jag känner att jag kan det.
Har blivit för bekväm för att ge mig ut på några längre resor och tänker att trehjuling kanske är ett alternativ för mig som mest tänker åka inne i stan och max 10 mil utanför.
Citera
2023-07-03, 19:38
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Vi har kanske olika infallsvinklar.
Jag har åkt stor hoj så länge att jag känner att jag kan det.
Har blivit för bekväm för att ge mig ut på några längre resor och tänker att trehjuling kanske är ett alternativ för mig som mest tänker åka inne i stan och max 10 mil utanför.
Varför skulle trehjuling vara smidigare? Är bara extra vikt. Många tror att man inte behöver sätta ner fötterna vilket är helt fel. Visst, du kan trycka på en knapp om du rullar långsamt/står still som låser hjulen men då övergår styrningen med ens från att styre som en mc som att styra som en fyrhjuling.

Jag hade satsat på en vanlig scooter istället. Billigare, snabbare, smidigare.
Citera
2023-07-03, 19:46
Medlem
Leker med tanken på stt köpa en cp moppe (tre hjulig mc) har inget mc kort så jag tänkte träna på att köra motorcyckel och ta mc kort när jag blir varm i kläderna av att köra 3 hjulingen.
Citera
2023-07-03, 19:51
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anywhan
Leker med tanken på stt köpa en cp moppe (tre hjulig mc) har inget mc kort så jag tänkte träna på att köra motorcyckel och ta mc kort när jag blir varm i kläderna av att köra 3 hjulingen.
Så gjorde jag. Funkade fint.
Citera
2023-07-03, 23:50
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Varför skulle trehjuling vara smidigare? Är bara extra vikt. Många tror att man inte behöver sätta ner fötterna vilket är helt fel. Visst, du kan trycka på en knapp om du rullar långsamt/står still som låser hjulen men då övergår styrningen med ens från att styre som en mc som att styra som en fyrhjuling.

Jag hade satsat på en vanlig scooter istället. Billigare, snabbare, smidigare.
Hör vad du säger (ser vad du skriver).
Citera
2023-07-10, 16:25
Medlem
Beror på vart du kör antar jag, på en trehjuling känner du av varenda grop på vägen. Tre hjul på tre olika ställe på vägen.
Citera
2023-07-10, 17:43
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BalkanBiker
Beror på vart du kör antar jag, på en trehjuling känner du av varenda grop på vägen. Tre hjul på tre olika ställe på vägen.
Du har aldrig kört en sån trehjuling som diskuteras i tråden märker jag. Verkligheten är tvärtom. Med den hjulupphängningen känns groparna knappt. En klar nackdel då man vill ha responsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in